بیگ بنگ: سازمان ناسا قصد دارد تا یک نقشه ویژه از جو کره زمین ایجاد کند که این نقشه نشان می دهد که اتمسفر زمین در کدامین نقاط دارای آلودگی بالاتر است و به این ترتیب می توان به صورت ساده تری به سراغ کمک به رفع آلودگی ها رفت.

nasas-new-airborne-mission-to-map-earths-atmosphereسازمان فضایی ناسا برنامه هایی ویژه برای راه اندازی یک ماموریت ویژه در زمینه آب و هوای زمین دارد. در این برنامه، متخصصان ناسا قصد دارند تا نقشه ای از اتمسفر زمین را ترسیم کنند که نشان می دهد که حتی نقاط دورافتاده کره زمین تا چه اندازه در معرض آلودگی قرار گرفته اند. نخستین پرواز Atom قرار است تا در روز 28 جولای یعنی 17 روز دیگر انجام شود و این پروژه به صورت رسمی، به مدت 26 روز به طول خواهد انجامید.

آلودگی در حقیقت در همه جای کره زمین به چشم می خورد ولی در برخی از نقاط دور دست، آب و هوایی پاک تر را شاهد هستیم. به این ترتیب دانشمندان فعال در آزمایشگاه های پروازی ناسا که DC-8 نام دارند، سفر خود را از قطب شمال آغاز خواهند کرد و از مسیر اقیانوس آرام به سوی نیوزلند حرکت کرده و سپس از لبه پایینی قاره آمریکای جنوبی دوباره رو به بالا حرکت خواهند کرد. این سفر با ادامه مسیر به سوی گرینلند و اقیانوس اطلس ادامه خواهد یافت تا کره زمین به صورت کامل توسط این آزمایشگاه سیار دور زده شود؛ شایان ذکر است که این پروژه، Atom نامیده می شود.

airquality_1مایکل پراتر به عنوان یکی از افراد برجسته فعال در دانشگاه کالیفرنیا در این باره می گوید: «ما مقیاس های بسیار زیادی را در اختیار داریم که در جو بالای زمین به دست می آیند. ابن مقادیر به این دلیل در اتمسفر وجود دارند که بیشتر آلایندگی به واسطه احتراق به وجود می آید. از سوی دیگر تنها بخش اندکی از کره زمین با زمین پوشانده شده است. اقیانوس ها دارای عکس العمل های شیمیایی به مراتب بالاتری هستند و قسمت های دوردست، به واسطه ذات دشوار دسترسی خود، کمتر مورد مطالعه قرار گرفته اند. ما در پروژه Atom می خواهیم تا محدوده بزرگی از مواد شیمیایی در بخش های دور افتاده جو زمین را بررسی کنیم و به همین دلیل نیز به سراغ بخش هایی دوردست از اقیانوس ها خواهیم رفت که پیش از این بررسی نشده اند.»

پروژه Atom به صورت کلی بیشتر بر روی گازهایی مانند متان، اوزون و ذراتی که کربن سیاه نامیده می شوند تمرکز خواهد داشت زیرا این ذرات می توانند بیشترین تاثیر را بر روی تغییرات جوی بگذراند و به همین دلیل نیز قوی ترین آسیب ها را برای انسان ها و طبیعت به همراه می آورند. نخستین پرواز Atom قرار است تا در روز 28 جولای یعنی 17 روز دیگر انجام شود و این پروژه به صورت رسمی، به مدت 26 روز به طول خواهد انجامید.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: thehindu.com