بیگ بنگ: نتایج مطالعه محققان استرالیایی نشان می دهد که برخلاف تئوری های قبلی، در اکثر ستارگان میدان مغناطیسی قویی وجود دارد. در حالی که پیش از این تصور می شد تنها پنج درصد از ستارگان میدان مغناطیسی قوی دارند.

strongmagnet اختر فیزیکدانان تاکنون حوزه های مغناطیسی را به عنوان عاملی در تکامل ستاره ای نادیده می گرفتند، اما مطالعه جدید که با کمک تلسکوپ فضایی کپلر ناسا میسر شد، دانشمندان را مجبور خواهد کرد که مدل های خود را دوباره بررسی کنند. دانشمندان برای تجزیه و تحلیل بیش از 700 به اصطلاح ستاره ی غول سرخ، از داده های کپلر استفاده کردند و موفق شدند که قدرت میدان مغناطیسی هر یک از آنها را با بررسی نوسان خاص هر ستاره اندازه بگیرند.

red-giantبه گفته محققان، درون ستارگان اساسا همچون یک زنگ صدا می کند و همانند یک زنگ و یا یک ابزار موسیقی، صدای تولید شده می تواند خواص فیزیکی آنها را نشان دهد. تجزیه و تحلیل داده های کپلر نشان می دهد که ارتعاشات حدود 60 درصد از ستارگان مورد بررسی مهار شده و این امر ناشی از وجود میدان های مغناطیسی قابل توجه در داخل هسته های این ستارگان است. بیشتر حوزه های مغناطیسی اندازه گیری شده، بیش از 10 میلیون برابر قویتر از میدان مغناطیسی زمین هستند.

پژوهشگران معتقدند که اکنون زمان بررسی چرایی وجود این حوزه های مغناطیسی پر قدرت در تعداد زیادی از ستارگان است. بررسی این موضوع به محققان امکان می دهد که اطلاعات بیشتری درباره تکامل حوزه های مغناطیسی در ستارگان بیابند و در نتیجه رویه تکامل ستاره ای را در غول های سرخ بهتر توضیح دهند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org , ibtimes

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. لطفا مستندهای مرتبط به ستارگان را نیز در سایت خود قرار دهید