بیگ بنگ: فستیوال استارموس امسال از 12 تا 23 ژوئن به سراغ نروژ می رود تا بهترین های هنر و علوم را معرفی کند. در فستیوال استارموس 2017 استوین هاوکینگ قرار است میزبان بیشترین حضار در پایتخت علمِ نروژ، تروندهایم باشد.

به گزارش بیگ بنگ، سال 2018 احتمالأ سالی است که در نهایت می توانیم نشانه هایی از حیات بیگانه را کشف کنیم. این استادِ برجسته در چهارمین برگزاریِ فستیوال تحت عنوان «زندگی و جهان» به جمعِ درخشان ترین چهره ها در زمینه ی علم، موسیقی و فرهنگ، ملحق می شود و این اولین باری است که پروفسور استیون هاوکینگ در نروژ سخنرانی خواهد کرد.

هاوکینگ می گوید: «استارموس یک فستیوال بین رشته ای مهم و بسیار منحصربفرد است که در آن افراد در تمامی رشته ها فعالیت دارند – ستاره شناسان، فضانوردان، کیهان شناسان، فیزیکدانان، فیلسوفان، موسیقیدانان، هنرمندان، زیست شناسان و … که در زمینۀ جهان، چگونگی شکل گیری کیهان و زمان حالِ آن، و چگونگی جستجو و کاربردهای آن علاقۀ مشترکی دارند. پیوستن به این فیزیکدان افسانه ای در صفی از سخنگویان میهمان عملی پیشگامانه است. به غیر از هاوکینگ دانشمندانی از جمله: باز آلدرین، چارلی دوک و هریسون اسمیت برای اولین بار هر سه با یکدیگر جلوی حضار ظاهر می شوند تا تجربیات و ایده های خود در زمینۀ مأموریت های آتی به مریخ را به اشتراک بگذارند.

این فستیوال در 18 تا 23 ژوئن 2017 در جاهای دیگری نیز برگزار می شود که ایده های جدید و نوآورانه ای را توسط رهبرانِ فناوری و کسانی که طریقۀ ارتباطمان را تغییر دادند به اشتراک بگذارد، مثل بنیانگذارِ اسکایپ، جان تالین. همچنین فرصت خواهید داشت تا سخنرانیِ 10 برندۀ جایزۀ نوبل و همچنین بهترین و روشنفکرترین زنانِ پیشگام در رشته های فیزیک، شیمی و پزشکی را مشاهده کنید، از جمله می-بریت موسر عصب شناس نروژی و برندۀ جایزۀ نوبل علمی.

موسر می گوید: «ما همگی به مدل هایی نیاز داریم. استارموس عرصه ای برای ساختن مدل های علمی برای دختران و پسران است. این فستیوال به کودکان اجازه می دهد تا با دانشمندان عالی رتبه آشنا شوند و درباره ی شگفتی های جهان که علم برایشان به ارمغان آورده آگاهی کسب کنند و کنجکاوی شان تشویق شده و پرورش پیدا کند.»

مراکز کسپرسی برای اولین بار در سال 2017 در فستیوال راه اندازی می شوند و آموزش رایگان در زمینه ی مسائل مربوطه را از جانبِ متخصصان در رشته های امنیت سایبری و علوم عرضه کنند. امنیت سایبری یک موضوع اصلی برای فستیوال استارموس امسال است و داده های اخیر نشان می دهد که یک شکافِ مهارتی در این رشته ها وجود دارد که مستلزم آموزشِ مرتبط تر و هدفمندتر است تا تعداد جوانانی که این حیطه ها را مطالعه می کنند افزایش پیدا کند.

فستیوال استارموس از سال 2014 در جزایر قناری، زاییدۀ فکر اخترفیزیکدانان گاریک اسرایئلیان بود. در سال 2016، وی همراه با بقیۀ هیئتِ استارموس که شامل پروفسور هاوکینگ، برایان می، ریـچارد داوکینـگز و پیتر گابریل بود مراسم اهدای مدال استیون هاوکینگ را برگزار کرد. امسال آنها سه فرد با استعداد را بخاطر سهم برجسته شان در رشته های علوم ارتباطی مختلف در زمینه ی نوشتار، رادیو و تلویزیون، موسیقی، فیلم یا هنرهای تجسمی انتخاب کردند.

ترجمه: سحر  الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: wired.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.