بیگ بنگ: دانشمندان آزمایشگاه ملی لورانس لیورمور معتقدند فهم بهتر رسانایی الکتریکی داخل گوشته‌ی زمین به مشخص کردن توزیع آب داخل زمین کمک می‌کند.

به گزارش بیگ بنگ، زمین تنها سیاره‌ی منظومه‌ی شمسی است که دارای صفحات تکتونیک و اقیانوس‌های آب مایع عظیم بر روی سطح خود می‌باشد. دانشمندان سیاره شناس بر این باورند که توزیع مقدار قابل توجه آب داخل گوشته‌ی زمین با این دو پدیده مرتبط است. درک انتشار هیدروژن در گوشته، کلید سنجش توزیع آب در داخل زمین است. هیدروژن نقش مهمی در افزایش رسانایی الکتریکی دارد اما محققان تاکنون نتوانسته‌اند رابطه‌ی بین هیدروژن و رسانایی را به صورت کمی و دقیق بیان کنند. به همین خاطر محققان به بررسی الیوین روی آوردند که فراوانترین ماده‌ی معدنی در گوشته‌ی بالایی است.

دکتر وایت دوفران از دانشمندان آزمایشگاه ملی لورانس لیورمور می‌گوید:« ما با رهیافتی متفاوت به مساله نزدیک شدیم و از اندازه‌گیری‌های جدید انتشار هیدروژن برای مشخص کردن مشارکت هیدروژن در رسانایی الکتریکی استفاده کردیم. آزمایشات ما بر روی الیوین نشاندهنده‌ی وابستگی دمایی این پدیده بیشتر از آنچه پیش از این فکر می‌کردیم بود. مشارکت هیدروژن در رسانایی الکتریکی در دماهای پایین متوسط و در دماهای مورد انتظار در هسته بسیار بالا بود.» انتشار هیدروژن نه تنها به توضیح رسانایی بالای اندازه‌گیری شده در گوشته‌ی بالایی کمک می‌کند بلکه وجود میزان زیادی آب حل شده در داخل زمین را تایید می‌کند.

دکتر دوفران می‌گوید:« حجم هیدروژن مورد نیاز برای مطابقت با سنجش‌های ژئوفیزیکی رسانایی الکتریکی داخل زمین مشابه با میزان مشاهده شده در بازالت اقیانوسی است. این نشان می‌دهد که سنجش‌های ژئوفیزیکی رسانایی الکتریکی ابزاری مناسب برای مشخص کردن توزیع آب در اعماق زمین است.» دانشمندان نتایج تحلیل‌های خود در مورد انتشار هیدروژن و رسانایی در الیوین را در مجله‌ی  Scientific Reports منتشر کرده‌اند.