بیگ بنگ: به نظر می رسد حیات پس از وخیم ترین انقراض بزرگ در تاریخ سیاره ما که “مرگ بزرگ” نامیده می شود، سریعتر از آنچه فکر می کردیم بهبود یافته است.

به گزارش بیگ بنگ، شواهد جدید نشانگر این هستند که هنگامی که انقراض پرمین-تریاسه در 252 میلیون سال پیش در زمین رخ داد، حیات در یک میلیون سال دوباره به جای اول خود بازگشت – که با 10 تا 20 میلیون سالی که تحقیقات قبلی نشان می دادند فاصله بسیاری دارد. این رویداد انقراض به ترکیبی از فعالیت های آتش‌فشانی و اثر گلخانه ای فراری (فرایندی که در آن بازخورد مثبت خالص بین دمای سطح و تاری اتمسفر قدرت اثر گلخانه‌ای روی سیاره را افزایش داده تا اینکه آب اقیانوس ها به جوش می آید) ارتباط داده می شود، و مسئول محو 9 از 10 گونه های دریایی، و 7 از 10 گونه های خاکی میباشد.

چیزی که تفکر دوباره درباره اینکه چگونه زندگی پس از همه اینها به جای اول خود بازگشت را برانگیخته کرد، جاذبه فسیل های متنوع یافت شده در جنوب شرق آیداهو است، که به دلیل نزدیکی به شهر پاریس، پاریس بیوتا نامیده می شود. این فسیل ها به 250.6 میلیون سال پیش- تنها 1.3 میلیون سال پس از مرگ بزرگ برمی‌گردند. یک تیم که به وسیله دنیل استفان دیرین شناس از دانشگاه یوتا رهبری می شود 30 نوع از گونه های سایت پاریس بیوتا، از جمله کوسه، ماهی مرکب، ستاره دریایی، و چند نوع حیوان دیگر که هیچ شباهتی به آنچه امروزه در زمین می بینیم نداشتند را شناسایی کرده‌اند.

موجودات دیگری که در این جستجو پیدا شده‌اند برخی انواع اسفنج های اولیه که تصور می شد صدها میلیون سال قبل از “مرگ بزرگ” منقرض شده‌‌اند را شامل می شد. اگرچه این تنها یک محدوده جغرافیایی است، تعداد فسیل ها و تنوع آنها نشانگر این است که حیات هنگام بهبود سیاره- حداقل در زیر دریا غنی بوده است. محققان هم‌اکنون در حال ارزیابی سایت های دیگری هستند تا در صورت وجود فسیل های دیگری از همان دوره زمانی، آنها را بیابند.

تصویر برخی از فسیل های کشف شده در این پژوهش

استفان به روزنامه نیویورک تایمز گفت: « برای ساخت این اکوسیستم های متنوع، پس از رویداد انقراض بزرگ تقریبا همه چیز از ابتدا شروع شده است. اطلاعاتی که من و همکارانم جمع‌آوری کرده‌ایم بیانگر این هستند که حداقل در برخی مکان ها فرایند بهبود نسبتا سریع بوده است.» البته، انقراض عظیم هیچوقت چیز خوبی نیست، اما حداقل می دانیم که ارگانیسم ها در دوره زمانی کوتاه‌تری نسبت به آنچه دانشمندان پیش از این تصور می کردند به حال اول بازمی‌گردند.

استفان افزود: « محل های انگشت‌ شماری در جهان وجود دارند که این نشانه از اکوسیستم های متنوع را دارا می باشند. هم اکنون، ما کاملا مطمئن نیستیم که این یک پدیده ایزوله بوده، یا گستره بزرگتری را شامل می شده است.» اگر شواهد بازیابی در جاهای دیگری نیز یافت شوند، یک نشانه امیدبخش برای جهان امروز – با حیواناتِ در معرض خطر بسیار و تغییرات آب‌وهوایی خواهد بود. به طور ایده‌آل، ما نمیخواهیم که هیچ گونه‌ای از بین برود، اما این تحقیق جدید نشان می دهد که از بین بردن حیات ممکن است از آنچه فکر می کردیم سخت تر باشد.

استفان می‌گوید: « بسیاری از ما دیرین‌شناسان، به آنچه در زمان حال در حال رخ دادن است با جدیت نگاه می کنیم. ما در فسیل های ثبت شده می بینیم که این اختلالات چقدر بزرگ هستند- 1.5 میلیون سال برای بازیابی نسبت به تاریخچه زمین شناسی تقریبا سریع است، بنابراین شاید این پژوهش برای سیاره پیام‌آور امید باشد. اما احتمالا نه برای ما انسانها.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Science Advances منتشر شده است.