بیگ بنگ: برای افرادی که به پیشرفت‌های فن‌آوری در زمینه فعالیت‌های مغزی علاقه دارند، دوره هیجان‌انگیزی از تاریخ علم در حال اتفاق است. برای نخستین بار دانشمندان دانشگاه واشنگتن موفق شدند از طریق اینترنت بین مغز دو انسان ارتباط برقرار کنند.

Respondent22با آنکه فن‌آوری کنترل امواج مغز هنوز در مراحل ابتدایی و محدود خود قرار دارد، اما ارتباط مغز با مغز، از طریق امواج ساطع شده از آن در شرف وقوع است. جاناتان کینی، یک محقق در زمینه فعالیت‌های مغزی می‌گوید که ما در زمان حیات خودمان شاهد فن‌آوری‌های خواهیم بود که خواندن افکار یکدیگر، آنچه تله‌پاتی نامیده می‌شود، از طریق امواج مغز ممکن خواهد شد.

در آزمایشی که به تازگی در دانشگاه ایالتی واشینگتن در شهر سیاتل انجام شده، افراد شرکت‌کننده توانستند با ضریب درستی بالایی «فکر یکدیگر را بخوانند». به گزارش وب‌سایت این دانشگاه، در این آزمایش مغز فرد «پاسخ‌گو» و «سئوال‌کننده» از طریق اینترنت به‌هم متصل شده بودند. ماشین مخصوصی امواج الکترونیکی ساطع شده از مغز فرد پاسخ‌گو را ضبط می‌کرد. در آن سوی آزمایش، ماشین مخصوص دیگری امواج مغناطیس معینی به سوی مغز فرد سئوال‌کننده ارسال ‌می‌کرد. ( افراد آزمایش‌شونده در یک اتاق نبودند.)

Inquirer2به گفته آندریا استوکو، محقق ارشد این تحقیق، نتایج بسیار شگفت‌انگیز بود، چرا که بیش از هفتاد و پنج درصد شرکت‌کنندگان پاسخ درست را حدس می‌زدند، بدون اینکه جوابی از فرد پاسخ‌گو بشنوند. نکته جالب این بود که با تمرین، برای ایجاد تمرکز بیشتر بر روی پاسخ، میزان درست بودن جواب‌ها افزایش می‌یافت. چرا که تمرکز امواج مغزی قوی‌تری را ساطع می‌کند. در آزمایش دیگری که توسط همین تیم دانشگاهی انجام شده بود، شرکت‌کنندگان -که در فاصله تقریبا یک کیلومتری همدیگر در دو ساختمان مجزا نشسته بودند- قادر بودند با کنترل امواج مغزی یکدیگر، یک بازی کامپیوتری را هدایت کنند. جزئیات این آزمایش را در ویدئوی زیر مشاهده کنید:

اما این فن‌آوری چه تحولاتی را برای ما به ارمغان خواهد آورد؟

به گفته جاناتن کینی، پیشرفت و توسعه این فن‌آوری باعث خواهد شد که ارتباطات به آنگونه که امروزه آن را می‌شناسیم، به کل دگرگون شود. فرض کنید که به جای تلفن زدن یا پیامک فرستادن، کافی است که کلاه مخصوصی بپوشیم و افکار ما به فرد مورد نظر منتقل می‌شود! یا به جای نوشتن در فیسبوک یا توییتر، به مطلبی که می‌خواهیم آن را منتشر کنیم فکر کنیم. یا حتی می‌توان با وصل شدن به مغز یک تعمیرکار، خودمان قادر باشیم ماشینمان را تعمیر کنیم یا به جای پزشک، خودمان معاینه‌های لازم را در خانه انجام دهیم.

1410124399388_wps_6_X_ray_brain_connectدرست است که تا رسیدن به این مرحله از فن‌آوری راه درازی در پیش است، اما صنعت مخاابرات در حال سرمایه‌گذاری‌های عظیم در زمینه توسعه آن است چرا که این فن‌آوری- اگر توسط افرادی خارج از این صنعت به‌دست آید به معنای اتمام سوددهی شرکت‌های مخابراتی خواهد بود، بنابراین آنها سعی می‌کنند که پیشرفت‌های این زمینه را در کنترل خودشان داشته باشند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله ی PLOS ONE منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: washington.edu