بیگ بنگ: تحقیقات جدید در مورد DNA که در خون انسان در گردش است، نشان می دهد که باکتری ها و ویروس هایی که درون بدن زندگی می کنند، تنوع زیادی دارند. در واقع، بیش از 50 درصد از این DNA، تاکنون مشاهده نشده است.

به گزارش بیگ بنگ، استیون کواک پروفسور دانشگاه استنفورد گفت: «یافته‌های ما مربوط به مواردی است که قبلا دیده شده، اما کاملا جدید و متفاوت از آنهاست.» پروفسور کواک و همکارانش نمونه ها را از 188 بیمار (156 بیمار دریافت کننده پیوند قلب، ریه و پیوند مغز استخوان و 32 زن باردار) جمع آوری و آنالیز کردند. بررسی ها نشان می دهد که 52 درصد از بخش‌های DNA غیر انسانی جمع آوری شده، با پایگاه های ژنتیکی موجود مطابقت نداشتند.

به گفته محققان: «از طریق تفکیک وسیع DNA بدون سلول از خون ِ 1351 نمونه مستقل، صدها باکتری و ویروس جدید را شناسایی کردیم که گروهی از میکروبیوم انسانی را نشان می‌دهد که قبلا شناسایی نشده بودند.» در واقع اکثریت قریب به اتفاق DNA، متعلق به نوعی پروتئین باکتریایی است که شامل بسیاری از گونه های دیگر بیماری های شناخته شده مانند اشریشیا کلی و سالمونلا است.

پیش از این، ویروس های ناشناخته در خانواده ویروس torque teno که معمولا در ارتباط با بیماری نیستند اما اغلب در بیماران نقص ایمنی(immunocompromised) یافت می شوند، بزرگترین گروه ویروس را تشکیل می‌دادند. به گفته پروفسور کواک: «ما از این طریق، تعداد ویروس های شناخته شده در آن تیره را دو برابر کردیم. شاید بتوانیم به گروه کاملا جدید ویروس torque teno ، دست یابیم.»

وی افزود: « در میان ویروس های torque teno شناخته شده، گروهی انسان ها را آلوده می کنند و گروه دیگری حیوانات را، اما بسیاری از آنهایی که یافتیم جزو هیچ گروهی نبودند. ما اکنون یک ردۀ کاملا جدید ویروس یافته‌ایم که انسان را مبتلا می‌کند و به طبقه حیوانی نزدیک ترند، بنابراین در مقیاس فرگشتی کاملا متفاوت هستند.» جزئیات بیشتر این پژوهش در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است.

ترجمه: فاطمه علیلو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.