بیگ بنگ: انسان‌های باستان در حدود 60000 سال قبل برای فرار از آب و هوای خشک، آفریقا را ترک کردند – این یافته با پیشنهادهای قبلی مبنی بر اینکه انسان‌ها قادر بودند آفریقا را ترک کنند زیرا آب و هوای مرطوبِ پس‌ از آن باعث می‌شد معمولاً از شاخ خشک‌شدة آفریقا و خاورمیانه عبور کنند، متناقض است.

نقاشی‌های روی سنگ مربوط به قرون وسطی در غار ماندا گلی در کوهستان انندی، چاد، آفریقای مرکزی.

به گزارش بیگ بنگ، در حالی که انسان‌ها ممکن است پیش از این آفریقا را ترک کرده باشند، اما تحقیقات ژنتیکی نشان می‌دهد که مهاجرت اصلی از آفریقا احتمالاً بین 55000 تا 70000 سال قبل رخ داده است. به گفتۀ دکتر پتر دمنوکال از دانشگاه کلمبیا، «به مدتی طولانی پیشنهاد شده که مهاجرت از آفریقا به خاطر دوره‌های مرطوبی که راه‌های سرسبزی را به اوراسیا ایجاد کرده بود، آسان شده بود. به عبارت دیگر، آب و هوا مردم را بیرون برده بود. ممکن است مجبور شویم این مدل را به این مدل اصلاح کنیم که در آن مردم به دلیل شرایط نامساعد، تحت فشار قرار گرفتند.»

دکتر دمنوکال و همکارانش با تجزیه و تحلیل هستة رسوبی اقیانوس که از انتهای غربی خلیچ عدن، سومالیِ کنونی، به دست آمده بود، آب و هوای شاخ آفریقا تا 200000 سال قبل را بررسی کردند. نویسنده اصلی، دکتر جسیکا تیرنی از دانشگاه آریزونا، گفت: «همیشه در مورد اینکه تغییرات آب و هوا روی زمان خروج گونه‌های ما از آفریقا تاثیر داشته یا خیر، سوالی وجود داشته است. داده‌های ما نشان می‌دهد که وقتی بیشترِ گونه‌های ما آفریقا را ترک کردند، شمال شرقی آفریقا خشک بوه، نه مرطوب.»

این محققان لایه‌های رسوبی مواد شیمیایی به نام آلکنون‌ها، که از نوع خاصی از جلبک‌های دریایی ساخته شده است، را تجزیه و تحلیل کردند. دکتر تیرنی توضیح داد: «جلبک‌ها، ترکیب آلکنون‌ها را با توجه به دمای آب، تغییر می‌دهند. نسبت آلکنون‌های متفاوت نشان‌دهندۀ دمای سطح آب در زمانی که جلبک‌ها زنده بوده‌اند، می‌باشد و همچنین دماهای منطقه‌ای را نشان می دهد.»

این نویسندگان به منظور کشف الگوهای بارش باستانی منطقه از هسته رسوب، موم برگ باستانی که از گیاهانِ زمینی وارد اقیانوس وارد شده بود را تجزیه و تحلیل کردند. از آنجا که گیاهان ترکیب شیمیایی موم روی برگ‌های خود را با توجه به خشک یا مرطوب بودنِ آب و هوا تغییر می‌دهند، موم برگ از لایه‌های هسته رسوب، رکوردی از نوسانات گذشته در بارندگی را نشان می‌دهد. این تیم دریافتند که تقریباً 70000 سال پیش، آب و هوا در شاخ آفریقا از مرحلۀ مرطوب به نام «صحرای سبز» به آب و هوایی حتی خشک‌تر از آب و هوای فعلیِ این منطقه، تغییر یافت. این منطقه سردتر هم شد.

این دانشمندان گفتند: «ما دما و خشکیِ 200000 سال قبل در منطقۀ شاخ آفریقا را بازسازی کردیم. داده‌های ما نشان می‌دهد که شرایط گرم و مرطوب از 120000 تا 90000 سال قبل می‌توانسته موج‌های اولیۀ مهاجرت انسان به مشرق و عربستان را تسهیل کند؛ که شواهد سنگی و فسیلی هم از این نظر حمایت می‌کنند. با این حال، رویداد اولیۀ خروج از آفریقا، که توسط مطالعات ژنتیکی (55000-65000 سال قبل) محدود شده است، در طول دوره زمانی سرد و خشکی اتفاق افتاده است. این موضوع، رابطه آب و هوا و مهاجرت را پیچیده کرده است.» این مطالعه در نشریۀ Geology منتشر شده است.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه