بیگ بنگ: تیمی از محققان دانشگاه تگزاس، کنتاکی و سوانسی موفق به یافتن اثباتی جدید برای یک مساله ریاضی شدند که در دهه 80 میلادی مطرح شده بود. محققان این پژوهش با استفاده از 200 ترابایت داده ثبت شده توانستند تا پاسخ پیش بینی را که برای این تئوری اعلام شده بود رد کرده و به حل این مساله بپردازند.

_MG_7020sdp_webبراساس گزارش نيچر به نقل از همشهری، اگر در نظر بگيريد كه يك ترابايت برابر 337 هزار و 920 نسخه كپي از رمان مشهور جنگ و صلح، يكي از طولاني‌ترين رمان‌هايي كه در طول تاريخ نوشته شده، باشد، مي‌توانيد غيرقابل تصور بودن حجم 200 ترابايت متن را درك كنيد. ركورد سابق براي طولاني‌ترين راه حل و اثبات براي يك مسأله رياضي 13 گيگابايت بوده كه در سال 2014 منتشر شده‌است.

مسأله رياضي 200 ترابايتي مسأله سه گانه بولي فيثاغورسي نام دارد كه اولين بار توسط رياضيداني كاليفرنيايي به نام رونالد گراهام در دهه 1980 مطرح شد. اين مسأله درباره فرمول فيثاغورس است: a به توان دو به اضافه b به توان دو برابر است با c به توان دو، در جايي كه a و b اضلاع كوتاهتر مثلث هستند و c وتر يا ضلع طولاني‌تر مثلث به شمار مي‌رود.

مجموعه‌هايي خاص از سه عدد صحيح مثبت كه به سه‌گانه فيثاغورس شهرت دارد را مي‌توان در اين فرمول گنجاند،‌ براي مثال مجموع سه به توان دو و چهار به توان دو برابر است با پنج به توان دو. با در نظر گرفتن اين موضوع،‌ گراهام اين مسأله را مطرح كرد كه تمامي اعداد صحيح يا قرمز باشند يا آبي، به اين شكل هيچ‌ يك از مجموعه‌هاي سه گانه فيثاغورس يكرنگ نيستند. وي 100 دلار جايزه براي فردي تعيين كرد كه بتواند اين مسأله را حل كند.

مارجين هيو رياضيدان دانشگاه تگزاس، ويكتور مارك از دانشگاه كنتاكي و اوليور كولمن از دانشگاه سوانسي با همكاري يكديگر موفق به كشف پاسخ اين مسأله شدند. اين سه فرد با وارد كردن ارقام تكنيك‌ هاي مختلف رياضي به ابرکامپیوتر دانشگاه تگزاس توانستند رقم تركيب رنگي احتمالات موجود را از 102300 تريليارد به يك تريليارد كاهش دهند. اين ابرکامپیوتر 800 پردازشگري پس از آن براي دو روز به زير و رو كردن يك تريليارد باقي مانده پرداخت و در نهايت رقم 7824 را به عنوان پاسخ نهايي اعلام كرد. در صورتي كه از 7825 عدد صحيح يا بيش از اين استفاده كنيد، امكان ايجاد الگويي كه گراهام به دنبال آن بود از بين خواهد‌رفت.

اثبات اين مسأله، كه در رياضي به معني نوشتن تمامي راه‌حل‌هايي است كه براي رسيدن به پاسخ نهايي استفاده شده‌اند، 200 ترابايت فايل را در ابرکامپیوتری اشغال كرد، اين رقم برابر تمامي متون ديجيتالي شده در كتابخانه كنگره در آمريكا است. با اين همه اين سه رياضيدان نسخه‌اي فشرده و 68 گيگابايتي از راه‌حل خود ايجاد كرده‌اند كه دانلود، بازسازي و تاييد آن 30 هزار ساعت زمان مي‌برد. از اين رو رياضيدانان از کامپیوتری ديگر براي تاييد راه‌حل و پاسخ خود استفاده كردند تا گراهام از نتيجه درست اين راه حل اطمينان حاصل كرده و با رضايت چك 100 دلاري جايزه را براي آنها پست كند. جزئیات بیشتر این پژوهش در arXiv.org منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: nature.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

6 دیدگاه

  1. چقدر مسئله رو گنگ مطرح کردید؟!اصلا قابل فهم نیست!به جای مطرح کردن درست اصل مسئله و پاسخ آن بیشتر روی حجمی که جواب اون اشغال کرد نوشتید!