بیگ بنگ: یافته های دانشمندان نشان می دهد که حشرات در دوران کرتاسه از روش های بسیار ویژه ای برای استتار خود استفاده می کردند.

gosbyfoi5itbgrk4jw6cبر اساس مطالعات جدید انجام گرفته در طی دوره زمین شناسی کرتاسه در بازه زمانی نزدیک به یکصد میلیون سال پیش برخی حشرات برای فرار از شکارچیان خود از ترفندهای بسیار عجیب و متنوعی استفاده می کردند که در میان حشرات امروزی به هیچ عنوان مرسوم نیست. شواهد تایید کننده این پوشش ها بسیار نادر است به همین دلیل این پژوهش از اهمیت بسیاری برخوردار است. گروه محققان این پژوهش با مطالعه 35 نمونه از حشراتی که در صمغ درختان حفظ شده بودند توانستند تا انواع ترفند های یاد شده را شناسایی کنند.

برای مثال لارو حشره بال توری باستانی برای حفاظت از خود روشی گمراه کننده داشته است. این حشره پس از حمله به موجوداتی به نام pseudoscorpion و خشک کردن آنها با استفاده از دهانی قوی خود، بدن قربانی را شکافته و خود را در جنازه آنها پنهان می کرده است. برخی لاروهای دیگر نیز برای محافظت از خود از موادی مانند دانه های خاک سپر پوششی خاصی طراحی می کردند که آنها را از چشم عنکبوتها دور نگه می داشت. در حقیقت اندام آنها نیز برای این کار طراحی شده بود به نحوی که آنها می توانستند برای بالا بردن دانه های خاک و قرار دادن آنها بر روی کمرشان، پاهای خود را به صورت 180 درجه باز کنند.

ocmmnpgv2uus1ajb3qbkگروهی دیگر از لاروها نیز خود را در بستر زمین و یا زیر سنگ ها پنهان می کردند در حالی که دیگر حشرات خود را با استفاده از بقایای حشرات، الیاف چوب، گرد و غبار و پوسته های بی جان استتار می کردند. نمونه های مورد مطالعه که از مناطق مختلف جهان از مجله میانمار، فرانسه و لبنان جمع آوری شده بود نشان دهنده این است که این حیوانات هر کدام از این استراتژی ها را به صورت جداگانه تکامل داده اند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: gizmodo.com

ترجمه: احمد محمد حسینی/ سیناپرس

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.