بیگ بنگ: ری کورزويل، مدیر بخش مهندسی گوگل و آینده نگری مشهور با سابقه پیش بینی های بسیار دقیق میباشد. از 147 مورد پیش بینی کورزويل از دههٔ 1990 میلادی، 86 درصد آنها صحت داشته است. کورزويل ابتدای هفته جاری در کنفرانس SXSW در آستین تگزاس پیش بینی دیگری هم انجام داد: تکينگی فناوری در سی سال آینده رخ خواهد داد.

به گزارش بیگ بنگ، طبق پیش بینی هایی که انجام داده ام، هوش مصنوعی در سال 2029 با موفقیت آزمون تورينگ را پشت سر گذاشته و به درجه ای برابر با هوش انسان خواهد رسید. تکينگی را هم برای سال 2045 پیش بینی کرده ام که طی آن، با ادغام هوشی که ساخته ایم، هوش موثر خود را تا یک میلیون برابر افزایش خواهیم داد. کامپیوترها تا سال 2029 از هوشی در سطح انسان برخوردار خواهند بود. تکينگی نقطه ای در زمان است که تمامی پیشرفت های موجود در فناوری – به ویژه هوش مصنوعی – به پیدایش دستگاه هایی منجر خواهد شد که با هوش از انسان باشند.

جدول زمانی کورزويل برای تکينگی با سایر پیش بینی ها سازگار است؛ بالاخص با پیش بینی های ماسايوشى سان از سافت بنک CEO که ظهور دستگاه های ابر هوشمند را تا سال 2047 پیش بینی کرده است. اما به اعتقاد کورزويل، فرآیند منجر به تکينگی مدت هاست که شروع شده و به راه خود برای تحقق اش ادامه میدهد. کورزويل اظهار داشت: این پیشرفت ما را به سمتی کشد که کامپیوترهایی با هوش انسان داشته باشیم و با پیوند آنها به سیستم ابر(Cloud) قابلیت های آن را گسترش دهیم. امروزه فقط سناریوی آینده مطرح نیست. این روند با شتاب فزاینده ای رو به گسترش می باشد.

آیا این پیشرفت باعث ترس و نگرانی نمی شود؟

همه مان به این مسئله واقف هستیم که چنین پیشرفتی دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد، اما سوالی که تقریبا ذهن همه را به خود مشغول ساخته این است که آیا انسان باید از تکينگی بترسد؟ همه میدانند که وقتی ماشین ها باهوش تر از انسان عمل نمایند، بر جهان حکمفرمایی خواهند کرد. اینطور نیست؟ بسیاری از بزرگان و مشاهیر علم و فناوری از قبیل استیون هاوکينگ، ایلان ماسک و حتی بیل گیتس وقوع چنین آینده ای را هشدار می دهند.

خب، کورزويل بر خلاف آن فکر می کند. در واقع، او چندان دربارهٔ تکينگی ابراز نگرانی نمی کند. شاید اینطور صحیح تر باشد که بگوئیم کورزويل از مدت ها پیش چشم به وقوع این پیشرفت دوخته است. آنچه که رویدادهای علمی-تخیلی از تکينگی نشان می دهند، فقط در چارچوب تخیل محصور است و جایگاهی در واقعیت ندارد. کورزويل در طی مصاحبه ای با SXSW خاطر نشان کرد که امروزه نه یک یا دو، بلکه میلیاردها هوش مصنوعی در دنیا وجود دارد. از دیدگاه کورزويل، تکينگی فرصتی برای پیشرفت و ارتقای بشر است. او فناوری یکسانی را متصور می شود که هوش های مصنوعی را باهوش تر از آنچه که هست، خواهد ساخت. لذا زمینه برای پیشرفت انسان نیز هموار خواهد گشت.

کورزويل در ادامه افزود: ماشین ها بر قدرت انسان ها می افزایند. آنها ما را باهوش تر می کنند. شاید به این زودی به درون بدن مان راه نیابند ولی تا دهه 2030 میلادی قشر مخ مان به سیستم ابر متصل خواهد شد. انسان با قشر مخ به تفکر و تامل می پردازد. در آینده بر قشر مخ انسان اضافه خواهد شد. انسان با مزه تر شده و عملکرد موسیقایی بهتری از خود نشان خواهد داد. حتی بر جذابیت ما نیز افزوده خواهد شد.

به گفته کورزويل، امروزه نیز افرادی با کامپیوتر هایی در مغزشان وجود دارد، اما این افراد از بیماری پارکینسون رنج می برند. علم سایبرنتیک این گونه بر گستره خود می افزاید. کورزويل بنا به ماهیت پیشرفت فناوری پیش بینی می کند که با ابداع برخی فناوری ها تا دهه 2030، شرایط برای بهبود حافظه انسان فراهم خواهد شد. کورزويل در پایان گفت: این ابداعات بر تمامی چیزها تاثیر خواهد گذاشت، بطوری که نیازهای فیزیکی تمامی انسان ها برطرف خواهد شد.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. تکینگی فناوری هیچ وقت تمامی نداشته و نخواهد داشت شاید دیرو و زود داشته باشه اما حتما بشر به نهایت تکامل و بیشرفت خواهد رسید . تا چند قرن دیگه شاید بشر بتونه امکان تغییر دادن مدار زمین رو از خورشید بیابه و زمین رو به هر منطقه ای چه دورتر یا نزدیک تر از خورشید انتقال بده و تا چند هزار سال دیگه باز هم شاید بتونن زمین رو مانند سفینه ای در فضا حرکت بدن و به مدار ستاره ای دیگه ببرن . اگر فکر میکنید نشدنی و خیالیه احتمالا به مغزهای گذشته ُ حال و آینده شک کرده اید چراکه هنوز به عرصه تکنولوژی های نوین کوانتومی و ابر علم ها نرسیده ایم .

  2. چه اسم مناسبی براش انتخاب شده!!! تکینگی!!!
    اگه از هوش انسان بالاتر میتونه بدون خستگی و با استفاده از تمام ظرفیتش و بهینه کردن عملکردش هی چیز کشف کنه و هم خودشو با هوش تر کنه علم را به نهایت خودش میل بده

  3. فقط کافی این هوش مصنوعی که باکامپیوتر گوانتمی مجهز می شه هوش کوانتمی یاابرهوش کافی یک بار از دستورات سرپیچی کنه ان وقت فاجعه است