بیگ بنگ: در بستر اقیانوس، دودکش‌هایی روی گسل‌های فعال زمین‌گرمایی وجود دارد که آب فوق‌داغ و مواد معدنی از آنها فوران می‌کند و عجیب‌ترین گونه‌های حیات نیز در آنجا زندگی می‌کنند.

mg22630220.100-1_1200به گزارش بیگ بنگ به نقل از خبرآنلاین، مجتمع فالتی‌تاورز (به معنی برج‌های معیوب) در عمق 2 کیلومتری آب‌های ساحلی ایالت واشنگتن و روی خط‌الرأس خوان دفوکا واقع شده است. در این مجموعه از دودکش‌های طبیعی که به دودکش‌های سیاه معروف است، آب داغ پرفشار و غنی از مواد معدنی از دل زمین فوران می‌کند. این مواد معدنی از گسل‌های فعال زمین‌گرمایی به آنجا راه می‌یابند. تصویر فوق ترکیبی از 144 تصویر گرفته‌ شده با روبات زیرآبی بی‌سرنشین جیسون است که توسط پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در سیاتل هدایت می‌شود. مجموعه فالتی‌تاورز بزرگ‌ترین مجموعه دودکش‌ها در محدوده دریچه‌های گرمابی Mothra است و از 14 دودکش که ارتفاعشان تا 22 متر هم می‌رسد، ساخته شده است.

منافذ پوسته‌ای در اعماق دریا جزو جذاب‌ترین نقاط زمین برای استخراج مواد معدنی محسوب می‌شوند، چراکه اغلب حاوی کانی‌های فلزی با خلوص و کیفیت بالا هستند؛ اما این مناطق هم‌چنین محل زیست برخی از شگفت‌انگیزترین شکل‌های زندگی روی زمین هستند که می‌توانند حرارت 100 درجه سانتی‌گراد را تحمل کنند. دودکش‌های سیاه هم‌چنین داغ‌ترین آب روی زمین را تولید می‌کنند. دمای آب فوران‌ یافته از آنها تا 400 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد و برخی دانشمندان، این دودکش‌های عجیب را نخستین محل پیدایش حیات اولیه روی زمین می‌دانند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newscientist

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه