بیگ بنگ: دانشمندان آمریکایی که طی جنگ جهانی دوم بمب اتمی را ساختند تلاش هایشان را برای فرایند شکافت هسته اتم متمرکز کردند. برای ساخت بمب اتمی به ماده ی شکافت پذیر و وسایلی برای ایجاد شکافت در تعداد زیادی هسته بطور هم زمان نیاز است.

ابر قارچ حاصل از آزمایش اولین انفجار هسته‌ای در زیر آب که در جزیره بیکینی آمریکا صورت گرفت.
ابر قارچ حاصل از آزمایش اولین انفجار هسته‌ای در زیر آب که در جزیره بیکینی آمریکا صورت گرفت.

به گزارش بیگ بنگ، شکافت اورانیوم تقریبا 0.1 درصد جرم هسته ی اورانیون را به انرژی تبدیل می کند ، این در حالی است که معادله اینشتین تضمین می کند که این مقدار در مقایسه با جرم به نسبت ، مقدار زیادی است، انرژی حاصل از یک یا فقط چند هسته گرما و توان انفجاری تا حد یک بمب قدرتمند را دارد. شلیک شدن چند نوترون به هسته ی سنگینی مانند اورانیوم 235 و پلوتونیوم 239 ، شکافت به چند هسته را ایجاد می کند و در نتیجه این رویدادیها نوترون های بیشتری ایجاد می کند که به نوبه خود هسته های بیشتری برای فرایند شکافت ایجاد می کند و سپس واکنش زنجیره ای رخ می دهد و سرانجام برای شادی و ترس فیزیکدانان، بمب ویرانگری به دنیا می آید.

در سال 1938 با انجام آزمایشاتی توسط دو دانشمند آلمانی به نامهای «اتوهان و فریتس» شتر اسمن ، فیزیک هسته ای به مرحله تازه ای پای نهاد. این فیزیکدانان با بمباران هسته اتم اورانیوم بوسیله نوترونها به عناصر رادیواکتیوی دست یافتند که جرم اتمی کوچکتری نسبت به اورانیوم داشت. برای توصیف علت ایجاد این عناصر لیزه میتنر و اتو فریش پدیده شکافت هسته را در اورانیوم توضیح دادند و در اینجا بود که ناقوس شوم اختراع بمب اتمی به صدا در آمد. هر فروپاشی هسته اورانیوم می تواند تا ۲۰۰ مگا ولت انرژی آزاد کند. بدیهی است که اگر هسته های بیشتری فرو پاشیده می شد انرژی فراوانی حاصل می گردید.

این ستون دود و گرد و خاک تخریب با ارتفاعی حدود 18300 متر حاصل از انفجار بمب اتمی است که در جنگ جهانی دوم در 9 آگوست 1945 در ناکازاکی ژاپن فرود آمد و هزاران نفر را کشت.
این ستون دود و گرد و خاک تخریب با ارتفاعی حدود 18300 متر حاصل از انفجار بمب اتمی است که در جنگ جهانی دوم در 9 آگوست 1945 در ناکازاکی ژاپن فرود آمد و هزاران نفر را کشت.

بعدها فیزیکدانان دیگری نیز در این محدوده به تحقیق پرداختند. یکی از آنان «انریکو فرمی» بود که بخاطر تحقیقاتش در سال ۱۹۳۸ موفق به دریافت جایزه نوبل گردید. سه سال بعد ، در دوم دسامبر 1942 در ساعت 3 بعد از ظهر نخستین راکتور هسته‌ای دنیا در دانشگاه شیکاگو آمریکا ساخته شد. در 16 جولای 1945 نخستین آزمایش بمب اتمی در صحرای آلامو گرودو نیومکزیکو انجام شد. سه هفته بعد هیروشیما در ساعت 8:15 صبح روز 6 آگوست 1945 بوسیله بمب اورانیومی بمباران گردید. سپس ناکازاکی در 9 آگوست سال 1945 در ساعت حدود 11:15 بوسیله بمب پلوتونیومی بمباران شد. در طی آن بمبارانها صدها هزار نفر جان باختند. ژاپن در 14 آگوست 1945 تسلیم شد. اگرچه بمب های اتمی جنگ جهانی دوم را به پایان رساندند، اما عصری آغاز شد که در آن ارتش سالاری قدرت ترس آوری به دست آورده بود.

پس از ساخت و استفاده از بمب اتم، کشورهای دیگری نظیر، اتحاد جماهیر شوروی، فرانسه، انگلستان و … بمب هایی قادر به تخریب بیشتری ساختند و آزمایش های سلاح های بیشتری صورت گرفت. قوی ترین سلاح هسته ای که تاکنون آزمایش شده است بمب شوروی سابق در سال 1961 بود که برابر با 50.000.000 تی ان تی، تقریبا 4000 برابر مخرب تر از بمب هیروشیما منفجر شد. این بمب که در نوار شمالگان منفجر شد، به « سلطان بمب ها» مشهور شد.

در سال 2006 تعداد کشورهایی که به فعالیت در ساخت سلاح های هسته ای اعتراف کردند هشت کشور، آمریکا، روسیه، انگلستان، فرانسه، چین، هند، پاکستان و کره شمالی بودند، به علاوه اسرائیل مظنون به داشتن سلاح هسته ای است و اوکراین که قبلا بخشی از اتحاد شوروی بود نیز ممکن است پنهانی موشک هسته ای داشته باشد. بسیاری از کشورها عهدنامه منع گسترش سلاح های هسته ای را در تلاش برای محدودسازی گسترش و ساخت این سلاح های خطرناک امضا کرده اند، ولی مردم همچنان نگران اند که یک کشور یا حتی یک گروه تروریستی توانایی هسته ای به دست آورد، سلاح های هسته ای در دستان رهبران نظامی بی مغز نتایج ترسناکی دارند. که نه فقط به سبب قدرت تخریب ویرانگر بلکه به سبب پرتوزایی ماندگاری آنهاست.

بمب اتم علاوه بر کشتار مردم، بیشتر ناکازاکی ژاپن را تخریب کرد.
بمب اتم علاوه بر کشتار مردم، بیشتر ناکازاکی ژاپن را تخریب کرد.

تابش نتیجه پرتو زایی خود به خودی در واکنش های هسته ای ایجاد می شود. انفجار بمب های گداخت یا شکافت معمولا تعداد زیادی هسته ایجاد می کند که پس از آن ناپایدار می شوند و با نیمه عمر چند ثانیه تا هزاران سال، واپاشیده می شوند. این هسته در هوا پراکنده شده و با باد جابجا می شود و به ذرات کوچک گرد و خاک می چسبند و هر جایی را آلوده می کنند، سرطان بر اثر جهش هایی در DNA آسیب دیده با تابش یونیده ایجاد می شود و پرتو زایی آن را تشدید می کند و باعث مرگ و میر فراوانی می شود.

فاجعه ی سلاح هسته ای می تواند حتی در مقیاس جهانی بر انسان ها تاثیر بگذارد. انفجار تعداد زیادی بمب بطور همزمان ، مثلا در جنگ جهانی، در ژاپن می توانست گرد و خاک حاصل از انفجار را تا ماه ها یا سالها در هوا نگه دارد و جلوی نور خورشید را بگیرد. علاوه بر این رویداد که می تواند میلیون ها نفر را بکشد، زمین به سبب فقدان انرژی خورشیدی در معرض دماهای کم تر قرار می گرفت. رویدادهای مشابه طی تاریخ این سیاره بر اثر برخوردهای شهاب سنگهای بزرگ نیز باعث نابودی گونه های جانوری بی شماری شد و این بار انسانها خود شروع به نابودی یکدیگر کرده اند.

پایان

منبع: Particles and the Universe , Kyle Kirkland

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. با سلام،
    چرا عنصر های اورانیم و پلوتونیوم انتخاب می شوند؟ چه ویژگی خاصی نسبت به دیگر عناصر دارند؟
    با توجه به اینکه گفته شده هر فروپاشی هسته اورانیوم می تواند تا ۲۰۰ مگا ولت انرژی آزاد کند، پس می توان با شکافتن یک هسته اورانیم و یا پلوتونیوم به کوچک ترین بمب اتم دست یافت؟ برای تولید انرژی هسته ایی به همین صورت عمل می شود؟ پس تولید انرژی هسته ایی شبیه همان بمب اتم هست اما با سطح انرژی کم تر؟

    1. اورانیوم سنگین ترین عنصر موجود در طبیعت هست. اتم های سنگین ناپایدارترند. دلیل اون بخاطر وجود نیروهای الکترومغناطیسی داخل هسته ی اتم هاست. نیروهای الکترومغناطیسی موجود در هسته ی اتم ها، بین پروتون های داخل هسته، نیروی دافعه ایجاد میکنند. از طرفی دیگر، نیروی هسته ای قوی نیز در داخل هسته ی اتم ها وجود داره که نیروی جاذبه ی بین پروتون ها و نوترون هاست. در اتم های سبکتر، قدرت اون نیروی جاذبه ( نیروی هسته ای قوی ) به قدرت اون نیروی دافعه ی بین پروتون ها ( نیروی الکترومغناطیسی ) میچربه و در نتیچه اتم های سبکتر، هسته های پایدارتری دارند. هرچقدر که به تعداد پروتون ها افزوده بشه، اون نیروی دافعه، بر اون نیروی جاذبه غلبه میکنه و درنتیجه هسته ی اتم های سنگینتر، ناپایدارتر میشن. بنابراین، استفاده از اتم های سنگین اورانیوم به دلیل ناپایدار بودن و قابلیت شکافته شدن، برای استفاده از انرژی بین مولکولی بسیار مناسبتره.

  2. (( واکنش زنجیره ای )) مهمترین و اصلی ترین اتفاق تو انفجار بمب اتمی و آزاد شدن انرژی هسته اتمه ! .