بیگ بنگ: محققان ناسا با بررسی داده های ماهواره ای اعلام کردند از سال 1992 تاکنون، سطح آب اقیانوس ها بر اثر آب شدن یخ های قطب جنوب و شمال به طور تقریبی هشت سانتی متر بالا آمده است، نکته نگران کننده اصلی این است که درک درستی از سرعت روند این فرآیند وجود ندارد.

سطح آب اقیانوس ها از سال 1993 تاکنون بطور مداوم توسط ماهواره ها با دقت اندازه ی گری شده است.
سطح آب اقیانوس ها از سال 1993 تاکنون بطور مداوم توسط ماهواره ها با دقت اندازه ی گری شده است.

براساس الگوهای ماهواری فعلی پیش بینی می شود که سطح آب دریاهای جهان بین یک تا 3 فوت (30.48 تا 91.44 سانتی متر) تا پایان این قرن افزایش یابد. اما دانشمندان ناسا می گویند، تحقیق جدید نشان می دهد که این افزایش می تواند باز هم بیشتر باشد. افزایش سطح دریا تحت تاثیر گسترش مولکول های آب در حین گرم شدن، کاهش ورقه های یخ و ذوب شدن یخچال های کوه قرار می گیرد. اما مشکل اینجاست که محققان هنوز بطور کامل پیچیدگی های ورقه های عمده یخی زمین، را در گرینلند و قطب جنوب نمی دانند. هر دو ورق ها در سال های اخیر دچار کاهش یخ شده اند اما دانشمندان در تلاشند تا مشاهده کنند که آیا کاهش های اخیر باعث کاهش های دراماتیک تر در آینده می شود یا خیر.

sea-odonnell-16استیو نِرِم از اساتید دانشگاه کلرادو که ریاست گروه تحقیقاتی ناسا را دارد، گفت: « با توجه به آنچه که امروزه درباره افزایش آب اقیانوس ها بر اثر گرمایش زمین و ذوب شدن یخچال ها و کوه های یخی می دانیم، عملاً اطمینان پیدا کرده ایم که آب دریاها دست کم یک متر و شاید بیشتر بالا خواهد آمد. با این حال نمی دانیم چنین اتفاقی در قرن آتی به وقوع خواهد پیوست یا در مدت زمانی طولانی تر. »

nasa___iceاریک ریگنوت محقق دانشگاه کالیفرنیا ایروین در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا نیز می گوید: « دیدگاه رایج میان متخصصان این بوده که شرق قطب جنوب پایدار است، اما ما واقعا به این موضوع واقف نیستیم. برخی علائمی که اکنون در اطلاعات ماهواره ای دیده می شود خطرناک هستند به این معنی که این یخچال ها ممکن است به آن پایداری که تصور می کردیم ، نباشند.»

همواره توجه زیادی در زمینه تغییراتی که اکنون مشاهده می کنیم وجود داشته است اما به گفته دانشمندان اولویت بر تغییرات در آینده قرار دارد. ناسا به تازگی یک کمپین میدانی شش ساله را برای مطالعه اثرات گرم شدن آب ها و تغییر الگوهای فعلی بر اثر تخریب یخی گرینلند، راه اندازی کرده است. به گفته دانشمندان ناسا، بسیاری از جمعیت زمین در نواحی ساحلی زندگی می کنند و آنها باید خود را برای تبعات این فرآیند آماده کنند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA و jpl.nasa

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.