Universe

در سال 1949، کورت گودل ( 1 ) ، متخصص بزرگ منطق ریاضی ، پاسخ عجیبی برای معادلات اینشتین یافت. او فرض کرد که کل جهان در حال چرخش است. درست شبیه به حالت استوانه ون استوکوم ( 2 )، طبیعت عسل مانند فضا- زمان، افراد را می کشد. اگر با موشک جهان گودل را دور بزنید، پس از یک دور چرخش درست به نقطه شروع خود باز می گردید، ولی در زمان گذشته.

در جهان گودل، اصولا یک فرد می تواند بین هر دو نقطه جهان، در فضا و زمان، سفر کند. می توان هر رویدادی را در هر زمانی در گذشته مشاهده کرد. جهان گودل، به خاطر وجود نیروی گرانش، تمایلی به فروپاشی به درون دارد. بنابراین نیروی گریز از مرکز ناشی از چرخش، باید بتواند این نیروی گرانش را خنثی کند. به بیان دیگر، سرعت چرخش جهان باید از یک مقدار حداقل بیشتر باشد. هر چه جهان بزرگتر باشد، تمایل برای فروپاشی آن نیز بیشتر خواهد بود و بنابراین برای جلوگیری از فروپاشی، ناچار است سریعتر بچرخد.

بعنوان مثال، گودل محاسبه کرد که جهانی در ابعاد جهان ما، باید هر 70 میلیارد سال یکبار به دور خود بچرخد و در این صورت، شعاع حداقل برای سفر در زمان، 16 میلیارد سال نوری خواهد بود. به هر حال، برای سفر به عقب در زمان باید با سرعتی کمتر از سرعت نور سفر کنید.

گودل آگاه بود چه پارادوکسهایی ممکن است در ارتباط با پاسخ او مطرح شود. بعنوان مثال، احتمال ملاقات با خود در گذشته و تغییر مسیر تاریخ از جمله پارادوکسهایی بودند که مطرح شدند. او نوشته است:« این امکان وجود دارد که با انجام سفری دایره ای با یک موشک فضایی در مسیری با شعاع به حد کافی بزرگ، بتوانید به هر نقطه ای در گذشته، حال و آینده سفر کنید و دوباره باز گردید، درست همانطور که در جهان های دیگر این امکان وجود دارد که به مناطق دوردست در فضا سفر کنید. اینگونه امور دور از واقعیت به نظر می رسند. زیرا به این ترتیب فرد قادر می شود به گذشته ای نزدیک، به مکانهایی که در آنها زندگی می کرده است، باز گردد. او در آنجا خود را در گذشته خواهد یافت و به این ترتیب می تواند با خود کاری کند که می داند در گذشته برایش رخ نداده است.»

Einstein_Gödel
کورت گودل در کنار آلبرت اینشتین

راه حل گودل که دوست و همسایه اینشتین در انیستیتوی مطالعات پیشرفته پریستون بود، اینشتین را آشفت. عکس العمل او این موضوع را نشان می دهد: از نظر من، مقاله گودل کمک مهمی برای نظریه نسبیت عام محسوب می شود، مخصوصا در زمینه تحلیل مفهوم زمان. مشکلی که الان مطرح است، در زمان شکل گیری نظریه نسبیت عام نیز مرا آشفته می کرد، بدون اینکه در حل آن موفق باشم… از نظر کیهانشناسی، تمایز بین مفهوم« زودتر- دیرتر» برای پدیده های جهان از بین می رود و پارادوکسهایی در مورد جهت ارتباط علت و معلولی وقایع از گفته های آقای گودل بر می آید… جالب ایت دریابیم این وقایع نمی توانند در صحنه های فیزیکی وجود داشته باشند.
پاسخ انیشتین به دو دلیل جالب توجه است. نخست اینکه طبق اظهار خودش، زمانی که برای اولین بار نسبیت عام را مطرح کرد، امکان سفر در زمان ذهن او را مشغول کرده بود. از آنجا که طبق ادعای اینشتین، زمان و فضا مانند قطعه ای لاستیکی می توانند خمیده و تابیده شوند، او نگران بود که بافت فضا- زمان آنقدر پیچیده و تاب بردارد که امکان سفر در زمان فراهم اید. ثانیا او راه حل گودل بر مبنای « دلایل فیزیکی » را رد کرد، یعنی جهان نمی چرخد، بلکه منبسط می شود.
پس از مرگ اینشتین ، این مسئله کاملا آشکار شده بود که معادلات او می توانند منشا پدیده های عجیبی ( سفر در زمان، کرمچاله ها) باشند. با این حال هیچ کس توجه خاصی به این موارد نشان نداد، زیرا دانشمندان احساس می کردند این پدیده ها در طبیعت امکان تحقق ندارند. توافق بر این بود که پاسخها پایه و اساسی در دنیای واقعی ندارند، اینکه تلاش برای سفر به یک جهان موازی از طریق یک ساهچاله موجب مرگ شما می شود، جهان نمی چرخد و شما نمی توانید استوانه های بی نهایت بلند بسازید ، باعث می شد سفر در زمان تنها بحثی آکادمیک تلقی شود.

پی نوشت :
1- Kurt Gödel
2- در سال 1937، زمانی که این احتمال مطرح شدکه دبیلیو جی ون استوکوم پاسخی برای معادلات اینشتین یافت که در آن، سفر در زمان مجاز بود. او کار را از یک استوانه نا محدود در حال گردش شروع کرد. گرچه از نظر فیزیکی امکان ساخت یک شی با ابعاد بینهایت وجود ندارد، با این حال او حساب کرد که اگر چنین استوانهای با سرعت نزدیک به نور دور خود بچرخد، بافت فضا- زمان را با خود می کشد. فرد شجاعی که در اطراف این استوانه سفر کند، کشیده شده و سرعتی فوق العاده می گیرد. در حقیقت، از نظر ناظر دور، فرد از سرعت نور فراتر می رود. گرچه ون استوکوم این مسئله را همان موقع در نیافت، ولی اگر شما سفر کاملی به دور استوانه داشته باشید، در حقیقت می توانید در زمان به عقب بازگردید.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.