بیگ بنگ: محققان با استفاده از اسکن‌های مغزی و هوش مصنوعی موفق به شناسایی تفاوت‌های موجود در همگام‌سازی های مغزی در مناطق کلیدی مغز نوزادان شدند و به این شکل احتمال ابتلای نوزادان به اوتیسم را با دقتی بالا پیش‌بینی کردند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، اين اولين‌باري است كه تنها از يك اسكن مغزي براي تاييد احتمال ابتلاي انسان به اوتيسم استفاده مي‌شود،‌ تكنيكي كه فرصت مناسبي را براي دخالت به موقع در روند درمان و درك بهتر بيماري اوتيسم در كودكي براي محققان فراهم آورده‌است. گروهی از محققان دانشگاه كارولينا و واشنگتن موفق به ارائه اين تكنيك جديد شده‌اند كه نه تنها تعداد اسكن‌هاي مورد نياز براي تشخيص بيماري را كاهش مي‌دهد، بلكه دقت تشخيص را نيز در نوزادان 6 ماهه به 96 درصد مي‌رساند. اين ميزان تا پيش از ابداع تكنيك جديد 81 درصد بود. پيش از اين نتايج مطالعه‌اي متفاوت نشان داده‌بود كه با استفاده از دو اسکن مغزی در 6 و 12 ماهگی، می توان به نتایج مشابهی دست یافت.

اختلال طيفي اوتيسم يا ASD اصطلاحي عمومي براي شرح دادن مجموعه‌اي از اختلالات اجتماعي و ارتباطاتي است كه با رفتارهاي محدود و تكراري همراه است. تخمين‌هاي متنوعي درباره ميزان شيوع بيماري وجود دارد و برخي از گزارش‌ها مي‌گويند از هر 68 كودك زير 8 سال سن يك نفر به اين اختلال مبتلا است. تا به امروز تنها زماني امكان تشخيص بيماري وجود داشت كه نشانه‌هاي اختلال در كودكف در حدود سن دو سالگي بروز پيدا كرده‌ بود. محققان با استفاده از MRI به بررسي فعاليت‌هاي عصبي 230 منطقه در مغز 59 نوزادي پرداختند كه دست كم يك خواهر و برادر مبتلا به اوتيسم داشتند. علاوه بر بررسي تفاوت‌ها از نظر آناتومي، محققان به بررسي چگونگي اتصال و همگام‌سازي اين مناطق با يكديگر نيز پرداختند.

ميزان هماهنگي اين مناطق با يكديگر به نظر در ايجاد رفتارهاي مرتبط با اوتيسم مانند رفتارهاي تكراري و زبان و مهارت‌هاي اجتماعي نقشي حياتي دارند. از بيش از 26 هزار اتصال ممكن ميان مناطق مغزي، محققان موفق به شناسايي 974 اتصال در نوزادان 6 ماهه شدند كه مي‌توان براساس آنها احتمال ابتلا به اوتيسم را پيش‌بيني كرده و اطلاعات مربوط به آن را در برنامه يادگيري ماشيني وارد كرد تا در آينده به كمك هوش مصنوعي و اسكن‌هاي مغزي، احتمال بروز بيماري را با دقتي بالاتر تشخيص داد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Science Translational Medicine منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.