بیگ بنگ: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تحریک غیرتهاجمی مغز می‌تواند حافظه‌ی دقیق را بهبود بخشد. محققان دانشگاه نورث وسترن در حال استفاده از روش جدیدی برای تحریک غیرتهاجمی مغز هستند تا نوع خاصی از حافظه را بهبود بخشند.

به گزارش بیگ بنگ، این پژوهش مغز را تحریک می‌کند تا حافظه‌ی دقیق فرد، که مربوط به یادآوری جزئیات خاصی از قبیل اشکال، رنگ‌ها و مکان هر چیزی است، را هدف قرار دهد. معمولا در افراد مبتلا به اختلالات حافظه، حافظه‌ی دقیق از بین می‌رود. محققان برای تحریک بخشی از مغز که مسئول حافظه‌ی فضایی است، از الکترومغناطیس استفاده کردند؛ و بهبود در حافظه‌ی دقیق را مشاهده کردند که این بهبودها 24 ساعت به طول انجامید. برای شناسایی شبکه‌های مغز مربوط به حافظه در شرکت‌کنندگان این مطالعه، از MRI استفاده شد.

جوئل واس، استادیار علوم اجتماعی پزشکی در دانشکده‌ی پزشکی فینبرگ دانشگاه نورث وسترن و نویسنده‌ی ارشد این پژوهش، در اطلاعیه‌ای رسمی گفت: «نشان می‌دهیم که امکان هدف قرار دادن و بهبود آن بخش از مغز که مسئول این نوع حافظه است، وجود دارد. افراد دچار صدمات مغزی و همچنین افراد مبتلا به زوال عقل، در حافظه‌ی فعال خود مشکلاتی دارند؛ و یافته‌های ما می‌تواند در توسعه‌ی درمان‌های جدید برای این بیماری‌ها مفید و سودمند باشد».

این مطالعه کمک می‌کند تا چگونگی بهبود حافظه از طریق اقدامات غیرتهاجمی را بهتر درک کنیم. گفتنی است که در تحقیقات قبلی، این نوع تحریک فقط اثرات محدود و کوتاه‌مدتی داشت. واس گفت: «حافظه‌ی افراد را تا یک روز کامل بعد از تحریک مغزشان، ما به شیوه‌ای خاص و مهم بهبود دادیم». جزئیات بیشتر این مطالعه در مجله Current Biology منتشر شده بود.

ترجمه:زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.