بیگ بنگ: بر اساس تحقیقات جدید، احتمالا آب زمین توسط واکنش‌های شیمیایی در اعماق گوشته ی سیاره ما پدید آمده است. دانشمندان قبلاً به این ایده تکیه ورزیده‌اند که برخورد شهاب سنگ ها با زمین می تواند مقادیر زیادی یخ در زمین برجای گذاشته که بعدها در اثر ذوب شدن، زمینه را برای ایجاد آب، فراهم کرده است.

به گزارش بیگ بنگ، محققان دانشگاه دوبلین ایرلند(UCD) با انجام شبیه سازی های کامپیوتری دریافتند که واکنش‌های میان هیدروژن مایع پرفشار با دمای بالا و سیلیکون دی اکسید در کوارتز (که در گوشته فوقانی زمین یافت می شود) می تواند آب مایع را تحت شرایط مناسب به وجود آورد. واکنش ها با دماها و فشارهای مختلف در گوشته فوقانی زمین یعنی 40 تا 400 کیلومتر زیر سطح زمین مورد بررسی قرار گرفتند.

شبیه سازی ها نشان داد که سیلیس و هیدروژن مایع می توانند به هنگام قرار گرفتن در معرض دمای بیش از 1400 درجه سلسیوس و فشاری معادل 20 هزار برابر بیشتر از فشار جوّ زمین، آب ایجاد کنند. سیلیس به وفور در زیر و بالای سطح زمین به شکل کوارتز معدنی یافت می شود؛ پوسته زمین را 59 درصد سیلیس تشکیل میدهد.

دانشمندان انتظار داشتند که آب در سطح سیلیس تشکیل یافته باشد، اما آنان از این یافته متعجب شدند که آب در درون سیلیس بصورت محبوس باقی ماند و به میزان فشار بسیار زیادی ختم گردید. به اعتقاد دانشمندان، آزادسازی این میزان فشار می تواند دلیل وقوع زلزله در صدها کیلومتری زیر سطح زمین باشد. یافته های جدید از آزمایشات در خصوص واکنش مشابه میان سیلیسیم دی اکسید و هیدروژن مایع انجام شده توسط دانشمندان ژاپنی در سال 2014 پشتیبانی می کنند.

پروفسور نيال انگليش از دانشگاه مهندسی زیست فرآیند و شیمی UCD گفت: « ما در ابتدا از دیدن واکنش های درون سنگی متعجب بودیم، اما بعدها دریافتیم که ساز و کار گیج کننده را در زمینه کارهای آزمایشات اولیه ژاپن توضیح داده ایم که درصدد یافتن نحوه ایجاد آب است. ما اینطور نتیجه گیری کردیم که این یافته ها در توجیه منطقی و تفصیلی پیدایش آب درون گوشته موثر واقع می شوند.» این مسئله بسیار مهیج است و با یافته های اخیر پیرامون آب موجود در گوشته زمین مطابقت دارد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Earth and Planetary Science Letters منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: ucd.ie

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.