بیگ بنگ: محققان در تلاشند با آشکارسازهای بزرگ زیرزمینی مقدار سوخت باقیمانده در زمین را تا سال 2025 تخمین بزنند. سوخت نقشی کلیدی در رانندگی و حرکات تکتونیکی و فعالیت‌های آتشفشانی دارد، اما مقدار سوخت بر روی زمین تا سال‌های آینده چقدر است؟

earthبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، تیمی از دانشمندان راهی را برای برآورد میزان سوخت باقیمانده بر روی زمین تا سال 2025 پیدا کرده اند. محققان اظهار کردند: میزان سوخت هسته‌ای و توان رادیواکتیو بر روی زمین از طریق ذرات زیر اتمی به ژئونوترینو(geoneutrinos) تعیین می‌شود. این ذرات کوچک از واکنش‌های هسته‌ای ستاره‌ها، سیاهچاله‌ها، راکتورهای هسته‌ای انسان و فرایند رادیواکتیو در داخل زمین پدید آمده‌اند.

برای تشخیص این پادنوترینوها، به ردیابهای بزرگ زیرزمینی به اندازه یک ساختمان مورد نیاز است. این آشکارسازها برای تشخیص مقدار اورانیوم و توریم در سیاره کاربرد دارند. ویلیام مک دونا، از نویسندگان این مطالعه اظهار کرد: جمع‌آوری اطلاعات از پنج ردیاب در سه سال برای تخمین دقیق سوخت بر روی زمین کافی است و دانشمندان را قادر به محاسبه مقدار باقیمانده سوخت داخلی زمین می‌کند.

موقعیت آشکارسازهای پادنوترینوی
موقعیت آشکارسازهای پادنوترینوی

محققان امیدوارند با ورود سه ردیاب جدید این محاسبه را سرعت دهند و قرار است که این آشکارسازها در دامنه‌های هیمالیا و نزدیکی سواحل جنوبی چین کار گذاشته شوند. مک دونا افزود: تعیین توان رادیواکتیو برای میزان مصرف انرژی در زمین بسیار مهم است. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.