بیگ بنگ: در جهانی که زندگی می کنیم موجوداتی موسوم به اکسترموفیل (Extremophile) وجود دارند که می توانند از بدترین شرایط محیطی و حیاتی همچون گرما و سرما و … جان سالم به در برند. در این مطلب به معرفی موجودات اکستروموفیل می پردازیم.

1408512138420

به گزارش بیگ بنگ، گروه جانوران اکسترموفیل (Extremophile) به جانورانی اطلاق می شود که می توانند در شرایط بسیار سخت محیطی همچون گرما و سرمای شدید، محیط های بسیار اسیدی و یا قلیایی، محیط های تحت فشار زیاد، خشک، تابش رادیواکتیو و مکان های بایر، زنده بمانند و شرایطی را تحمل کنند که شانس ما برای بقا در آنها، کمتر از شانس روشن ماندن یک کبریت روشن در طوفان است.

دانشمندان می گویند که اکسترموفیل ها نه تنها کارهایی استثنایی انجام می دهند، بلکه با باز کردن ذهن ما درباره این که حیات چیست و در چه محیط هایی می تواند دوام بیاورد، دید ما را در مورد پتانسیل بقا بر روی دیگر سیارات گسترده می کند. اکستروموفیل ها می توانند در رفع نگرانی های زمینی تر به ما کمک کنند، از وابستگی دارویی گرفته تا تولید انرژی، اما «بخش اعظم این کار تنها به خاطر علاقه ما به فهمیدن چیزی انجام می‎شود که بر روی سیاره زمین وجود دارد و ما در مورد آن چیزی نمی دانیم … و خب، مقدار زیادی از چنین چیزهایی وجود دارند». در ادامه با 5 مورد از جالب‌ترین اکسترموفیل‌های زمین و جان سخت ترین موجودات زنده آشنا می شوید.

تاردیگرید(Tardigrade)
تاردیگرید(Tardigrade)

تاردیگرید(Tardigrade)

جانور کندرو یا تنبل که تاردیگرید نیز خوانده میشود ، یکی از عجیب ترین موجودات روی زمین است. این موجود عجیب می تواند در محیط‌های خشن فیزیکی یا شیمیایی – که عموماً حیات در آنها ناممکن است – زندگی کند. طول بزرگترین تاردیگرید از ۱.۵ میلی متر بیشتر نمیشود و خیلی از آنها روزهای خود را صرف خوردن جلبک ها و باکتری ها و شنا کردن در قطرات آب خزه گلسنگ ها میکنند و به همین دلیل بدن بسیاری از آنها شفاف است. آنها می‌توانند در دمای ۲۷۳- و ۱۵۱ سانتیگراد زنده می ماند و می تواند تا سالها بدون غذا و آب به زندگی ادامه دهد. این جانوران همچنین می‌توانند در برابر فشاری بیش از فشار عمیق ترین اقیانوس‌ها تاب بیاورند یا در محیط خلا بیرون از جو زمین زنده بمانند.

میگوی شورابی(Brine Shrimp)
میگوی شورابی(Brine Shrimp)

میگوی شورابی(Brine Shrimp)

انسان‌هایی را که می‌توانند تا حد ترکیدن ذرت بوداده، چیپس و اسنک‌های نمکی بخورند، به راحتی می‌توان از این هالوفیل (مخلوقی که در محیط‌های بسیار نمکی زنده می‌ماند) تشخیص داد. میگوی شورابی دریاچه گریت‌سالت، هالوفیلی است که محل سکونتش در جاهای پر نمک همانند دریاچه نمکی گریت سالت یوتاستکه در بخش‌هایی 10 برابر شورتر از آب اقیانوس‌ است. میگوهای شورابی جزو جان سخت‌ترین‌های موجوداتی هستند که در محیط‌های شورابی دوام می آورند.

کرم یخی متان(Methane Ice Worm)
کرم یخی متان(Methane Ice Worm)

کرم یخی متان(Methane Ice Worm)

شاید ظاهر آنها شبیه به موجودات فضایی باشد، اما موجوداتی که در عکس بالا می‏ بینید، کرم های یخی متان هستند که در سال 1997 در همین کره زمین کشف شده و در بستر خلیج مکزیک زندگی می‌کند. این کرم‌های اکسترموفیل صاف صورتی رنگ و با طول بدن حداکثر 5 سانتی‌متر، در نقب‌هایی بر روی تپه‌های متانی یافت شده‌اند، و احتمالا بر روی باکتری‌هایی که بر روی متان رشد می‌کنند، زندگی می‌کنند. آنها بر روی جلبک زندگی می‌کنند و شبیه به کرم‌های خاکی هستند اما اتفاقاتی که در بدن آنها می‌افتد (شامل تولید مثل، متابولیسم و رشد) همگی در دمای انجماد که در حدود 32 درجه فارنهایت یا صفر درجه سانتیگراد است، اتفاق می‌افتد.

میکروب گلوله آتش مهاجم (Pyrococcus Furiosus)
میکروب گلوله آتش مهاجم (Pyrococcus Furiosus)

میکروب گلوله آتش مهاجم (Pyrococcus Furiosus)

در برخی از تصاویر پیروکوکوس فیروسوس شبیه یک طرح اولیه از نقاشی یک ماهی طلایی خیالی است، و در بقیه تصاویر شبیه کلوچه ای شکلاتی که مدتی طولانی در یک بشقاب مانده است. در دنیای واقعی این موجود بی هوازی کوچک سخت جان که نامش به معنی گلوله آتش مهاجم هست, آب در حال جوشیدن را که دمایش ۱۰۰ درجه سانتی گراد است، ترجیح می دهد و این توانایی، آن را به یک موجود فوق العاده مقاوم در برابر گرما تبدیل می کند.

میکروب لازاروس مقاوم در برابر اشعه (Lazarus Microbe)

این باکتری نزدیک به ۵۰ سال پیش در یک قوطی گوشت که با وجود استرلیزه شدن توسط تابش اشعه فاسد شده بود», کشف شد. میکروب لازاروس (نامی که این باکتری به آن مشهور است)، در رکوردهای جهانی گینس، عنوان مقاوم ترین شکل حیات در برابر تابش اشعه را به خود اختصاص داده است. این میکروب ۳۰۰۰ برابر بیشتر از ما می تواند در برابر اشعه دوام بیاورد. آن هم در حالی که تنها یک ارگانیسم تک سلولی است. همین امر باعث علاقه شدید دانشمندان به این میکروب شده است: کشف اینکه چگونه میکروب ها در برابر تابش مقاومت می کنند ممکن است منجر به راه حلی شود تا افراد را از قرار گرفتن در معرض انواع تابش از پرتودرمانی گرفته تا تخریب اشعه آفتاب، حفظ کند.

منابع: nationalgeographic , mentalfloss , what are extremophiles , Extremophile

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.