بیگ بنگ: خبر منتشر شده از سوی ناسا مبنی بر تأیید وجود آب در مریخ، این روزها در دنیای علم و فناوری سروصدای زیادی به راه انداخته است. سؤالی که ممکن است ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده باشد این است که اساسا چرا مریخ تا این اندازه برای بشر مهم است؟ یا این‌که چرا ناسا برای تحقیقاتی که در مریخ انجام می‌شود بودجه جداگانه‌ای در نظر گرفته است؟

mars-mainدانشمندان و محققان صاحب‌نظر در حوزه فضا و فضانوردی، بر این باورند جز مریخ در هیچ‌ یک از دیگر سیارات خاکی و حتی زمین سابقه‌ای کهن از فرایند تحول یافت نمی‌شود. فرایندی که می‌تواند هدایت‌کننده بشر به منشأ حیات باشد. در سطح مریخ نشانه‌هایی از شیمی آلی منظومه شمسی یافت شده است که می‌تواند دربردارنده اطلاعات مهمی درباره منشأ و تحول حیات اولیه باشد. محققان بر این باورند برای یافتن بسیاری از پرسش‌های کلیدی مطرح‌شده در حیطه منظومه شمسی بهتر است مریخ را نشانه بگیرم.

آنها معتقدند برای یافتن پرسش‌های مطرح‌شده درباره گذشته منظومه شمسی، تحولات سیاره‌ای و امکان حیات، مریخ در دسترس ترین مکانی است که می‌تواند به مهم‌ترین پرسش‌های علمی مطرح‌شده در این زمینه پاسخ گوید. بر این اساس مأموریت های متعددی با هدف کشف اطلاعاتی درباره اسرار این سیاره انجام‌ شده است و این در حالی است که بسیاری از محققان مأموریت هایی اختصاصی را با این هدف در برنامه‌های آتی خود مورد توجه قرار داده‌اند. اگر قرار باشد حیات انسان‌ها تا یک‌میلیون سال دیگر ادامه داشته باشد بدون تردید انسان باید جسورانه به‌جایی سفر کند که پیش‌ از این هیچ فرد دیگری به آنجا نرفته باشد. این پیش‌بینی استیون هاوکینگ، فیزیکدان سرشناس و مشهور است.

تاکنون زمین تنها سکونتگاه انسان‌ها بوده است اما بررسی‌ها و شواهد تاریخی نشان می‌دهد بقا روی این کره خاکی دشوار است و هیچ تضمینی در این زمینه وجود ندارد. شاید دایناسورها یکی از بارزترین شواهدی باشند که این موضوع را مورد تأیید قرار می‌دهند. این موجودات عظیم‌الجثه 165 میلیون سال پیش بر روی سیاره زمین می‌زیستند و این در حالی است که در دنیای امروز شواهد و نشانه‌های حضور این موجودات در سطح زمین به وجود فسیل‌ها و بقایایی از این موجودات بسنده کرده است. بنابراین در چنین شرایطی تردیدی نیست که سکونت انسان‌ها بر روی سیاره دیگری به‌ جز زمین، می‌تواند تضمین‌کننده بقای انسان‌ها برای هزاران یا میلیون‌ها سال دیگر باشد. یکی از دیگر دلایلی که حضور در مریخ را به‌عنوان یک ضرورت علمی مهم مطرح می‌کند، کشف نشانه‌هایی از حیات در سیاره سرخ است. کشف شواهد و نشانه‌هایی از حیات در مریخ می‌تواند به یکی از اکتشافات مهم دانشمندان و محققان در تاریخ علم تبدیل شود.

mars planetبرای دستیابی به شواهدی در این زمینه ناسا از کاوشگرها بهره گرفته است. علاوه بر این باید توجه داشت هرگونه اکتشافات مهم در حوزه علم و فناوری مستلزم هدایت انسان‌های ماجراجو به اعماق اقیانوس‌ها و فضا است و به‌ این‌ ترتیب بشر می‌تواند به اطلاعات و یافته‌هایی در حوزه علم و فناوری دست پیدا کند که کیفیت حیات را در زمین تقویت می‌کند. تربیت کاوشگران فضایی از دیگر دلایل مطرح‌شده از سوی دانشمندان و محققان برای سفر انسان به مریخ است. در حقیقت آرزوهایی که بشر برای اکتشاف فضا در سر می‌ پروراند همان انگیزه‌ای است که او را به سمت نوآوری‌های پیشرفته‌تر سوق می‌دهد و بدون تردید می‌توان گفت این آرزوها می‌تواند مسیر دستیابی بشر به این اهداف را هموار سازد.

بر این اساس می‌توان اطمینان از بقای بشر، کشف حیات در مریخ، بهبود کیفیت حیات زمینی و تربیت نسل آینده کاوشگران فضایی را از مهم‌ترین دلایل مطرح‌شده از سوی دانشمندان برای حضور در مریخ دانست. اگرچه پیش‌بینی مزیت‌های انجام مأموریت های سرنشین دار به مریخ که هرکدام مستلزم صرف هزینه‌های قابل‌ توجهی است، اندکی دشوار به نظر می‌رسد اما بدون تردید دلایلی که به آن اشاره شد را می‌توان درمجموع فهرست مهم‌ترین دلایل مطرح‌شده از سوی دانشمندان و محققان طبقه‌بندی کرد.

نویسنده: فرانک فراهانی / روزنامه نگار علم

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. به نظر من باید بزرگترین دغدغه بشر در قرن 21 سفرهای فضایی و به عبارتی دستیابی به تکنولوژی برای حضور در سیارات و قمرهای قابل سکونت باشد. بدون شک اتفاقی که برای دایناسورها در 70 میلیون سال پیش افتاد، زمانی که 95 درصد موجودات زنده زمین منقرض شد دیر یا زود برای موجودات زنده به خصوص انسان ها نیز در سطح زمین خواهد افتاد. گرم شدن ناگهانی زمین، پیش بینی می شود تا انتهای قرن اخیر دما زمین به 80 یا 90 درجه می رسد. این افزایش دما سریع فرصت کافی به طبیعت را برای انطباق موجودات زنده با آن نمی دهد. بدون شک نسل هوشمند در این دما قبل از جهش ژنتیکی و انتخاب طبیعی خواهد مرد. یا برخی حوادث پیش بینی نشده نظیر، فعل و انفعالات داخل هسته زمین یا برخورد اجرام آسمانی و دنباله دارها، یا تخریب هایی که خود بشر بوجود خواهد آورد، نظیر حوادث هسته ای فوکوشیما و چرنوویل. بدون شک کاوش سیارات دیگر در دنیای امروز باید به خط مشی اصلی دولت ها تبدیل گردد و زمین و دولت های زمینی به این قضیه نه به چشم ملی که باید به چشم بشری نگاه کنند، چرا که بقای نسل بشر حائز اهمیت خواهدبود.

  2. سلام،چند ماه پیش تو برنامه مستند برتر یه فیلم مستند نشون داد که گروهی از فضانوردان با دیدن کلی دوره های حرفه ای برای سفر در سیارات منظومه شمسی اعزام شدن و تک تک لحظه‌های سفرشون مخابره میشد و تصویر شونم میدیدن،به همه سیاره ها بجز عطارد رفتن و با استفاده از قوسی که نیروی گرانشی خورشید بهشون داد قصد خروج از منظومه شمسی رو داشتن که اعلام کرد ادامه مستند رو در قسمت دوم دنبال کنید که تا الان هنوز نشون نداده،من وقتی داشتم می دیدم بدجوری هنگ بودم و داشتم شاخ درمیاوردم که این چیه دارم میبینم،چون پیش خودم غیر واقعی میدونستم همچین سفری رو در حال حاضر اما با خودم فکر کردم اگر الکی بود پس چرا شبکه مستند داره به عنوان یه برنامه واقعی نشونش میده،حتی از آرشیو مستند برتر دانلود کردم این برنامه رو اما قسمت دوم رو هنوز پخش نشده،خیلی برام عجیب بود و هر چی سرچ کردم همچین سفری هیچ جا عنوان نشده بود،اما هنوز از مغزم بیرون نرفته این مستند،
    از کسایی که این برنامه رو دیدن یا در موردش اطلاع دقیق دارن خواهش میکنم یه توضیح دقیق بدن در مورد این مستندی که پخش شده،ممنون