اراده آزاد در مغز چطور به نظر می رسد؟

بیگ بنگ: محققان دانشگاه جانز هاپکینز برای اولین بار موفق شدند فعالیت مغز انسان را در حین تصمیم گیری داوطلبانه مشاهده کنند. بر خلاف بیشتر مطالعات علمی در ارتباط با مغز، که معمولا افراد مورد مطالعه به دستورات دانشمندان عمل می کنند، محققان دانشگاه جانز هاپکینز موفق شدند روشی را پیدا کنند که به کمک آن می توان مغز افرادی که در حال انجام فعالیت های کاملا اختیاری هستند مورد بررسی قرار دهند.

تصویری از مغز انسان، که یافته های محققان در رابطه با محل فعالیت های مربوط به تصمیم گیری آزادانه را نشان می دهد.

به گزارش بیگ بنگ، یافته های این تحقیق با دقت بخش های مختلف مغز را که درگیر تصمیم گیری هستند، تحت نظر قرار داده است. تیم تحقیقاتی روشی ابداع کردند که بدون دخالت دستور یا فرمان خاصی، کانون توجه افراد را مورد بررسی قرار می دهد. شرکت کنندگان در این تحقیق، تحت اسکن دستگاه MRI قرار گرفتند، این در حالی بود که تنها گذاشته شده بودند و صفحه نمایش دو تکه ای را تماشا میکردند که جریانی از اعداد و حروف رنگی سریع در هر طرف آن وجود داشت. از آنها خواسته شده بود هر بار به یک طرف صفحه نمایش توجه کنند و پس از مدتی طرف دیگر را مورد توجه قرار دهند. بعد از یک ساعت شرکت کنندگان ده ها بار توجه خود را از طرفی به طرف دیگر تغییر داده بودند.

محققان، مغز شرکت کنندگان را در حین تماشای تصاویر متحرک، قبل و بعد از اینکه آنها کانون توجه خود را تغییر می دادند، بررسی کردند. و به این ترتیب برای اولین بار قادر شدند اتفاقات و فرایندهای درون مغز افراد را در حین انتخاب آزادانه مشاهده کنند. تغییر دادن مرکز توجه، ارتباط نزدیکی با فعالیت های لوب آهیانه ای مغز (مکانی تقریبا بالای مغز و پشت لوب پیشانی) دارد. فعالیت هایی که منجر به تصمیم گیری می شود هم در لوب پیشانی، که معمولا درگیر فعالیت های استدلال و حرکتاست و عقده های پایه (مناطق عمیقی در مغز که اعمالی از قبیل شروع حرکات را کنترل می کنند) رخ می دهند.

brainاینکه لوب پیشانی زودتر از اینکه به شرکت کنندگان گفته شود توجه شان را تغییر دهند فعال شده بود، به وضوح نشان می دهد که فرایند آماده سازی مغز یک فعالیت کاملا داوطلبانه بوده و در اثر پیروی از دستورات انجام نگرفته است. محققان از این دستاورد نتیجه گرفتند که هر دو ناحیه ی ذکر شده از مغز در شکل گیری اراده نقش دارند. لئون گمیندل، محقق دانشگاه جانز هاپکینز و نویسنده ارشد این تحقیق، می گوید: «چیزی که درباره این پروژه بیشتر مورد توجه میباشد این است که با کشف روشی برای مطالعه نامحسوس مغز، اطلاعات مهمی درباره شالوده های عصبی اراده، یا اراده آزاد به دست آمده است»

اکنون دانشمندان راهی برای بررسی انتخاب های بدست آمده از اراده ی آزاد دارند، آنها میتوانند از این روش برای بررسی اتفاقات درون مغز افراد حین تصمیمات پیچیده تر استفاده کنند. به عنوان مثال، محققان می توانند به کاوش مغز شخصی بپردازند که سعی میکند بین خوردن یک دونات یا سیب یکی را انتخاب کند (ترجیح دادن پاداش کوتاه مدت به پاداش دراز مدت یا برعکس) و ممکن است محل خویشتنداری را در مغز، موقعیت یابی کنند.

کورتنی گفت: «ما اکنون قادریم درباره ی چگونگی گرفته شدن تصمیماتمان در دنیای واقعی بیشتر یاد بگیریم» اعضای تیم تحقیقاتی، دانشجویان دکترا و فوق دکترای دانشگاه جانز هاپکینز، یو چین چیو، مایکل استرمن و آدام گرینبرگ، این مقاله را به نویسنده ی سابق این تحقیق، استیون یانتیس، استاد علمی بخش مغز و روان که در سال ۲۰۱۴ بر اثر سرطان در گذشت بود، تقدیم کردند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه تخصصی Attention, Perception, & Psychophysics منتشر شده است.

ترجمه امین میرزایی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: medicalxpress.com

امین میرزایی

دانشجوی کارشناسی روانشناسی-علاقه‌مند به نجوم، کیهان شناسی، روانشناسی، جامعه شناسی میباشد و در زمینه انتشار مقاله با وب سایت بیگ بنگ همکاری می کند.

1. tix گفت:

به نظر من اختیار توهمی بیش نیست ..

2. aidin گفت:

پس شما tix در بیان نظرتون مجبور بودید !

3. فرنوش گفت:

اختیار توهمی بیش نیست

4. لیلا گفت:

معمای جبر و اختیار تا به امروز لاینحل باقی مونده و دلایل و شواهد به نفع هیچکدام از طرفین نیست……………………………………..