بیگ بنگ: یک دانشگاه روسی تصمیم دارد طرحی با عنوان «کشتی نوح» را با استفاده از DNA منجمد شده ی همه موجوداتی که تاکنون در زمین زیسته‌اند، راه اندازی کند.

پروژه "کشتی نوح نوین" با هدف جمع آوری مواد سلولی موجوداتی که تاکنون در زمین زیسته اند راه اندازی شد.
پروژه “کشتی نوح نوین” با هدف جمع آوری مواد سلولی موجوداتی که تاکنون در زمین زیسته اند راه اندازی شد.

به گزارش ایسنا، دانشگاه دولتی مسکو موفق به دریافت بزرگترین کمک مالی علمی کشور برای آغاز این پروژه شده که قرار است تا سال 2018 تکمیل شود و در یک منطقه به وسعت 430 کیلومتر مربع در این دانشگاه بنا خواهد شد. این موسسه که کمک هزینه یک میلیارد روبلی (12.6 میلیون پوند) را برای آغاز پروژه مذکور دریافت کرده، قصد دارد سلولهای با قابلیت تکثیر را منجمد و ذخیره کند.

ویکتور سادیونیکی، رئیس دانشگاه مسکو این پروژه عظیم را به نوعی کشتی نوح مدرن تشبیه کرده است. وی در توضیح بیشتر گفت: این پروژه شامل ساخت یک مخزن و بانک داده برای ذخیره همه موجودات زمین، نه فقط موجودات زنده بلکه نمونه‌های منقرض شده نیز هست. این طرح همچنین از سیستمهای اطلاعاتی برخوردار خواهد بود. در صورت دستیابی به نتیجه، جهش بزرگی در تاریخ روسیه به عنوان اولین کشور خواهد بود که کشتی نوح را بازسازی کرده است. این اعلام نشانگر جدیدترین و جاه‌طلبانه‌ترین بانک DNA جهان است که تعداد آن‌ها در دهه گذشته در پی دستاوردهای مختلف در فناوری و افزایش نگرانی‌ها در مورد انقراض گونه‌ها افزایش یافته است.

دانشگاه دولتی مسکو در صدد راه اندازی بزرگترین بانک DNA موجودات
دانشگاه دولتی مسکو در صدد راه اندازی بزرگترین بانک DNA موجودات

این بانک‌ها به عنوان باغ‌وحش‌های منجمد شناخته شده‌اند که مشهورترین آن‌ها، باغ‌وحش سان‌دیگو است. کارکنان این مرکز تحقیقاتی از سال 1976 به منجمد سازی اسپرم، DNA و سایر مواد موجودات در نیتروژن مایع پرداخته‌اند. هم‌اکنون حدود 8400 نمونه از بیش از 800 گونه جانوری در این باغ‌وحش وجود دارد. بریتانیا نیز از پروژه کشتی یخ‌زده حمایت می‌کند که توسط کنسرسیومی از دانشمندان زیست‌شناسی، باغ‌وحش‌ها، موزه‌ها و موسسات تحقیقاتی اداره می‌شود.

به گفته وب‌سایت این پروژه روسی، سلول‌های زنده حفظ‌ شده به زیست‌شناسان اجازه خواهد داد تا از دست رفتن خطرناک تنوع نژادی را که می‌تواند منجر به ناباروری و مرگ زودرس در برنامه‌های اصلاح نژادی شود، معکوس کند. پروژه کشتی نوح دارای 28 هزار و 604 نمونه DNA منجمد شده است که بیش از 7000 مورد آن‌ها از گونه‌های در معرض خطر انقراض است. این موجودات شامل خرچنگ خاردار، روباه جزایر مانش، استخوان‌ماهی، خفاش ایندیانا و مرجان پنجه گربه‌ای هستند.

اما این پروژه اولین نمونه در روسیه نیست. یک تاسیسات ذخیره‌سازی در بیابان دورافتاده سیبری قصد دارد از سرمای طبیعی یخبندان دائمی و ضخیم سیبری برای حفظ دانه‌ها و نمونه‌های گیاهان برای 100 سال استفاده کند. حداقل 1.5 میلیون دانه گیاهان و سبزیجات در واحد سرمایشی در یاکوتسک جمع‌آوری خواهد شد و از بسیاری از مواد غذایی مهم و در معرض خطر جهان در برابر تغییرات آب‌وهوایی، جنگ و بلایای طبیعی محافظت خواهد شد.

اطلاعات بیشتر: dailymail , RT

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.