بیگ بنگ: باورهای غلطی درباره مغز وجود دارد که برخی از آنها از سالها قبل مطرح شده و هنوز به عنوان یک موضوع واقعی به آن پرداخته می شود، یکی از آنها باورهای غلط این است که هر فردی تنها از 10 درصد مغزش استفاده می ‌کند.

140116085105-large

به گزارش بیگ بنگ، مغز یکی از شگفت انگیز ترین ارگان ها در بدن است. مغز کنترل مرکزی سیستم عصبی ، راه رفتن، صحبت کردن، تنفس، تفکر و سایر کارهایی که ما انجام می دهیم را به عهده دارد. پس از هزاران سال مطالعه و درمان جنبه های مختلف مغز هنوز هم بسیاری از جنبه های آن ناشناخته و مرموز باقی مانده است. پیچیدگی بسیار زیاد مغز و رمز و رازی که در آن وجود دارد سبب شده است تا انسان‌ ها تصورات و شایعات زیادی را در مورد آن به راه بیندازند که بسیاری از این شایعات به مروز زمان به حقایقی تبدیل شده است که همگان آن را باور کرده‌اند.

اگر شما جزء کسانی هستید که به این باور اعتقاد دارید که تنها از 10 درصد توانایی مغز خود استفاده می کنید، بهتر است به این هم فکر کنید که بقیه مغزتان به چه دردی می خورد. علاوه بر دست کم 100 بیلیون رشته عصبی که در مغز دائما مشغول به فعالیت هستند، بخش های مختلف مغز که هر کدام یک حرکت و رفتار را کنترل می ‌کنند نیز، همیشه مشغول فعالیتند. اسکن های MRI مغزی انجام شده به وضوح نشان می دهد که حتی طی انجام کارهای نسبتا معمولی مثل صحبت کردن، راه رفتن، گوش دادن به موسیقی، تقریبا تمام نواحی مغز فعال هستند.

مغز حدودا 20 درصد انرژی بدن را مصرف می کند. اگر قرار بود چنین بخش بزرگی از منابع انرژی ما توسط چنین بخش کوچکی از مغز مصرف شود، طی میلیون ها سال فرگشت صاحب چنین مغزهای بزرگی نمی شدیم. به گفته دانشمند علوم اعصاب، این گفته که انسان‌ها فقط از 10 درصد مغزشان استفاده می‌کنند، صرفا افسانه است.

در مجله 6 بیگ بنگ باورهای غلط و افسانه ای در مورد مغز انسان را ارزیابی می کنیم.

مطالعه بیشتر در: theatlantic

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. به نظر می آید برای رد اینکه ما فقط از 10 درصد مغزمان استفاده می کنیم اینکه همه نورونهای مغز همیشه فعال هستند دلیل خوبی نیست.
    چرا که در یک مثال ساده اگر فرض کنیم مغز نیز شبیه CPU کامپیوتر کار کند، همه ترانزیستورهای CPU در همه زمان هایی که کامیوتر شما روشن است فعال هستند. پس باید به این نتیجه برسیم که شما از 100 درصد قدرت CPU استفاده می کنید. ولی خوب در عمل در حالات عادی اگر به آمار استفاده از CPU در ویندوز مراجه کنید در بیشتر مواقع 7 تا 8 درصد توان CPU استفاده می شود. ولی تمام قسمت های یک CPU همیشه فعالند.
    این در واقع به این معناست که شما از 7 درصد توان پردازشی استفاده می کنید. در واقع درصد توان پردازشی مهم است نه اینکه درصد قسمت ها فعال.
    به عنوان مثال دیگری در هنگام رانندگی اگر اسکن مغزی انجام شود(طبق متن مقاله) همه قسمت های مغز فعال هستند و در هنگام تماشای تلویزیون هم همه قسمت ها مغز فعالند، پس به چه دلیلی در هنگام رانندگی بیشتر خسته می شویم. به نظر بنده چون در هنگام رانندگی از بیشتر توان پردازشی مغزمان(به نسبت تماشای تلویزیون) استفاده می کنیم.
    امیدوارم که منظورم را درست رسانده باشم.

    1. با درود، اصلا نمی توان کامپیوتر را با مغز انسان مقایسه کرد، مغز انسان بسیار پیچیده تر از یک کامپیوتر میباشد و به نوعی اصلا قابل مقایسه نیست. پردازش و توان مغز هنگام تماشای تلویزیون یا رانندگی هم برای افراد مختلف نسبی است و نمی تواند یک نتیجه ی ثابت داشته باشد، برای اطلاعات بیشتر می توانید به این لینک مراجعه کنید، تا بدانید چرا محققان استفاده ی 10 درصدی از مغز را یک افسانه می دانند.

  2. مطلب جالبی رو خوندم مبنی بر اینکه مغز انسان برای پردازش اطلاعات و محاسبات مورد نیاز از فرایندهای فیزیک کوانتوم هم بهرۀ فراوانی میبره. از ادمین محترم تقاضا میکنم مقاله ای رو در این خصوص قرار بدن تا همه ازش استفاده کنند،

  3. تو کتاب جهان هولوگرافیک اینطور گفته شده که در شبکه ی اعصاب ارتباطات بین نورون ها از نوع پالس الکتریکیه و این پالسها در تمامی حجم مغز منتشر میشه که در نهایت این انتشارها یک مدل تداخلی رو در مغز ایجاد میکنه که باعث تبیین فرم هولوگرافیک مغز میشه . حالا دیگه راست و دروغش با مایکل تالبوت