بیگ بنگ: «ایلان ماسک» بنیان گذار شرکت های اسپیس ایکس و تسلا که سال گذشته ایده ی ساخت هایپرلوپ را داده بود، چند هفته پیش در ترافیک سنگینی گیر افتاد، وی ناگهان تصمیم گرفت ایده ساخت تونل زیرزمینی که منجر به عبور هایپرلوپ و کاهش ترافیک در شهر لس‌آنجلس می شود را به اجرا در آورد.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از سرویس فناوری آنا، ایلان ماسک، به تأثیر از ترافیکی که مدتی پیش در آن گیر افتاده بود، تصمیم گرفت از پایان فوریه ساخت تونل زیرزمینی Boring Company را آغاز کند. او ژانویه سال گذشته طرحی را مبنی بر رقابت غلاف‌های هایپرلوپ برای یک کارخانه ارائه داد که هدف آن سبک‌تر کردن حجم ترافیک شهری با کمک احداث یک تونل بزرگ زیرزمینی بود.

ماسک اعلام کرد که تا پایان فوریه ساخت این تونل زیرزمینی آغاز می شود اما از هفته گذشته دستگاه‌هایی در لس آنجلس حاضر شده‌اند که کار حفر این تونل زیرزمینی را به عنوان نمایشی برای رقابت ساخت غلاف هایپرلوپ اسپیس‌ایکس آغاز کنند. این دستگاه تاکنون تنها حفره‌ای ایجاد کرده است و گروهی که ماسک ترتیب داده قرار است در ادامه روند کار، تونلی کامل را حفر کند. ایلان ماسک تاکنون اطلاعات کامل و دقیقی از نحوه عملکرد این تونل ارائه نداده است اما هایپرلوپ ساخته‌ شده قرار است هم روی زمین و هم زیر زمین خدمت‌رسانی کند.

هایپرلوپ روشی پیشنهادی برای انتقال مسافران بین دو مکان با سرعت 1200 کیلومتر بر ساعت است. در این سیستم یک لوله طولانی وجود دارد که با تخلیه هوا در آن خلا ایجاد می‌شود. این لوله را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که در هوا معلق باشد و از زلزله و یا شرایط بد جوی محافظت شود. مسافران به صورت انفرادی یا گروهی در جایگاهی قرار می‌گیرند و سپس به کمک آهنرباهای بزرگی بالا برده می‌شوند تا در کپسول‌هایی قرار گیرند.

با وجود اینکه دستگاه‌های حفر تونل متعددی وجود دارند اما دستگاه‌های اختصاصی ماسک چیز منحصر به‌فردی است زیرا این دستگاه‌ها عملکرد سریع‌تری دارند و روند حفاری با آنها تقریبا 10 برابر سریع‌تر از دستگاه‌های معمولی انجام می‌گیرد. تونل‌هایی که دستگاه‌ها در حال حفر آن هستند، راه‌حلی برای ترافیک سنگین خیابان‌ها به ویژه در مناطق شهری محسوب می‌شوند و نیز سیستم حمل و نقل را به ساختمان‌ها انتقال می‌دهند. البته حفر این تونل‌ها دقیقا در راستای اهداف کمپانی خودروساز تسلاست که قرار است حجم ترافیک را کاهش دهد و همچنین مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه‌ای را نیز به حداقل برساند. در ویدئوی زیر با چگونگی کارکرد دستگاه حفاری تونل(Tunnel Boring Machine) آشنا می شوید:

سازه Boring machine همچنین در مسیر مأموریت اسپیس‌ایکس گام برمی‌دارد تا از این طریق بتواند ایلان ماسک را به هدف ایجاد کلونی در مریخ نزدیک کند. او تصمیم دارد تا امکان حفر چنین تونل‌هایی را در سیاره سرخ نیز مورد آزمایش قرار دهد و سکونتگاه‌های زیرزمینی در مریخ بسازد که بتواند از انسان‌ در برابر سرمای شدید، فشار کم و تشعشعات بالای این سیاره محافظت کنند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: uploadvr.com , sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه