بیگ بنگ: ایلان ماسک کارآفرین کم‌نظیر دنیای تکنولوژی، پس از تحقق رویاهایش در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و موشک‌های قابل بازیافت برای فتح فضا، حالا در اندیشه لینک کردن مغز انسان‌ها به کامپیوترهاست.

ایلان ماسک، نابغه بنیان‌گذار کمپانی‌هایی نظیر تسلا (خودروهای الکتریکی) و اسپیس‌ایکس‌ (اولین کمپانی خصوصی فعال در زمینه فضا) حالا پروژه بلند پروازانه دیگری در سر دارد که قصد دارد با کمپانی “نورالینک” به آن جامه عمل بپوشاند. نوروالینک(Neuralink) اتصالی مستقیم میان مغز انسان‌ها و دنیای کامپیوتر برقرار خواهد کرد. این کارآفرین تاریخ‌ساز که از دیرباز رویای ارسال انسان‌ها به مریخ را در سر داشته، می‌خواهد با تکنولوژی جدیدش شبکه عصبی مغز انسان‌ها را با الکترودهایی متصل به مغز به کامپیوترهایی وصل کند که می‌توانند پردازش‌هایی بی‌سابقه روی مغز انجام دهند.

ایلان ماسک، نابغه‌ای از تبار آفریقای جنوبی، هنوز خبر تاسیس کمپانی جدیدش را اعلام نکرده، اما پس از انتشار گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال در توییتی خبر مرتبط با تاسیس نوروالینک را تایید کرد و گفت هفته آینده خبرهای تکمیلی منتشر خواهند شد. نورالینک به عنوان یک شرکت “پژوهش‌های پزشکی” در کالیفرنیا ثبت شده و آن‌طور که در گزارش‌ها آمده ایلان ماسک قصد دارد خودش منابع مالی این شرکت را تامین کند. ایلان ماسک چندی پیش گفته بود برای این‌که انسان‌ها بخواهند همچنان از نظر اقتصادی ارزشمند بمانند، باید هوش بیولوژیک خود را با هوش مصنوعی و ماشینی ادغام کنند.

ایلان ماسک میلیاردر ۴۵ ساله که از تاسیس و فروش PayPal در جوانی به ثروتی افسانه‌ای (۱۶۵ میلیون دلاری) رسید،‌ سرمایه‌گذاری روی ایده‌های عظیمش را از سال‌ها پیش آغاز کرد. او با بیش از ۹۰ میلیون دلار از سرمایه‌هایش کمپانی اسپیس‌ایکس را تاسیس کرد و نزدیک به ۷۰ میلیون دلار آن را هم صرف تاسیس کمپانی تسلا کرد، که حالا پیش‌تاز تولید خودروهای الکتریکی در جهان است. ایلان ماسک با تکیه بر انرژی خورشیدی و با نوآوری‌هایش در زمین و فضا و حالا سیاحت دنیای پیچیده مغز می‌خواهد به شکاف‌ها و نابرابری‌های موجود در جهان پایان دهد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: wsj.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. ایلان ماسک هم انگار فقط دوست داره همیشه توی تیتر های اخبار باشه و جنجالی باشه!
    اگه اخبار سایت های خودرویی رو هم دنبال کنید میبینید تقریبا هرروز یه خبر درباره ایلان ماسک و ایده هاش میاد. اما تاحالا چندتا از ایده هاش کاربردی بوده و عملی شده…
    موفق ترینش خودروی تسلا بوده که البته خودروی الکتریکی که سالها قبلش توسط ژاپنی ها و آلمانی ها طراحی شده بود. فقط سرمایه داشته که کارخونه تسلا رو راه بندازه و همه ی فروشش هم فقط داخل آمریکا هست.

  2. ایلان ماسک آدم خیلی بزرگی است و خلاق و کارآفرین بی نظیر ولی باید دید ایده هاش و کارهاش چقدر تاثیر داشته رو دنیا و چه کمکی تونسته بکنه مثلا همین خودروهای الکتریکی که ایشون پیشتاز تولیدش هستند چقدر مورد استفاده قرار میگیره یا همین فرستادن انسان به مریخ ایشون چقدر تاثیر داشته روی این قضیه.
    به نظر من زندگی و راحتی ما بیشتر به خاطر دانشمندان و محققانی است که در قالب کار تیمی به تحقیق در مراکز علمی و تحقیقاتی می پردازند و اکتشافات این افراد است که باعث تاثیر شگرف در زندگی انسان ها میشه.یک نمونه اش رو در بی بی سی دیدم تولید فیلتر جدید برای تصفیه آب دریا که فوق العاده کشف مهمی هم هست.

  3. ایلان ماسک آدمی بسیار ریسک پذیره .طوری ک اگه پروژه ساخت باطری برای خودروهای الکترونیکیش شکست میخورد ورشکست میشد .بودجه بسیار زیادی صرف تحقق ایده هاش میذاره .انسانی شجاع جسور با تفکر نوینش ب دنبال راحت تر و زیبا تر کردن زندگی برای انسان هاست. در اخر خدا ی عقلی ب اون بده ی پولی ام ب ما خخخ?