بیگ بنگ چیست؟

بیگ بنگ: در طول پنج قرن گذشته از قدرت مشاهدات و آزمایش‌ و استدلال‌های ریاضی استفاده کرده‌ایم تا سد باورهای اشتباه گذشته را بشکنیم. نوع بشر راهی طولانی و پر فراز و نشیب را در تغییر درک خود از عالم، پشت سر گذاشته است. از عالمی که زمین کوچک مرکز آن بود تا کیهان وسیعی که صدها میلیارد کهکشان چون ذرات گرد و غبار در آن پراکنده‌اند. سر آغاز این هستی به وسیله نظریه بیگ بنگ شرح داده شده است.  این نظریه یک مدل کیهان شناسی است که تاکنون از دیدگاه آزمایشات و رصدهای نجومی توانسته است بیشترین تائیدات را از سوی جامعه علمی بین المللی به دست آورد. کیهان شناسان با اصطلاح بیگ بنگ به شرح و تفسیر این ایده می پردازند که جهان از یک حالت نخستین بی نهایت گرم تشکیل شده و تمام کائنات در یک هسته اتم یاحتی کوچکتر از آن جای داشت و در یک لحظه این فضا و زمان آغاز می شود یعنی با یک بیگ بنگ که حاصل گرانش شدید ناشی از فشردگی بوده، شروع شد.

big_bang

ادوین هابل کاشف انبساط کیهان

بطور کلی امروزه چنین پذیرفته می شود که فضا، زمان، ماده، انرژی و قوانین طبیعت جملگی با بیگ بنگ پا به عرصه وجود گذاشته اند. شاهد و دلیل وجود بیگ بنگ، قانون مشاهده شده هابل است. ادوین هابل (Edwin Hubble) در سال ۱۹۲۹ از طریق مشاهدات خود و بررسی روی انتقال به سرخ ۲۴ کهکشان و مقایسهٔ آنها با یکدیگر به این نتیجه رسید که کهکشان‌های دورتر با سرعت بیشتری در حال دور شدن هستند، همانطوری که معادلات اینشتین پیش بینی کرده بودند. دانشمندان به این فکر افتادند که اگر جهان در حال انبساط باشد، پس احتمالا آغازی دارد. اگر این کهکشان ها در گذشته های دور، به زمین خیلی نزدیک تر بودند. اگر حرکت کهکشان ها در زمان گذشته را در ذهن خود مسیریابی کنیم ، نه تنها به زمانی می رسیم که جهان آغاز شده، بلکه به این مفهوم می رسیم که کلیه کهکشان ها باید از یک حجم کوچکی شروع به حرکت کرده باشند.

ثابت هابل ( H ) که یکی از مهمترین ثابت ها در علم کیهان شناسی محسوب می شود، نشان می دهد که جهان با چه سرعتی در حال انبساط است. به عنوان مثال، نوار ویدئویی ضبط شده از یک انفجار را در نظر بگیرید. در ویدئوی ضبط شده، ذرات ناشی از انفجار را در حال دور شدن از مرکز انفجار می بینیم. به این ترتیب می توانیم سرعت دور شدن ذرات را از مرکز انفجار محاسبه کنیم. ولی از طرف دیگر همچنین می توانیم ویدئو را به عقب باز گردانیم تا لحظه ای که تمام ذرات در یک نقطه متمرکز شوند. از آنجایی را که سرعت انبساط را از قبل می دانیم، می توانیم به عقب بازگشته و زمانی را که در آن انفجار رخ داده است را محاسبه کنیم.(این مثال برای درک موضوع است و بیگ بنگ قابل مقایسه با هیچ  انفجاری نیست، چون جهان پس از بیگ بنگ، تورم یافت و منبسط شد)

Big Bangاین گرافیک زمان بندی شکل گیری جهان را طبق نظریه بیگ بنگ و تورم کیهانی نشان می دهد.

خط زمانی بیگ بنگ و کیهان شناسی  نوین

از سن عالم  تاکنون، ۱۳٫۸۲ میلیارد سال گذشته ( طبق مشاهدات جدید ماهواره پلانک که نشان داد کیهان نزدیک به ۱۰۰ میلیون سال قدیمی تر است ) طبیعی است برای بیان مرحله های این تحول از زمان استفاده کنیم. ذره هایی مانند پروتون و نوترون، که در فیزیک آنها را با نام کلی باریون می شناسیم، در همان یک ثانیه ی اول بعد ازبیگ بنگ به وجود آمده اند. شاید تصور کنید یک ثانیه در مقابل ۱۳٫۸ میلیارد سال که اصلاً به حساب نمی آید. اما در فیزیک این طور نیست! کیهان زمانی که یک ثانیه یا کسری از ثانیه سن داشته است بسیار داغ بوده است، یک ثانیه بعد از بیگ بنگ را به چند قسمت می شود تقسیم کرد که معنی داشته باشد؟ کوچکترین زمانی که به لحاظ علم فیزیک از ثابت های جهانی که طبق گرانش نیوتن، پلانک، و نیز سرعت نور می توان ساخت زمان پلانک نامیده می شود و برابر ۲۳- ^۱۰ ثانیه، توجه کنید یعنی که ثانیه را به ۱۰۴۳ قسمت تقسیم کنیم و تنها یک قسمت از آن را بگیریم!

این زمان شاخص است برای محدوده ای از تحول عالم که انتظار می رود گرانش کوانتومی شود؛ علت این ادعا این است که در محاسبه ی زمان پلانک ثابت پلانک که نشانه ی کوانتومی بودن است وارد می شود. بنابراین این زمان مرز اعتبار نظریه ی گرانش اینشتین را تعیین می کند و انتظار داریم در زمان های کوتاه تر از آن، که عالم فشرده تر بوده است، گرانش کوانتومی بشود. هیچ رابطه یا فرمول فیزیکی شناخته شده ای وجود ندارد وفقط از این زمان به بعد است که روابط فیزیکی وجود دارند. بعد از عبور از چند مرحله ویژه وکاهش تدریجی دما در زمان ده بتوان منفی ۱۲ چهار نیروی بنیادی شکل گرفته و در زمان ده بتوان منفی شش هم دما آنقدر پایین آمده تا شرایط برای شکل گیری هسته اتمها فراهم شود. دراین زمان عناصر طبیعی بویژه هلیوم وهیدروژن شکل گرفته اند. بعد از گذشت سیصدهزار سال از لحظه آفرینش کیهان برای فوتونها شفاف شده وتابش از ماده جداشده است. با انبساط کیهان ماده ٬از تابش زمینه جداشده و اتمها تشکیل شده اند. گرانش موجب تغییر چگالی های موضعی شده و ستاره ها شکل گرفته اند.

قدیمی ترین و مستقیم ترین انواع شواهد تجربی عباراتند از انبساط نوع هابل که در انتقال سرخ کهکشانها مشاهده شده است، اندازه گیری‌های جزئیات تابش زمینه کیهانی و فراوانی نسبی عناصر سبک که در جریان هسته زایی بیگ بنگ تولید شنده‌اند. امروزه توزیع، تشکیل و تکامل کهکشانها در مقیاس بزرگ نیز به این شواهد افزوده شده است. از این موارد به عنوان چهار ستون نظریه بیگ بنگ یاد شده است.

به تازگی نیز طبق مشاهدات ماهواره پلانک تخمین زده می شود سرعت انبساط جهان که برابر ثابت هابل شناخته می شود، برابر ۶۷٫۱۵ مثبت/منفی ۱٫۲ کیلومتر در ثانیه در مگا پارسک است. (پارسک یک واحد اخترشناسی است و تقریباً برابر ۳ میلیون سال نوری است). که کمتر از برآوردهای قبلی به دست آمده از تلسکوپ های فضایی اسپیتزر ناسا و هابل میباشد. ( داده های پیشین نشان می داد که جهان با سرعت شگفت آور ۷۱ کیلومتر در ثانیه در مگا پارسک در حال انبساط است.)

بیگ بنگ و  تاریخچه تحول کیهانی

یافته های ماهواره WMAP و ماهواره پلانک به دانشمندان اطمینان داد که آنان به سمت یک «مدل استاندارد» کیهان شناسی ، پیش روند. داده های جدید پلانک همچنین بیانگر این است که انرژی تاریک کمتری و ماده ی تاریک و ماده ی معمولی بیشتری در کیهان وجود دارند.این نقشه حاصل پانزده و نیم ماه خیره شدن به دمای و اندازه گیری تابش مایکرو ویو پس زمینه ی کیهان است. برابر برآورد جدیدی ماده تاریک در جهان ۲۶٫۸ درصد است، که قبلا ۲۴ درصد بود، در حالی که انرژی تاریک به میزان ۶۸٫۳ درصد میباشد، در حالی که قبلا ۷۱٫۴ درصد بود. ماده ی معمولی در حال حاضر ۴٫۹ درصد براورد می شود، که قبلا ۴٫۶ درصد بود.

تابش پس زمینه کیهانی دقیق‌ترین نقشه از توزیع ماده در جهان اولیه است. این نقشه، نوسانات ریز دمایی متناظر با تفاوت‌های اندک چگالی روزهای اولیه نواحی مختلف عالم را نشان می‌دهد. این تفاوت‌های بذر ساختار آینده جهان را شکل دادند، یعنی همان چیزی که نمود آن امروزه به شکل ستارگان و کهکشان‌ها در تمام کیهان پراکنده شده است. نقشه تهیه شده پلانک از CMB اخترشناسان و کیهان‌شناسان را قادر ساخته تا طیف وسیعی از مدل‌های مربوط به منشاء و تکامل کیهان را به بوته آزمایش بگذارند. ماهواره پلانک در زمستان سال ۲۰۰۹ به فضا پرتاب شد و مدت ۴٫۵ سال را به پیمایش و جستجوی آسمان پرداخت؛ تا روند تکامل ماده کیهانی را در طول زمان مطالعه کند. در نهایت روز ۱ آبان تلسکوپ فضایی پلانک به ماموریت تهیه نقشه تابش پس زمینه کیهانی پایان داد، پیش از پلانک ماهواره COBE و WMAP این وظیفه را بر عهده داشتند.

نقشه  پلانک از قدیمی ترین نور در جهان که به نام پس زمینه کیهانی شناخته می شود ، با دقت بی سابقه ای انجام شد

اگر چه هنوز شکافهای زیادی وجود دارد ، با این حال اختر فیزیکدانان با استفاده از داده های دریافتی، در حال ترسیم نمای کلی یک نظریه استاندارد هستند. با استفاده از تصاویری که ما امروز در کنار هم قرار می دهیم، می بینیم که سیر تکاملی جهان، با خنک شدن آن مراحل متفاوت و مستقلی را پیموده است. گذار از این مراحل مختلف بیانگر به هم ریختن تقارن و تجزیه یک نیروی واحد طبیعت است. در ادامه، مراحلی که تا به امروز شناخته شده اند، از این قرارند :

۱ ) قبل از ۴۳- ^۱۰ ثانیه، عصر پلانک

تقریبا هیچ چیز در مورد عصر پلانک مشخص نیست. در انرژی پلانک ( ۱۹^۱۰ میلیارد الکترون ولت ) ، نیروی گرانش به اندازۀ نیروهای کوانتومی قوی بوده است. در نتیجه ، چهار نیروی جهان احتمالا در یک «ابر نیرو» متحد بوده اند. شاید جهان در فاز کاملی از «هیچ» یا فضای خالی با ابعاد بیشتر، وجود داشته است. تقارن مرموزی که تمام این چهار نیرو را با هم ترکیب می کند باعث تغییر ناپذیری معادلات می گردد، بیشتر «ابر تقارن» است. به دلایل ناشناخته، تقارن مرموزی که تمام چهار نیرو را متحد ساخته، شکسته شده و حباب کوچکی شکل گرفته است. این حباب کوچک همان جهان جنینی ما است که شاید در نتیجه یک افت و خیز کوانتومی تصادفی ایجاد شده باشد. اندازۀ این حباب برابر «طول پلانک» یعنی ۳۳- ^۱۰ سانتیمتر، بوده است.

۲ ) ۳۴- ^۱۰ ثانیه ، عصر گات

شکست تقارن حبابی به وجود آورد که به سرعت انبساط یافت. با متورم شدن حباب، چهار نیروی بنیادی به سرعت جدا شدند. گرانش، اولین نیرویی بود که از سه نیروی دیگر جدا شد و به این ترتیب موج ضربه ای را در سراسر جهان آزاد کرد. تقارن اصلی ابر نیرو به تقارن کوچکتری شکسته شد، شاید به تقارن گات. بر هم کنشهای قوی، ضعیف و الکترومغناطیسی باقی مانده، هنوز از طریق تقارن گات با هم متحد بودند. جهان در طی این مرحله، به دلایلی که هنوز مشخص نیست، با ضریب بسیار بزرگی، حدود ۵۰^۱۰ متورم و باعث شد فضا سریع تر از سرعت نور منبسط شود. دما در این حالت برابر ۳۲^۱۰ بوده است.

۳ ) ۲۴- ^۱۰ ثانیه ، پایان تورم

با جدا شدن نیروی قوی از دو نیروی دیگر، دما به ۲۷^۱۰ درجه کاهش یافت. دورۀ تورم پایان یافت، جهان آرام گرفت و از آن پس با انبساط استاندارد فریدمن به کار خود ادامه داد. در این حالت، جهان «سوپ» پلاسمای داغ شامل کوارک ها، گلئون ها و لپتون ها آزاد بود. کوارک های آزاد پس از تراکم به پروتون ها و نوترونهای امروزی تبدیل شدند. جهان ما در این مرحله هنوز بسیار کوچک بود و ابعاد آن تنها به ابعاد فعلی منظومۀ شمسی می رسید. ماده و پاد ماده یکدیگر را خنثی کردند، اما مقدار ماده نسبت به پاد ماده کمی بیشتر بود ( یک در میلیارد ) و باعث به وجود آمدن ماده ای شد که امروزه در اطراف خود می بینیم. ( با مشاهدۀ ذره بوزون هیگز و چگونگی جرم دار شدن ماده که توسط برخود دهندۀ بزرگ هادرون انجام شد دانشمندان توانستند این مرحله را بازسازی کنند. )

thebigbangجدول زمانی جهان در مدت ۱۳٫۸ میلیارد سال ، از بیگ بنگ، دوران تاریک کیهانی، تشکیل نخستین ستارگان، و گسترش و انبساط کیهان تا دوران کنونی نشان می دهد.

۴ ) سه دقیقه ، شکل گیری هسته ها

دما به اندازۀ کافی برای شکل گرفتن هسته ها کاهش پیدا کرده است. طی فرایند همجوشی، هیدروژن به هلیم تبدیل شد. ( که نسبت ۷۵ درصد هیدروؤن به ۲۵ درصد هلیم را در جهان ایجاد کرد. ) مقادیر ناچیزی لیتیم شکل گرفت، ولی فرایند همجوشی عناصر بالاتر ، به دلیل اینکه هسته های دارای ۵ ذره خیلی ناپایدار بودند، متوقف شد. جهان به دلیل تفرق نور به وسیلۀ الکترون های آزاد غیر شفاف بود. این مرحله ، پایان عمر گوی آتشین اولیه محسوب می شود.

۵ ) ۳۸۰۰۰۰ سال بعد ، اتم ها متولد می شوند

دما به ۳۰۰۰ درجه کلوین کاهش یافت. با جایگیری الکترون ها در اطراف هسته ها، اتم ها شکل گرفتند، بدون اینکه به دلیل گرما از هم پاشیده شوند. فوتون ها هم اکنون می توانستند بی آنکه جذب شوند، آزادانه حرکت کنند. این همان تابشی است که به وسیلۀ COBE و WMAP اندازه گیری شده است. جهانی که زمانی مات و مملو از پلاسما بود، حالا شفاف شد. آسمان بجای سفید، اکنون سیاه بود.

۶ ) یک میلیارد سال بعد ، ستارگان متراکم می شوند

دما به ۱۸ درجه کلوین کاهش یافت. اختروش ها ، کهکشان ها و خوشه های کهکشانی، عمدتا به عنوان نتایج فرعی افت و خیزهای کوچک کوانتومی در گوی آتشین اولیه، شروع به تراکم نمودند. عناصر سبک، مثل کربن ، اکسیژن و نیتروژن در ستارگان ساخته شدند. ستارگان شاخته شدند. ستارگان در حال انفجار ، عناصر بعد از آهن را در اسمانها پراکندند. این دوره، دورترین دوره ای است که به وسیلۀ تلسکوپ هابل تصویربرداری شده و قابل تجسس و بررسی است.

۷ ) ۶٫۵ میلیارد سال ، انبساط دِسیتر

انبساط فریدمن به تدریج پایان یافت و سرعت انبساط جهان رو به افزایش گذاشت. به این ترتیب، جهان وارد مرحله ای به نام انبساط دِسیتر شد. در این مرحله، نیروی مرموز ضد گرانشی که هنوز شناسایی نشده، جهان را به پیش می راند.

۸ ) ۱۳٫۸ میلیار سال ، امروز

اکنون دما به ۲٫۷ درجه کلوین کاهش یافته است. ما شاهد جهان امروزی، شامل کهکشانها، ستاره ها و سیارات هستیم. سرعت جهان، در یک حالت گریز، رو به افزایش است.

بیگ بنگ و جهانی بر خاسته از هیچ

ممکن است درنگاه اول با نظریه جهانی از هیچ و جهان های چندگانه مخالفت کنیم، زیرا به نظر می رسد این نظریه قوانین شناخته شده ای مثل قانون بقای ماده و انرژی را به هم می ریزد. در واقع، مجموع کل ماده به علاوه انرژی در جهان احتمالا خیلی کوچک است. درست است که مقدار ماده موجود در جهان شامل تمام ستارگان، سیارات و کهکشان ها مقداری مثبت و بزرگ است، بااین حال انرژی ذخیره شده در گرانش، ممکن است منفی باشد. اگر انرژی مثبت ماده را با انرژی منفی گرانش جمع کنیم، نتیجه عددی نزدیک به صفر خواهد بود! از بعضی جهات می توان گفت چنین جهان هایی آزاد هستند. آنها می توانند از درون خلاء تقریبا بدون هیچ تلاشی، بیرون بجهند. در جهان بسیار شگفت انگیز مکانیک کوانتوم که به توصیف رفتارها در مقیاس زیر اتمی می پردازد، نوسان ها و بی ثباتی های گاه به گاهی می تواند ماده و انرژی را از هیچ پدید آورد و به گفتۀ محققان، این در واقع می تواند به پدید آمدن چیزهای بسیار بزرگ هم بیانجامد.

انرژی تمامی ذرات بنیادی در لحظه تولد جهان ( بیگ بنگ ) بدون جرم بوده‌ اند اما در کسر بسیار کوچکی از ثانیه پس از آن هنگامی که ذرات هیگز از « انرژی بیگ بنگ» پدید آمده و کل جهان را پُر کردند و ناگهان برخی از ذرات بنیادی به واسطه برهم‌ کنش با آنها جرمدار شدند و همچنان این ذرات نامرئی در میدان هیگز جهان انرژی ابتدایی خود را حفظ کرده اند. خوب حال سوال پیش می آید بیگ بنگ انرژی اش را چطور بدست آورده است؟ در مدل های کوانتومی به علت افت و خیزهای میدان گرانشی ناپایدار، باعث می شود گذاری خود به خود به عالم در حال انبساط و ماده رخ دهد. ممکن است فکر کنید خلق ماده و انبساط آن به مقداری انرژی نیاز دارد و بنابراین اگر ماده از « فضای خالی » به وجود آمده باشد؛ پایستگی انرژی که یکی از اصول مسلم فیزیک است، بر هم خواهد خورد.

در واقع ، در فرایند هیچ؛ نقض پایستگی انرژی وجود ندارد. به یاد بیاورید که میدان گرانشی دارای انرژی منفی است. ( حالتی مقید به پروتون در حالتی با انرژی منفی وجود دارد؛ هر نیروی جاذبه ای چنین خصوصیتی دارد و نیروی گرانشی همیشه جاذبه ای است.) بنابراین می توان به موقعیتی رسید که انرژی گرانشی منفی با انرژی مثبت ماده ( و انبساط )در تعادل باشد که در نتیجه انرژی کل صفر می شود. معادلات کیهان شناسی کوانتومی نشان می دهند که عالم به علت افت و خیزهای کوانتومی بطور خود به خودی از خلا به وجود آمده است و بیگ بنگ های متعدد در اعصار مختلف بوده و خواهد بود.

منابع:

جهان های موازی – میچیو کاکو
حیات هوشمند در کائنات- پیتر اولم اشنایدر
پس از نخستین سه دقیقه – ت.پادمانایان
ویکی پدیا
ناسا

Read More : Big Bang , nasa, bigbang

توجه : هرگونه استفاده از این مطلب بدون ذکر نام 'سایت علمی بیگ بنگ' و لینک به این مقاله غیر قانونی و از لحاظ اخلاقی غیر انسانی می باشد، لطفا به حقوق مولف احترام بگذارید.

مطالب علمی مرتبط

۵۸ نظر

1. ali گفت:

اولا ناپایداری های کوانتومی و نوسانات کوانتومی هم علت داره و خود به خود به وجود نمیاد و اساسا هیچ چیز خود به خود به وجود نمیاد ! . حتی فکری که تو سر من وشماست هم خود به خود به وجود نمیاد ! . ثانیا باید مراقب باشیم تو چاله چوله های ذهنی و فکری بعضی از دانشمندا و نظریه پردازا نیوفتیم که معلوم نیست اونها به چه علتی ( این هم خودش علت داره ! ) این حرفا رو میزنن ؟! بعدش اینکه یعنی الان جهان تو فاز ماده و انرژی ( سه بعدی ) قرار داره . وقبلش دو بعدی بوده ( تصویر ) و قبلش هم تک بعدی بوده ( خط ) وقبلش هم صفر بعدی یعنی نقطه . و معلوم نیست فاز بعدی جهان چی هست ؟! واین خیلی اشتباهه که ما فکر کنیم که جهان بعد از این فاز دوباره وارد فاز ابتدایی میشه بلکه وارد فاز بعدی میشه که احتمالا اثرش تو این فاز ( فاز ماده و انرژی ) داره یواش یواش ظهور میکنه همون طور که اثر فاز قبلی ( قبل از بیگ بنگ ) تو این فاز از جهان هنوز وجود داره . ولی اثر فاز جهان تک بعدی و صفر بعدی تو این جهان خیلی خیلی خیلی کم وجود داره . مثلا تو جهان دوبعدی و تک بعدی زمان وجود نداره یا خیلی خیلی کم وجود داره ولی تو جهان صفر بعدی به احتمال خیلی خیلی زیاد زمان اصلا وجود نداره ومثال های دیگه ! . جهان ما این شکلیه ! پیچیده نیست ! خیلی هم ساده اس ! حالا بازم ممکنه یه عده ای بنا به دلایلی نظریات مختلفی داشته باشن که باید دید چرا این نظریات رو دارن و چه قدر نظریاتشون با واقعیت مطابقت داره ؟!

• ali گفت:

مثلا همین (( جان )) که توی تن من وشماست وهمین (( حس وجود )) ویا (( بار الکتریکی )) ذرات باردار به احتمال خیلی خیلی زیاد اثر جهان قبلی یا دوبعدی یا جهان تک بعدی یا شایدم صفر بعدی میتونه باشه و اثرش الان تو این فاز از جهان هم وجود داره و میتونه تو فاز بعدی جهان هم باقی بمونه یا شایدم تغییر فرم بده اما امکان نداره ماهیتش تغییر کنه ( یه بحث علمی فلسفی ! ) . یعنی اولا هر چیزی نهایتا به اصل خودش ( جهان صفر بعدی )برمیگرده . دوما هرچیزی من جمله بدن خودما هم اثرات جهان صفر بعدی رو همیشه با خودمون همراه داریم و در ما وجود داره واین خبر خیلی خوبیه ! .

• ali گفت:

هرکدوم از ابعاد جهان دارای قسمت مثبت و منفی ( مثل محور مختصات دکارتی )هستن . مثلا بعد دوم ( صفحه ) که قسمت مثبت و منفی داره و بعد اول ( خط ) که اون هم قسمت مثبت و منفی داره یا همین جهان سه بعدی خودمون که قسمت مثبت ( ماده ) و قسمت منفی ( پاد ماده یا ضد ماده ) داره و اخیرا با استفاده از شتاب دهنده ذره سرن سوییس تونستن پاد ماده یا ضد ماده هیدروژن رو به دام بندازن و مشاهده کنن . فقط بعد صفرمه که یک نقطه بیشتر نیست و مثبت و منفی نداره . یعنی هم ماده داریم هم ضد ماده هم انرژی که معادل با ماده هست و هم ضد انرژی که معادل با ضد ماده هست ! . و به همین ترتیب ابعاد بالاتر هم شامل قسمت مثبت و منفیه تا بعد دهم و یازدهم که به تازگی اثبات شده .

• سوگند گفت:

اتفاقا چرا ؟؟؟؟؟!!!! توی حرفاتون گفتین که توی جهان صفر بعدی زمان به احتمال خیلی خیلی زیاد وجود نداره ولی اگه بیشتر در این باره فکر کنیم مسلما درصد وجود داشتن زمان باید خیلی بیشتر از درصد وجود داشتن زماندر دنیای۳بعدی باشه چون باهم رابطه ی به ظاهر مستقیم ولی کاملا معکوس دارن

• امیر ترابی گفت:

همه چیز در جهان بر اثر شرایط محیطی به وجود میاد … به صورت غیر قابل پیش بینی و در شرایط محیطی خواصی تغییر می کنه وچیزی هایی نا گهان بوجود میاد ونا گهان از بین میره در جهان کنونی قوانینی نا گهان بوجود میان و بعد از نابودی جهان کنونی در جهان اینده نیز قوانینی به وجود میاد البته با موجودات و محیط متفاوت در جهان کنونی اغاز جهان و مبدا فضا و مبدا زمان در صدمثانیه ی اول بیگ بنگ به وجود در صورتی که قبل از بیگ بنگ یعنی در جهان پیشین موجوداتی با قوانین دیگری زندگی میکردند

• mj گفت:

این طبیعت هستش و هیچ خالقیم نداره و نداشته .

• حجازی گفت:

خیلی بیسوادی.چندتا کتاب بخون.

2. امید گفت:

عبارت « (پارسک یک واحد اخترشناسی است و تقریباً برابر ۳ میلیون سال نوری است)» موجب سوء تفاهم هست هر پارسک ۳٫۲۶ سال نوری است که هر مگا پارسک بیشتر از ۳ میلیون سال نوری میشود

3. علیرضا بختیاری گفت:

ماده تاریک در قران امده

4. mohamad گفت:

بیگ بنگ یک مدل پنداریست نه یک نظریه علمی

5. بهادر گفت:

آدمی می تواند خود را از هرآنچه با معنا و دوست داشتنی و بر پایه همیاری است جدا کند و همچنان زنده بماند و دوام آورد.ولی ملتها از چنین موهبتی برخوردار نیستند مگر اینکه یاد بگیریم چگونه بر همه ی روشهایی فائق آییم که با آنها نژاد بشر را از لحاظ ملیتی ،دینی،اقتصادی یا هرچه از هم جداکرده ایم، وگر نه ممکن است خود را در موقعیتی بیابیم که مارا بر آن دارد همه چیز این جهان را تصادفا نابود کنیم.تنها راه فائق آمدن بر این ویران سازی هم این است که ببینیم در مقام انسان چگونه داریم وجود خود راقطعه قطعه می کنیم.رویاها بازتاب تجربیات فردی ماست و به گمانم این از آن روست که نیاز درونی بزرگتری جهت حراست از انواع،یعنی جهت حفظ پیوند میان انواع،در کار است.

6. امیر ترابی گفت:

قانون بقای ماده یه قانون اشتباهه چون در قوانین در جهان کنونی وجهان پیشین یا جهان قبل بیگ بنگ به صورت دیگه ای بودن ودر جهان های اینده تغییر خواهند کرد

7. saeed گفت:

• سمیر الله وردی گفت:

خب نکته اینه که سرعت نور محدود هست، برای همین ما میتونیم نور اون اجرام دوردست رو هنوز هم ببینیم، چون نور با سرعت محدود ۳۰۰ هزار کیلومتر بر ثانیه این مسافت طولانی رو در خلاء طی کرده و به ما رسیده؛ اما این در صورتی هست که شاید اون کهکشان الان نابود شده باشه یا به یک کهکشان بزرگتر تبدیل شده باشه و در واقع ما از روی زمین به گذشته ی اون نور ساتع شده نگاه می کنیم.

8. tumaj گفت:

9. اندیشه محض گفت:

علم و به عبارتی فیزیک تبدیل به آیین جدیدی شده که با جادوگری ( تکنولوژی ) جذب نیرو میکنه و تنها چیزی که براش مهمه و سعی میکنه بهش برسه پیشگویی آینده است ، غافل از اینکه آینده ای در کار نیست همانطور که گذشته ای در کار نبوده .
    فیزیک بسیار جذابه ، هیجان انگیزه ، ژرف و درخور ستایشه ، محو کننده است ، زیباست و … اما متاسفانه بر اساس ریاضی پیش میره
    همچنان درک نمیکنم چرا ۱ + ۱ برابر با ۲ میشه ، در واقع ۲ رو درک نمیکنم

10. selena گفت:

ماشالله به این همه دانشمند، اینا تا الان کجا بودند ، چرا کشف نشدند ؟؟؟؟

11. farshad گفت:

یه سوالی برای من همیشه بوده , قبل از بیگ بنگ چی بوده؟ سوال دیگه ام اینه که بعد از انفجار بزرگ, این تورم در فضای فعلی که کهکشانها در اون قرار دارند شروع به گشترش کردند.خب این فضا چیه؟ قبل از بیگ بنگ هم وجود داشته؟

• شاهرخ گفت:

• مهدی گفت:

یک جهان با این همه ماده و انرژی که خودش بیلیون ها بیلیون ستاره و کهکشان و سیاه چاله و… داره چطور می خواد از انفجار یک سیاه چاله که خودش از یک ستاره معمولی درست شده بوجود آمده باشه؟ نظریه پیدایش جهان از هیچ خیلی عاقلانه تره البته این به معنی عدم وجود خدا نیست.

12. امیدشه پور گفت:

بنظرمن بیگ بنگ شرایط خاصی میخواد مثلا باید یک جهان بمیرد و به سیاه چاله تبدیل بشود تا بیگ بنگ بعدی ایجاد بشود

13. DRAGOOO گفت:

با این همه نظر که خوندم میخواستم اندازه ۲۰ صفحه برای همتون جواب بنویسم که اصلا حوصلشو ندارم و نخواهم داشت.اما اینو بگم اخرش همه میمیریم و به جواب خیلی سوال هایی که برامون مهم هست نمیرسیم با این هه نظریه که داریم مثل جهان های موازی. قبل از بیگ بنگ .خلقی هست یا نیست و غیره که خیلی زیادن……………………………….-از نظر من تنها لحظه ای به جواب تمام سوال ها میرسیم که خودت بتونی جزئی ذره ای یا نوری یا انرژی یا الکترون یا غیره اون بالا بالا ها باشی غیر از این یه سوالاتی هستن که تا اخر دنیا هم که بریم جوابش واسه ما معلوم نیست این جهانو جهان هایه دیگه و فلانو بمانو غیره یعنی هرچی که هست فقط جواب هستند و خود صورت مسئله پاک شده.در پس در کل به سوال هایی که جوابی براشون نیست زیاد فکر نکنید اما خوب بقیه جای ادامه دادنو دارن مثل تموم علم اطلاعاتی که ما امروزه داریم بدیش اینه که زمین گیر شدیم اما بعد از برگ شاید بین جهان تجزیه شدیم و به همه چیز پی بردیم شایدم بعد از مرگ فقط خاموش میشی.پس بیاین تا اون موقع به تلاش برای علم ادامه بدیم علم با پاسخ البته نه علم بی اسخ.

14. MmM گفت:

کسی میتونه اطلاعاتی در باره جرم پلانک به من بده؟؟؟؟؟
    در جایی خوندم که در نظریه بیگ بنگ کمیتی به نام جرم پلانک هست که به c و h و G وابسته است. من باید با تحلیل ابعادی رابطه اش با این ۳ را مشخص کنم. لطفا به من کمک کنید

15. mostafa گفت:

سلام پس در این صورت بشر تا زمانی که محدود به سرعت نور باشه دسترسی به کهکشانهای دیگر رو نخواهد داشت . یه سوال هم داشتم ؟ میخواستم بدونم سرعت انبساط جهان میشه ۷۱*۳۰۰۰۰۰۰در ثانیه ؟ آیا درست متوجه شدم ؟

16. black گفت:

من تقریبا یه نطریه پیدا کردم که ساعت و کنتورل زمان رو زیر سوال برده و خیلی به فیزیک زیر اتمی کمک میکنه و به هر کی میگم میگه دو تختت کمه ولی گذشته از این داره دیونم میکنه لطفا به جیمیلم بیان

17. Soheil گفت:

من دارم روانی میشوم …

18. ali گفت:

چقدر اینجا دانشمند زیاده

19. hadi گفت:

با تو جه به اینکه با مااز بیگ بنگ به وجود آمدیم احتمال برگشت به بیگ بنگ وجود دارد اما اینکه دنیا چقدر وسیع میشه کسی نمیدونه. اگر روزی به زمان پلانک برگردیم میتونیم قبل از اونو هم ببینیم. واقعا که میدونه انبساط جهان چقدر ادامه داره… نیروی گرانش رو به کم شدنه. گرانش جهانی رو به کاهشه با فرض انبساط جهان….

20. rose گفت:

عالی بود .. لذت بردم .. فقط فیزیکی ها میتونن نظر بدن

21. اکبر ایرانپور گفت:

سلام کهکشان بزرگ سازنده و مدیری قوی دارد اسمش را هرچی …… مثال ساده چرخش زمین به گرد خورشید و دور خودش و پیدایش شب و روز و…… حالا میلیمتر و ثانیه اختلال در این نظم …..ً کن فیکون میشود جهان به همین سادگی بهر حال سازنده یا نیرو یا ….. مربی است

22. سروش گفت:

سلام . ضمن تشکر از نویسنده محترم . بنده ترجمه انگلیسی همین متن رو میخوام ایا موجود هست که لطف کنید بهم بدین؟ یا اگه میتونید راهنمایی کنید چجوری ترجمه ش رو پیدا کنم. تشکر

23. علیرضا گفت:

خدا رو تو وجود خودتون ببینید

24. Bita گفت:

کاشکی از استیون هاوکینگ هم گفته میشد..(

25. سمیه گفت:

از مطلبی که ارائه کردید خیلی لذت بردم

26. بهمن گفت:

میخواستم بدونم اگ هستی با سرعت سرسام اور در حالت انبساطه و داره از هم دور میشه پس چطوره منظومه شمسی ما ی کهکشان راه شیری از هم فاصله نمیگیره و از هم نمیپاشه.چرا فاصله کره زمین از خورشید ثابته

27. reyhane گفت:

اگر زمان وجود نداره
    پس چرا بیان میشود عمر جهان ١٣ میلیارد سال است و عمر بینگ بنگ فلان عدد قدمت دارد ،یا ۵٠٠ میلیون سال دیگر خورشید سفید میشود قدمت دایناساررها ٢۵٠ میلیون ساله و و و …!! پس زمان وجود دارد
    گذشته حال و اینده
    مااینده ی گذشتگان هستیم و گذشته ی ایندگان
    و این چرخش حیات ادامه دارد
    ..
    و در مورد پیدایش جهان
    اگر کوچکترین جز تشکیل جهان ماده تاریک است
    این ماده تاریک از کجا بوجود اومده ؟
    و اکر از جهانی دیگر به جهان ما اومده
    اون جهان یا جهانهای دیگر و البته باز ماده تاریک از کجا بوجود اومده ؟
    از هیچ !!!
    باعقل جور درنمیاد
    پس پشت این خلقت عظیم و نظم بسیار عجیب یک شعور نامحدود و افریننده بس بزرگ قرار داره .

• mr y گفت:

خب مشخصه که ما به همون میزان که دانشمون افزایش پیدا میکنه میتونیم به پرسشهامون پاسخ بدیم اگه ما نتونستیم به سوالی پاسخ یدیم دلیل بر این نمیشه که اون موضوع به کل از نظر عقلی اشتباهه بلکه فقط هنوز دانششش رو پیدا نکردیم اگه ما نمیدونیم ماده تاریک چیه و سیاهچاله چیه دلیلش دانشی هست که بدست نیوردیم. افزایش خرد پاسخ بیشتر رو بدنبال داره .

• amir گفت:

خب اون شعور نا محدود از کجا به وجود امده ؟؟ جواب های دینی و فلسفی نمیخوام جواب علمی و منطقی میخوام که مطمینم ندارین .. اما علم همچنان پاسخ هایی داره ….

28. عماد گفت:

سلام خسته نباشید
    سوال من این بود که همون هسته که در ابتدای کار بوده بر اساس قانون علیت باید یک علت داشته باشه میشه بگید اون علت چیه؟
    اگر سوال بالا جوابش یک علت بوده که هسته رو شکل داده پس قانون نیوتون که میگه”هیچ ماده ای به وجود نمیاد و از بین نمیره هم نفی میشه لطفا راهنمایی کنین
    ؟؟؟

29. یه کسی! گفت:

سلام و درود!
    پرسی داشتم:
    مگه فیزیک یک ساینس نیست؟ به معنای بررسی و شناخت رفتارهای طبیعت؟
    پس نمیشه با اون حقیقت و واقعیت رو یافت.
    این بیگ بنگ یه جور پاسخه، اما فیزیک پاسخ نیست، یک تصور و بررسی قانع کننده اس برای درک و حل بهتر و راحت تر مشکلات و موضوعات. نه این که با فیزیک چیزی رو بشه ثابت کرد، یا جهان رو شناخت، فقط میشه بررسی کرد و مسلما در طی سالها تغییر میکنه چون به خودیه خود حقیقت و راستی نیست و یقیناً اشتباهاتی داره که همیشه با توجه به نیاز بشر، رفع میشه. اما اگر این تئوری و نظریه بیگ بنگ فیزیکیه، پس چرا به دنبال پاسخ و حقیقتو مبدأ هستش؟ در این شرایط نمیتونه فیزیکی باشه. پس چیه؟ اگر یک ایده شناختی و فلسفی باشه، باید ایسم، یعنی مکتب باشه، اگر نه، فیزیکی باشه با پایه و بنیان فیزیک دوگانگی داره.
    میشه برای من توضیح بدید.