میچیو کاکو: هنگامی که در آسمان نمای شهر لندن سخنرانی می کردم،پسر بچه ای ده ساله نزد من آمد و اصرار داشت که تمدن نوع 4 باید وجود داشته باشد. وقتی که به او یادآوری کردم که سیارات، ستارگان، و کهکشان ها تنها پایگاههای موجود هستند که شکل گیری حیات هوشمند را امکانپذیر می سازند، او ادعا کرد که تمدن نوع 4 می تواند از قدرات پیوستگی استفاده کند.

125

در یافتم که او درست می گوید. در صورت وجود چنین نوع از تمدنی در آینده های بسیار دور، منبع انرژی آن نیز میتواند فراکهکشانی باشد؛ مثل انرژی تاریک (1) که 73 درصد محتویات ماده/ انرژی جهان ما را تشکیل می دهد. اگرچه این انرژی به طور بالقوه ذخیره ای هنگفت و تاکنون بزرگترین منبع انرژی جهان محسوب می شود، با این حال این میدان ضدگرانش در تمام فضای جهان گسترده شده و بنابراین در هر نقطه از فضا بسیار ضعیف است.
نیکولا تسلا (2)، نابغه الکتریسیته و رقیب ادیسون، یادداشت های بسیار زیادی در مورد برداشت انرژی خلاء نگاشته است. او عقیده داشت خلاء ذخایر هنگفتی از انرژی را در خود پنهان کرده است. به عقیده او اگر ما بتوانیم به نوعی از این انرژی نهفته بهره برداری کنیم، تغییرات اساسی در جامعه انسانی ایجاد شده خواهد شد. لازم به ذکر است که استخراج این انرژی شگفت آور شدیداً مشکل است. جستجوی طلا در اقیانوس ها را تصور کنید! . احتمالا نسبت به تمام طلاهای موجود در فورت ناکس و دیگر خزانه های جهان، طلای بیشتری در اقیانوس ها پراکنده شده است. با این حال هزینه استخراج طلا در پنین پهنه وسیعی عاملی بازدارنده محسوب می شود. بنابراین طلای مدفون در اعماق اقیانوس ها هرگز استخراج نشده است.
به طور مشابه، انرژی پنهان تاریک، از محتوای کل انرژی ستارگان و کهکشانها بیشتر است. با این حال این انرژی در میلیاردها سال نوری پراکنده شده و جمع آوری آن مشکل است. اما از نظر قوانین فیزیک هنوز میتوان تصور کرد تمدن نوع 3، که انرژی ستارگان را در کهکشان مصرف کرده است، ممکن است به نوعی سعی در بهره برداری از این انرژی کرده تا به تمدن نوع بالاتر خود یعنی 4 دست یابد.

پایان

میچیو کاکو – Parallel Worlds

پی نوشت:

1- Dark energy : در کیهان‌شناسی، انرژی تاریک نوعی انرژی فرضی و شگفت‌انگیز است که سرعت انبساط جهان را می‌افزاید. در مدل استاندارد کیهان‌شناسی حدود ۷۳٪ از جرم-انرژی جهان از انرژی تاریک ساخته شده است. توضیح پیچیده ریاضیاتی انرژی تاریک نظریه میدان اسکالر می باشد.
2- Nikola Tesla

Read More : http://mkaku.org/home/?page_id=246

از همین مجموعه:

تمدن نوع یک

تمدن نوع ۲

تمدن نوع 3

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. تمدن بیشتری دیگه نیست؟
    بعید میدونم با این رشدی که در جهان درحال رخ دادنه تمدن بیشتری نباشه!!

  2. با سلام
    طبقه بندي تمدن ها واقعا عالي و جذاب بود
    لطفا در اين مورد باز هم مقاله بفرستيد .
    با تشكر فراوان
    كميلي از طبس

  3. سلام کلاس های تابستانی نجوم در مشهد وجود داره؟ لطفا توضیح بدین خیلی ممنون از سایت بسیار مفیدتون