دانشمندان آمريكايي براي نخستين بار با مشاهده فعاليت مغزي موش هاي در حال مرگ دريافتند آن ها نيز مانند انسان تجربه نزديك به مرگ دارند.

به گزارش ايرنا ، داستان هاي بسياري از زمان افلاطون وجود دارد كه بازگو كننده تجربيات نزديك به مرگ در انسان است. نكته مشترك تمام اين تجربه ها ديدن بدن از بالا و عبور از يك تونل تاريك است كه در آن سوي تونل نور روشني ديده مي شود. همچنين اكثر آن ها از يك آرامش دروني به هنگام ديدن تونل ياد مي كنند. محققان و پژوهشگران دانشگاه ميشيگان آمريكا با بررسي سيگنال هاي مغزي ۹ موش كه با ايست قلبي بيهوش شده بودند ، دريافتند تجربه نزديك به مرگ از روي فعاليت مغز و ارتباطات عصبي هشياري حتي پس از قطع جريان خون مغزي در انسان و حيوان قابل شناسايي است.اين نخستين بار است كه فعاليت مغز به هنگام مرگ بر روي حيوانات بررسي مي شود.

محققان حدود 30 ثانیه پس از آنکه قلب موشها متوقف شد، همه حیوانات امواج مغزی همگام شده ای داشتند که ویژگی مغز هوشیار است. موشهایی که با مونوکسید کربن دچار احتناق شده بودند نیز الگوهای مشابهی از فعالیت مغزی داشتند. آن ها به هنگام فعاليت هاي مغزي موش در حال مرگ سطح بالايي از فركانس گاما را مشاهده كردند كه نشان مي دهد از نظر علايم الكتريكي در حالت تجربه نزديك به مرگ ، سطح فركانس گاما نسبت به حالت هوشياري بيشتر است.
اين تحقيق همچنين نشان مي دهد در مراحل اوليه مرگ باليني، مغز قادر است فعاليت مغزي اش را به خوبي سازمان دهي كند.تجربه نزديك به مرگ در ۲۰ درصد از كساني كه از حمله قلبي نجات يافته اند گزارش شده است و معمولا به صورت خروج روح از بدن ديده مي شود.

article-2390236-13F0A303000005DC-464_634x546

مطالعه دانشمندان نشان می دهد که کاهش اکسیژن در طی ایست قلبی باعث تحریک فعالیت مغز در طی مکانیسم هوشیاری یا ابرهوشیاری می شود.

پيش از اين دانشمندان اين اتفاق را به فرآيند هاي فيزيولوژيكي بدن مربوط مي دانستند اما با بررسي هاي انجام شده بر اين باورند كه فعاليت هاي غيرعادي مغز ناشي از كاهش جريان خون در مغز است. محققان اميدوارند بتواند با تغيير نوسانات گاما در مدت زمان مشابه در انسان، تجربيات نزديك به مرگ را بررسي كنند و پاسخ سوالات خود را بيابند.

Read More : http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2390236/Near-death

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. من تجربه بیهوشی عمدی با جلوگیری از رسیدن اکسیژن به مغز رو تجربه کردم. ناظرین مدت بیهوشی من رو بین 3 تا 5 ثانیه تخمین زدن در حالی که از دید من 2 روز طول کشید! وقتی بهوش اومدم تا چند ثانیه نمیدونستم کجام و چرا دوستام دورم حلقه زدن! طی 3 ثانیه من 2 روز در رویا زندگی میکردم و فکر میکردم واقعیه. البته فرایند بهوش اومن من مثل این بود که مکیده شدم توی یه تونل پر از نورهای رنگی و الگو های هندسی بعلاوه سروصدای شدیدی مثل مته برقی.

    1. محروم سازی از اکسیژن خیلی خطرناکه. می تونه باعث آسیب مغزی بشه مراقب باشید…

  2. سلام و خسته نباشین مطالب شما بینهایت جالب و دست اوله فقط فکر کنم در ابتدای خط سیزدهم اشتباه چاپی باشه ( احتناق ) در فرهنگ لغت معین و دهخدا وجود نداره و فکر میکنم منظور نویسنده ( اختناق ) بوده،ممنون از زحماتتون