بیگ بنگ: براساس تحقیقات جدید منتشر شده در سری مقالات آکادمی ملی علوم، دانشمندان معتقدند انسان درجه‌ای از دید مادون قرمز دارد و ممکن است تا حدی قادر به دیدن اشعه مادون قرمز به‌عنوان نور قابل مشاهده باشد.

infrared-eye-deبه گزارش بیگ بنگ به نقل از جام جم، تحقیقات قبلی اشاره کرده بود انسان نمی تواند کاملا به بخش قابل رویت طیف مادون قرمز محدود باشد. اما این تحقیقات به این که دیدن محدوده ای از امواج مادون قرمز امکان پذیر است هیچ اشاره ای نداشت. دانشمندان به رهبری کرزیستوف پالزوفسکی در دانشگاه کیس وسترن رزرو کلیولند هنگامی که مشغول انجام آزمایش های دیگری بودند، متوجه شدند قادر به دیدن پرتو های لیزری مادون قرمز با نور سبز کم رنگ هستند. در نتیجه تشویق شدند تا در پی کسب اطلاعات بیشتری درباره توانایی دیدن طیف مادون قرمز توسط چشم انسان باشند.

آنها شروع به آزمایش همان پالس ها روی 30 نفر داوطلب کردند. همه آنها قادر به دیدن پالس های لیزری نزدیک به مادون قرمز به عنوان نور مرئی بودند. آنها پالس های کوتاه را به رنگ سبز و پالس های بلند را به رنگ قرمز می دیدند. پالزوفسکی می گوید: این کشف باعث شده تا بتوانیم بگوییم باید دامنه دید انسان را گسترده تر در نظر بگیریم. بینایی انسان به فوتون های نور بستگی دارد که سلول های گیرنده نور را در شبکیه چشم تحریک می کنند. معمولا رنگدانه های حساس به نور در گیرنده های نوری شبکیه فقط با طول موج های مرئی نور فعال می شوند.

با این حال دانشمندان دریافته اند این رنگدانه ها در صورت دریافت دو فوتون همزمان طیف مادون قرمز می تواند طول موج مادون قرمز بلندتر نور را ببیند. پالزوفسکی می گوید: دو فوتون طیف مادون قرمز با طول موج بلند تر همان کاری را می کنند که یک فوتون با طول موج مرئی و کوتاه تر انجام می دهد. پالزوفسکی می گوید: این تحقیق نشان می دهد که متخصصان چشم می تواند از پرتوهای لیزر مادون قرمز برای اسکن شبکیه و تشخیص مشکلات چشمی در مراحل اولیه بیماری و قبل از تبدیل شدن به یک مشکل درمان نشدنی استفاده کنند. در حالی که در این شرایط ممکن است استفاده از لیزر با طول موج مرئی به شبکیه آسیب رساند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: popularmechanics / مترجم: آتنا حسن آبادی

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.