بیگ بنگ: مکانیزمی از مغز که بین منافع شخصی و صداقت تصمیم گیری میکند، توسط دانشمندان شناخته شد. محققان با استفاده از تحریک غیرتهاجمی مغز، توانستند میزان رفتارهای صادقانه را افزایش دهند.

به گزارش بیگ بنگ، صداقت در زندگی اجتماعی و اقتصادی نقش مهمی را ایفا می کند. بدون ِ آن کسی به قول خود عمل نمی کند، قراردادها اجرا نمی‌شوند و مالیات ها پرداخت نمی شود. جدا از  نقش مهم صداقت در جامعه، ریشه بیولوژیکی آن همچنان ناشناخته است. محققان در دانشگاه زوریخ با همکارانشان در شهرهای شیکاگو و بوستون نشان دادند که صداقت می تواند با استفاده از تحریک غیر تهاجمی مغز، افزایش پیدا کند. نتیجه کارهایشان یک وقفه ای را حین پردازش بین منافع شخصی و صداقت در قشر جانبی پیشانی مغز، نشان می دهد.

دروغ های موردی برای اهداف مادی

در آزمایش هایشان، داوطلبان می توانستند منافعشان را با تقلب کردن بیشتر کنند، محققان متوجه شدند که مردم بخش زیادی از زمان خود را تقلب می کنند، اگر چه داوطلبان در چالش صداقت نیز گیر کردند. مایکل مارشال پروفسور در رشته اقصاد تجربی در دانشگاه زوریخ گفت:« به نظر می رسد بیشتر مردم در مورد تقلب کردن یا نکردن، شک و شبهه داشتند، اما آنها همیشه تقلب نمی کردند.» اگرچه 8 درصد از داوطلبان در هر زمانی که سود بیشتری نصیبشان می شد، تقلب می کردند.

دروغ های کمتر در پی تحریک مغز

محققان یک جریان مستقیم را برای تحریک مغز به ناحیه ای در سمت راست قشر پیشانی اعمال کردند. روش تحریک غیر تهاجمی مغز باعث ِ حساس تر شدن سلول های مغز می شود، در نتیجه فعالیتشان افزایش پیدا می کند. وقتی که محققان در حین انجام آزمایش این تحریک را بر روی مغز داوطلبان اعمال کردند، آنها تمایلشان به تقلب کردن کاهش یافت، اگر چه تعداد متقلبان همچنان ثابت ماند. کریستین راف پروفسور دانشگاه زوریخ گفت: « این یافته ها نشان می دهد که این تحریک، فقط باعث ِ کاهش تمایل به تقلب در داوطلبانی شد که یک نوع کشکمش های اخلاقی را تجربه کردند. اما در تصمیم افرادی که سعی در افزایش منافعشان داشتند تاثیری نداشت.»

جدال بین پول و اخلاقیات

محققان پی بردند که این تحریک فقط بر روی عمل ِ تصمیم‌گیری بین انگیزه های مادی و اخلاقی اثر می گذارد. آنها هیچ اثری بر دیگر انواع چالش ها که شامل مسائل اخلاقی نشود، را پیدا نکردند. مثل تصمیمات اقتصادی ریسکی، مسائل مبهم به طور مشابه یک آزمایش دیگر نشان داد، زمانی که تقلب آنها موجب تاوان دادن شخص دیگری به جای خودش شخص شود، این تحریک تاثیری بر روی رفتارهای صادقانه نمی گذارد.

الگوهای این نتایج پیشنهاد می کند که تحریک پردازش نوروبیولوژیکی مغز دقیقا مسئله مبادله پایاپای بین منافع شخصی و صداقت را حل می کند. به گفته محققان این یافته ها اولین قدم در تشخیص پروسه رفتار صادقانه مردم است. کریستن راف افزود: «پردازش های مغز می تواند در مرکز تفاوت های فردی و شاید آسیب شناسی رفتارهای صادقانه قرار گرفته باشد.»

در نتیجه، پژوهش جدید این سوال را به ذهن می‌آورد که چه درجه‌ای از رفتار صادقانه، وابسته به تمایلات بیولوژیکی است، که ممکن است در مسائل قضایی خیلی مهم باشد. مایکال مارشال گفت:« اگر حفره های صداقت بتواند در وضعیت یکی از ارگان های بدن نمایانگر شوند، سوال اصلی این است که تا چه حد افراد در مقابل اشتباه هایشان مسئول هستند.» جزئیات بیشتر این مقاله در نشریۀ PNAS منتشر شده است.

ترجمه: سینا خدادادی/ سایت علمی بیگ بنگ