بیگ بنگ: توانایی خود‌ درمانی و ترمیم خود‌ به‌ خود بدن انسان، توانایی است که بیشتر در میان ابرقهرمانان در فیلم های هالیودی نظیر مردان ایکس و افسانه‌های قدیمی وجود داشته‌ است، توانایی که اکنون پنتاگون تصمیم گرفته آن را در میان انسان‌های عادی نیز فعال سازد.

X-Men-Days-of-Future-Past

به گزارش بیگ بنگ، برنامه‌اي جديد كه پشتيباني مالي آن به عهده ارتش آمريكا است،‌ قصد دارد قطعه‌اي كوچك ابداع كند كه مي‌توان آن را درون بدن انسان كاشت و با استفاده از پالس‌هاي الكترونيكي اندام‌هاي بدن را تحت نظر گرفته و در زمان آسيب‌ديدگي يا عفونت، آنها را درمان كند. به گفته مركز پروژه‌هاي تحقيقات پيشرفته دفاعي يا دارپا، اين ابزار كه نسخه الكتريكي يا ElectRx ناميده مي‌شود، مي‌تواند از ميزان وابستگي انسان به داروها كاسته و شيوه‌اي جديد را براي درمان بيماري‌ها ارائه كند. اجراي اين پروژه به عهده دارپا است.

به گفته محققان دارپا(DARPA)، تكنولوژي كه اين مركز در پي ايجاد آن است مي‌تواند به صورت بنيادين عملكرد پزشكان را در تشخيص، كنترل و درمان بيماري‌ها و آسيب‌ديدگي‌هاي بدن متحول سازد. تراشه كاشتني كه دارپا قصد ابداع آن را دارد، چيزي شبيه به يك پيس‌ميكر هوشمند و كوچك است كه درون بدن كاشته شده و وضعيت سلامت بدن فرد را از نزديك ارزيابي مي‌كند و در صورت نياز اعصاب را به شكلي تحريك مي‌كند تا اندام‌ها بتوانند عملكرد خود را حفظ كنند.

تصویری از طراحی مفهومی که اهداف برنامه ElectRX را توضیح می دهد.
تصویری از طراحی مفهومی که اهداف برنامه ElectRX را توضیح می دهد.

ايده اصلي اين تكنولوژي براساس فرايندي بيولوژيكي به نام نورومودولاسيون خلق شده‌است، فرايندي كه در آن سيستم عصبي محيطي، سيستمي تمامي بخش‌هاي بدن را به مغز و نخاع وصل مي‌كند، وضعيت اندام‌هاي داخلي را تحت نظر گرفته و واكنش‌هاي بدن نسبت به عفونت‌ها و بيماري‌ها را تنظيم مي‌كند. زماني كه فردي بيمار يا زخمي است، اين فرايند طبيعي مي‌تواند گاه احوال فرد را بدتر كند و به جاي اينكه حس بهتري در وي ايجاد كند، درد و التهاب و ضعف سيستم ايمني بدن را در او ايجاد كند. اما با كمك اين تراشه كاشتني مي‌توان اين فرايند طبيعي را تحت كنترل گرفت و با كمك پالس‌هاي الكتريكي آن اعصابي از بدن را تحريك كرد كه به خود‌ترميمي بدن كمك مي‌كنند و در عين حال مانع از فعال شدن اعصابي شد كه حس درد و ناخوشي را در انسان تشديد مي‌كنند.

دارپا اميدوار است اين تراشه را به اندازه‌اي كوچك طراحي كند كه بتوان آن را با كمك سر يك سوزن درون بدن فرد قرار داد. كوچك بودن اين تراشه مزاياي ديگري نيز دارد، براي مثال مي‌توان آن را درست در منطقه‌اي خاص، مثلان پايانه عصبي قرار داد. چنين تراشه‌اي مي‌تواند عوارض جانبي ناشي از كاشته شدن جسمي خارجي درون بدن را نيز كاهش دهد. به گفته دارپا اين تراشه مي‌تواند به درمان وضعيت‌هاي دردناك و ملتهبي از قبيل آرتروز و ديگر بيماري‌هاي التهابي و در آينده‌اي نه چندان دور، به درمان بيماري‌هاي مغزي كمك كند.

منبع: livescience

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.