خمیدگی فضا زمان

خمیدگی فضا زمان :

در علم فیزیک و در ریاضی، فضا-زمان (Spacetime)‏ (و نه فضا و زمان‌) به هر‌گونه مدل ریاضی گفته می‌شود که زمان و مکان را به صورت ساختاری واحد و درهم‌پیوسته با یکدیگر ترکیب کند. بر اساس فرضیات مفهوم فضای اقلیدسی، جهان، سه بعد مکانی و یک بعد زمانی مستقل از هم دارد. در فضا-زمان سه بعد فضا و یک بعد زمان درهم ادغام می‌شوند و یک محیط پیوستهٔ چهار بعدی را ایجاد می‌کنند. با ترکیب فضا و زمان و ایجاد یک محیط خمیدهٔ واحد، فیزیکدان‌ها توانسته‌اند تئوری‌های فیزیک را هم در سطح کیهانی و هم در بعد اتمی ساده‌سازی کنند.

گرانش، همان چیزی که وقتی می خواهید از یک بلندی بپرید شما را به زمین می رساند. همان چیزی که باعث می شود در حین کج کردن لیوان محتویاتش به دهان شما رود. همان چیزی که جوهر خودکار را به پایین فرامی خواند، تا شما بتوانید با آن بنویسید. و اگر این نیرو نبود، هیچ یک از این کارها ممکن نبود. خلاصه این که این نیروی عظیم هر چیزی را تحت سلطه ی خود دارد، حتی خطوط زمان هم تحت تاثیر گرانش خمیده می شوند، یا به عبارتی گرانش عاملی بر تغییر سرعت زمان است!

بر اساس نظریه اینشتین، خمیدگی، به علت وجود جرم و انرژی ایجاد می‌شود. هر جسم پرجرم بسیار بزرگ، در خمیدگی فضا ـ زمان، نقش دارد. اجسامی که در «امتداد خطی مستقیم در جهان حرکت می‌کنند»، مجبور به دنبال کردن مسیرهای خمیده‌ای هستند.

فضا و زمان بر طبق نظریه نسبیت اینشتین به یکدیگر بافته شده اند و ساختار تار و پودی چهاربعدی به نام فضا-زمان را به وجود آورده اند.جرم قابل توجه زمین ، این ساختار را به شکل یک گودی در می آورد.مانند شخص سنگینی که وسط یک تشک بادی نشسته باشد (هر چند که چنین خمیدگیهای فضا-زمان را اغلب در محیط اطراف اجرام بسیار پر جرم تر و فشرده تری مانند سیاهچاله ها، ستاره های نوترونی، و کوتوله های سفید سراغ داریم اما اگر با دقت کافی محیط اطراف اجرام بسیار کم جرم تری مانند زمین را نیز بررسی کنیم خمیدگی فضا-زمان ناشی از جرم زمین را می توانیم بیابیم).

بر طبق نظریه نسبیت عام اینشتین ، حرکت اجسام در ساختار تار و پودی فضا-زمان صورت می گیرد. یعنی جسم در حال حرکت تابع شکل فضا-زمانی است که در آن واقع شده است. بر اساس این نظریه، گرانش باعث تغییر شکل ساختار فضا-زمان می شود و در نتیجه حرکت جسم نیز بر اثر میدان گرانشی تغییر می کند. می توان گفت که به زبان اینشتین گرانش در اصل حرکت اجسام در مسیر خمیدگی ساختار فضا-زمان در اطراف جسم پرجرم است. یعنی وقتی زمین در مداری به دور خورشید در گردش است از دید نسبیتی به دلیل انحنای فضا-زمان اطراف خورشید در این مسیر هدایت می شود.
نظریه اینشتین، پیش‌گویی می‌کند که چیزهای دیگری بجز ماه و سیارات نیز، تحت تأثیر خمیدگی فضا ـ زمان قرار می‌گیرند. مثلاً فوتونها (ذرات نور)، باید در فضای خمیده حرکت کنند. اگر باریکه نوری که از ستاره‌ای دور سیر می‌کند، مسیر آن از نزدیکی خورشید بگذرد، خمیدگی فضا ـ زمان در نزدیکی خورشید موجب می‌شود که این مسیر اندکی به طرف خوردشید خمیده شود
اگر زمین ثابت بود، ضرورتی برای انجام این کاوش نبود، ولی از آنجا که زمین به دور خود حرکت دورانی دارد ، این خمیدگی نیز باید همراه با زمین بچرخد.زمین با پیچ و تاب دادن ساختار فضا-زمان به دور خود به آرامی آن را به صورت یک ساختار چرخشی ۴ بعدی در می آورد.این همان چیزی است که ماهواره گرانش کاو یا GP-B برای آزمایش آن به فضا فرستاده شده است.

این آزمایش براساس فکر بسیار ساده ای انجام می شود: یک ژیروسکوپ (گردش نما) در حال چرخش در مداری در نزدیکی زمین قرار می دهند ، در حالی که محور چرخش آن به سمت یک ستاره بسیار دور -در نقش یک مرجع ثابت و بدون حرکت- نشانه رفته است. بدون وجود نیروهای خارجی، محور ژیروسکوپ باید تا ابد به سمت همان ستاره ثابت بماند.ولی چون فضا-زمان در نزدیکی زمین خمیده است، جهت محور ژیروسکوپ به مرور زمان تغییر می کند.با اندازه گیری بسیار دقیق تغییرات جهت محور ژیروسکوپ نسبت به ستاره، می توان میزان خمیدگی فضا-زمان را در نزدیکی زمین اندازه گرفت.

گرانش چگونه فضا-زمان را خمیده می کند؟

اینشتین توضیح جالبی برای گرانش آورده. او آمده فضا و زمان را به صورت خطوط عمود بر هم در نظر گرفته و اسم شان را گذاشته “خطوط فضا- زمان” و اجسام هر یک به اعتبار جرم شان انحنایی در فضا- زمان ایجاد می کنند.

برای تصور این توضیحات می توانید چهار گوشه ی یک تکه پارچه را به عنوان فضا- زمان بگیرید. بعد یک جسم با جرم قابل ملاحظه ای روی پارچه قرار دهید، خمیدگی قسمتی از پارچه که جسم روی آن قرار گرفته، همان خمیدگی فضا- زمان است. و این کاملا واضح است که وقتی یک جسم کوچک تری روی پارچه قرار دهیم، به سمت جسم قبلی که سنگین تر است می رود. این دراقع دلیل کشش یک جسم به سمت جسم سنگین تر است، مثلا کشش زمین به سمت خورشید.

خوب شاید بگویید بنا به این تعریف هر یک از ما هم برای خودمان جرمی داریم پس باید چیزهای دیگر را به سمت خود جذب کنیم. باید اعتراف کنم که این کاملا صحیح است. همین الان هر کجا که نشسته اید، دارید اجسام آن جا را تحت تاثیر خود قرار می دهید و آن ها را به سمت خود می کشانید و البته آن ها هم همین رفتار را نسبت به شما دارند، به این خاطر است که تاثیرات تا جایی خنثی می شود و همچنین به خاطر بسیار کم بود این گرانش ها، دیگر کشش ها قابل مشاهده نیستند. پس یادتان باشد که همه ی ما ذاتا جذاب هستیم!

تا اینجا از خمیده شدن مکان صحبت کردیم. و اما زمان. فکر می کنید زمان چگونه خمیده می شود؟ طبق نوشته های ادبی شاید تصور کنید زمان سرش را انداخته پایین و همین طور برای خودش می رود، بدون این که به جایی توجه کند. باید بگویم متاسفم، چون دانشمندان این توضیح را رد کرده اند. زمان تحت تاثیر گرانش خمیده می شود و این خمیدگی سرعت گذر زمان را کم می کند. کم شدن سرعت زمان به معنی کند شدن حرکت عقربه های ساعت مچی شما ست. و این مساوی است با دیرتر پیر شدن شما!
130425142250-large
اگر بخواهید می توانید تا ابد در همین سنی که هستید بمانید. چه طور؟ فقط کافی ست به یک تکینگی راه پیدا کنید. تکینگی جایی ست که گرانش در آن چنان قوی است که خطوط زمان را آنقدر خمیده کرده تا به صورت راس یک زوایه درآمده. مثلا سیاهچاله. سرعت زمان در تکینگی ها صفر است، یعنی عقربه های ساعت شما به هیچ وجه حرکت نمی کنند. گفتیم که خطوط فضا- زمان بر هم عمود هستند، بنابراین خطوط مکان هم باید خمیده شوند. این خمیدگی باعث کاهش ابعاد مکان می شود. شما الان سه بعدی هستید، اگر به درون یک تکینگی بیافتید دو بعدی و تک بعدی خواهید شد. بنابراین پیشنهاد می دهم فکر ماندن در یک سن خاص را از سرتان خارج کنید.

اینشتین راست می گفت !

همین چند روز پیش بود که دانشمندان با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه ی جنوبی اروپا (ESO) و مشاهدات امواج گرانشی تلسکوپ رادیویی توانستند با بررسی ساختار ستارگان نوترونی، بی نظمی های ایجاد شده در پوسته آنها را که می تواند موجب تشعشعات گرانشی شود شناسایی کرده و در مورد تأثیر آنها در خمیدگی فضا-زمان تحقیق کنند. بر اساس نظریه ی نسبیت عام انیشتین که گرانش را نتیجه ی انحنای فضازمان در اثر وجود ماده و انرژی می داند. دانشمندان مشاهداتشان از کوتوله سفید و تپ اختر را با زمان بندی دقیق با هم ترکیب کردند و متوجه شدند سیستم دوتایی نزدیک به هم، امواج گرانشی گسیل می کند و در نتیجه فرآیند، این ستارگان انرژی از دست داده، به یکدیگر نزدیکتر می شوند و همانطور که اینشتین پیش بینی کرده، دوره مداری کوتاهتر می شود. در نتیجه فرمولها و محاسبات اینشتین و نظریه نسبیت از این آزمون سخت هم سربلند شد.

Read More : http://en.wikipedia.org/wiki/General_relativity

1. مهمان گفت:

سلام اقای مهندس ازوبلاگت دیدن کردم مطالب خوبی داری من هم وبلاگی دراین مورددارم اگه خواستی به من هم سربزنی.وبلاگ: http://now2015.loxblog.com/

2. فاطمه گفت:

متشکر خیلی ساده و زیبا مفهوم را رسانده. بودید

3. جمال گفت:

کتابهای استیون هاوکینگ رو خوندم.در مورد فضا زمان یه نظریه دارم.یه نظر من تمام لحظات ما در واحدهای کوچک فظا زمان ثبت میشه مثل نوار . قابل دسترسی هم هست اما هنوز راهشو پیدا نکردیم.
    و ..

4. قاسم گفت:

با سلام
    در مورد کندتر شدن زمان در اطراف اجرام سنگینتر همواره مثال پاندول را در نظر میگیرند که بدلیل جاذب بیشتر کندتر حرکت میکند پس زمان را کندتر نشان میدد. اما سوالی که پیش میاید اینستکه پاندول و ساعت وسیله اندازه گیری زمان هستند نه خود زمان.گذر زمان ارتباطی با وسیله سنجش آن ندارد.اگر من از وسیله سنجش استفاده نکنم مثلا در ذن شمارش کنم ۱و۲و۳و… این سرعت شمارش روی کر زمین یا خورشی یا اجرام سنگینتر تفاوتی خواهد کرد؟چرا؟

• حامد عهدی گفت:

بله من با شما موافقم .
      زمانی که در فیزیک بحث و بررسی میشود با مفهوم زمان که در ذهن ماست (زمان معنوی عمومی) متفاوت است.زمان معنوی هیچگاه صفر، کند و یا به عقب برنمی گردد.
      طی آزمایشی دو ساعت دیجیتالی بسیار دقیق که یکی روی زمین (ثابت) و یکی درون هواپیمای جت(سرعت مافوق صوت) باهم مقایسه شدند که ساعت متحرک چند ثانیه عقب تر از ساعت روی زمین بود.
      این یعنی در جسمی با سرعت نور فعالیت الکترون ها و ریزذره ها متوقف شده و در واقع زمان در آن متوقف شده است.
      پس اگر قرار باشد ماده را به گذشته برگردانند این گذشته دیروز ما نخواهد بود.بلکه آن جسم مشخصاتی که دیروز داشت را دوباره باز خواهد یافت.

5. رضاپور ولی گفت:

مطالب واقعا برای من مفید بود در ادمه نوآوری را عملی کنید . با تشکر

6. پویا گفت:

یه شوال . طبق نظریه نسبیت عام علت جذب اجسام به یک توده پرجرم خمیدگی فضا-زمان هست . خود توده پرجرم وقتی که هیچ گرانشی وج.د نداره چه جوری بافت فضا-زمان رو خم میکنه

7. صارمیان گفت:

با عرض سلام و تشکر فضا در اطراف اجرام سماوی در کدام جهت انحناء پیدا میکنند شما در اینجا مشل جسمی که در داخل یک صفحه ترومپیل قرار گرفته باشد انحناء را بسمت پایین نشان داده اید چرا انحناء در تمام جهات نیست اگر شکلی در این مورد وجود دارد نشان دهید. متشکرم

• فرزان گفت:

• الماسى گفت:

هیچ جسم تک بعدى دردنیاى واقعى وجودندارد.

• فرشید گفت:

حدالقل تا جایی که من اطلاع دارم در فضای کلاسیک (یعنی همین فضایی که داریم زندگی می کنیم) درسته، جسم یک بعدی وجود نداه، ولی ما میتونیم اون نخ رو به صورت ضمنی یک بعدی در نظر بگیریم. همونطور که مثلا در معادلات نیوتون، یک جسم را در حال حرکت در یک بعد در نظر می گیریم، در حالی که این جسم در واقعیت در دو یا سه بعد حرکت می کند، ولی چون ما در فضای کلاسیک هستیم و همچنین دامنه این حرکت ها ناچیز است، ما می توانیم این حرکت دو یا سه بعدی را حرکت در یک بعد در نظر بگیریم.

8. m.cr7 گفت:

یه سوال .گفتیم که هر جسمی که جرم زیادی داشته باشه فضارو خم میکنه و این باعث میشه که نیروی جاذبه به وجودبیاد.پس اون جسمی که فضا رو خم کرده مثلا خورشید چرا داره دور خودش میچرخه؟

9. samad گفت:

اینکه ما بگوییم زمان چیست اولین اشتباهی است که مرتکب می شویم و در نتیجه هیچگاه بدون ابزار سنجش قادر نخواهیم بود به یک تعریف از زمان برسیم و البته خود تعریف کردن زمان دومین اشتباهی است که در آینده مرتک خواهیم شد . مشکل اینجاست که ما می خواهیم با قواعد و اصول زبانی که خود برگرفته از ریاضات می باشد زمان را تعریف کنیم حالا ایراد این است که زمان چیزی نیست که قابل تعریف باشد یا حتی نشان دادن چرا که انسان های امروزی برای درک پیرامون خود وابسته به حواس پنجگانه ای هستند که معرف حضور دوستان هست ؛ بعضی چیز ها را فقط می توان درک کرد نمیتوان در قالب نمودار و شکل و نوشته رسم کرد و شاید یکی از دلایل آن این باشد که انسان امروزی برای درک این مسئله نیازمند حسی دگر جدای از حواس پنجگانه ی او می باشد ، احتمالا تعداد حواس پنجگانه ی امروزی در آینده افزایش می یابد و این که چه حواسی اضافه می شوند یا اینکه چه اتفاقی برای خود حواس پنجگانه امروزی می افتد خود موضوعی است که صحبت کردن در مورد آن در حال حاضر کمی گنگ به نظر می رسد . در ضمن حرکت کردن در درون زمان به این معنا نیست که زمان در گذر است بلکه این هستنده ها هستند که در درون زمان در حال گذر هستند . البته این را هم در نظر بگیرید که زمان به شدت نابود گر و کشنده است ، نه فقط برای موجودات زنده ای که ما انسان ها ماهیت آنها را تعریف کرده ایم بلکه این کشندگی زمان شامل حال موجودات دیگری از جمله ستارگان و سیارات نیز می شود . تنها کاری که امروز می توانیم انجام دهیم این است که به ارتقا یافتن سطح علک کمک کنیم و تا آنجا کی می توانیم از جهت گیری فکری و تعصبات ایدئولوژیکی صرف نظر کنیم و شانس درک زمان را برای نسل های آینده خود پایین نیاوریم .

10. علیرضا گفت:

با سلام میشه همون طور که انحراف فضا رو توضیح دادید همون مثال پارچه که جسمی سنگین در وسط ان هست و مورچه حرکتی خمیده داره حالا انحراف زمان چطوره؟

11. bardia گفت:

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مدیر و کاربراان عزیز
    میخواستم این نکته رو مطرح کنم که پیوستگی زمان و مکان موضوع منطقی ای نیست.
    درسته این دو با هم تناسب دارن ولی اگه زمان مکان با هم بر اثر خمیدگی زیاد برخورد داشته باشند اباعث میشه که گذشته و آینده با هم ادغام بشن
    فک کنم توجیه درست این مبحث پایداری زمانی اجسام بر اثر جرمشون باشه
    جرم بیشتر باعث پایداری جسم و در نتیجه نزدیک شدن دو بعد زمان نسبت به جسم میشه

12. روزبه گفت:

فضا زمان یک مفهوم پیوستست
    اگر به مفهوم سیاه چاله فکر کنید کم کم براتون جا میفته
    سیاه چاله یک ستاره است که در طول زمان بسیار زیاد با ازاد کردن انرژی و تراکم پیوسته در نهایت به سیاه چاله مبدل میشه
    برای مثال فرض کنید کره زمین به اندازه ای متراکم بشه که به اندازه یک توپ فوتبال باشه،جرم همونه ولی فاصله ذرات سازنده(اتم،کوارک …)بسیار کمتر شده،جرم رابطه مستقیم با چگالی داره،در این حالت چگالی بینهایت و گرانش هم بی نهایت خواهد شد…
    حتی زمین با گرانش ضعیف خود مقداری نور را به سمت میدان خود خمیده میکند،حالا سیاه چاله را با گرانش بینهایت تصور کنید…
    سرعت نور سیص هزار کیلومتر بر ثانیه است ولی حتی نور هم از این گرانش قوی نمیتواند بگریزد و به دام سیاه چاله میفتد….خب پس حتی نور با آن سرعت نمیتواند حتی یک ثانیه و یک سانتیمتر از سیاه چاله بگریزد در نتیجه زمان در سیاه چاله متوقف و بی نهایت خواهد بود…
    دیالوگی در فیلم سفر بین ستاره ای: افق رویداد سیاه چاله پرده بزرگترین راز هستی ست،و تکینگی داخل سیاه چاله مانند مرواریدی در صدف سیاه چاله ست که تا ابد در تاریکی خفته و دسترسی به آن غیر ممکن خواهد بود،حتی امواج رادیویی نمیتوانند از گرانش آن بگریزند پس انسان هیچ راهی برای کشف هسته سیاه چاله ندارد

13. مسعود گفت:

تمام اطلاعاتی که ما در حال از پدیده های قابل درک مثل سرعت نور و نیروی جاذبه و غیره داریم اطلاعاتی هستند که ما ابزارشو داشتیم و تونستیم اندازه بگیریم. ولی برای تعاریفی مثل زمان ومنشا جرم هیچ ابزای نداریم و الان خیلی زوده که با اطمینان یه نتیجه ی کلی از نظریات بگیریم. تمام اطلاعاتی که ما داریم نظریه هستند و همون ها هم پر از نقص هستن و قابل توجیه نیستند. فقط باید بیشتر تحقیق کرد و علوم نظری رو تقویت کرد که با اندازه ی کافی جواب گو باشه و بتونه هم یه اثبات ریاضی ارئه بده هم اثبات آزمایشی و تجربی. شاید نسل ما هرگز مفهوم زمان رو درک نکنه.

• مهدی گفت:

از کجا اینقدر مطمئنید که میگید ” شاید نسل ما هرگز مفهوم زمان رو درک نکنه.؟ ” چون شما و خیلی ها درک نکردن یعنی الان هیچ کس نیست که مفهوم زمان رو درک کرده باشه؟! حوزه درک و چهار چوب ذهنی خیلی شخصی و شامل قوانین جهان های موازی میشه. یعنی ممکنه الان یکی از نزدیکان شما درک خیلی عمیقی ازجهان داشته باشه ولی شما که دارید کنارش زندگی میکنید بعد از سالها متوجه این موضوع نشده باشید. چون شما تا حال در مورد ماهیت زمان و جهان عمیقا تامل و ژرف اندیشی نداشتید نباید فکر کنید که همه مثل شما هستن. خیلی ها مثل شما هستن ولی بعضی ها هم هستن که خیلی عظیم و عمیق راجع به جهان فکر میکنن ونگاه میکنن و از این نوع نگاه درستشون هم نتایج خیلی خوب و بزرگ و مفیدی گرفتن. ولی این موضوع با چشم ظاهر اصلا و ابدا دیده نمیشه و مشهود نیست!!.

• مهدی گفت:

زمان و به تبع اون فضا یه چیز نسبیه و مطلق نیست و به دید و نگاه ناظربستگی داره. یعنی آبجکت های جهان به نگاه و چهارچوب ذهنی و فکری سوژه ناظر(انسان) وابسته هستن. به عبارت درست یعنی هر کس داره دنیا و خالق اون رو از دیدگاه و چهارچوب ذهنی خودش میبینه. دیدگاه ها به تعداد جهان های موازی با هم متفاوتن و فرق دارن با هم.
      البته باید دید کدوم یک از اون دیدگاه ها از همه بیشتر به واقعیت و از اون مهمتر به حقیقت نزدیکتره…؟! ومسئله مهم همینه.

14. الماسى گفت:

⚽??:-( =-O :-* ایا چیزى مى فهمید ازاین شکل؟

15. شیرین گفت:

کسی هست واسه من قضیه پارادوکس دوقلو ها رو توضیح بده ؟ توی مغز من نمیگنجه اخه !!! فاصله نقطه
    A و b رو من در سی ثانیه طی میکنم همون مسافت رو دوست من در فضا با سرعت بالا مثلا در سه ثانیه طی میکنه!!!
    چه ربطی به کند شدن زمان و جوانتر موندن داره !!! هر یک دقیقه برای من و دوست من یکسان میگذره فقط سرعت تفاوت داره

16. kaveh گفت:

17. حامد نودی گفت:

زمان. در.اینجا واحد بین المللیش ثانیه هست سرعت نور هم ثابته مفهوم ….پیر نشدن مثال ملموسش ..اینه کسی که تغذیش خوب باشه.وحالش خوب باشه زودتر براش میگذره چون درگیر جزیبات نیست پس تغییر زمان در قالب ذهن ماست والا سرعت نور تو خلا ثابته …واحد زمان همه جا ثابته ..والا چطور یک ستاره که مدار بزرگتری داره … …زمان بیشتری درگیر یک چرخه کامله …….واکنشهای ذهنی بدنی فیزیکی برادراک ما از زمان موثره اما نه خود زمان

18. حامد نودی گفت:

م بیاییم این.نمودار فضا.زمان.رو. یک بعد سوم بدیم اونم مجوعه.نیروهای گرانش وارد بر جسم.مورد نظر مثلا یک انسان …اینجا اثبات میشه که خمیدگی برای …جرم الف وب در زمان های نزدیک ومکانهای نزدیک دو شکله

19. رها گفت:

زمان چیست ؟
    آیا زمان یک توهم است یا یک پدیده را ما نمی شناسیم و نام زمان را به ان داده ایم
    جواب
    به نظر من زمان نام اشتباهی است که از تغییر در ذهن ما بوجود امده و حالت مستقل ندارد و وابسته به ماده است و این هم از خاصیت تغییر ماده نشأت گرفته پس بهتر است که بجای زمان بگوییم تغییر
    ایا میشود ماده و انسان عمر جاویدان داشته باشد ؟
    جواب
    اگر در هر موجودی تغییر به سمت صفر برود عمر ان جسم و یا انسان به سمت بینهایت
    میرود و اگراز تغییر کنونی بیشتر شود مثلا تغییر ۲ برابر شود عمر ان جسم نصب میشود

20. Stone1987 گفت:

ببینید به نظر من کسی که مثلا در سرعت خیلی بالا حرکت کنه مفهوم زمان براش تغییر میکنه
    یه جور مقایسه باید انجام بشه
    مثلا شخصی که رو زمین با زمان زمینی داره پیر میشه این روند با یه شخص که کنارش رو زمین زندگی میکنه همسان هستش (سوای متغیر های زیستی)
    مثلا اگه اونا دارن تو ده ثانیه یه لیوان اب میخورن از دید ذهن اونا تو فضا دقیقا همون ده ثانیه گذشته (با فرض استفاده از واحد ثانیه برای زمان هر دو نمونه)
    منتهاش چون مقیاس ها متفاوته یکم باید روش فکر کنیم تا درک کنیم

21. سلام من ازفیزیک چیزی نمیدانم.ازنظریات فیزیک ..اما دوتا مطلب هست تو خیال من
    یک ..آیا گرانش بر مسیر حرکت نور اثر دارد
    دو آیا گرمای یک جسم بسیار ثقیل بر مقدار گسیل موج گرانشی آن اثر دارد ؟

22. شتاب وقتی خیلی خیلی زیاد شد جرم میشه انرژی در سرعت نور تمام ماده میشه انرژی ..اگر جرمی به سرعت نور حرکت کند میشه نور دیگه پیر که هیچ نمیشه اصلا پخش میشه درفضا هر گسیلش میره جایی شخصی باقی نمیماند مگر اینکه هدایت شده کنترل شده تبدیل بشه کنترل شده برگرده بازهم خودش پیر نشده ولی نگاه میکنه وسایلش نیست
    چرا نیست چون درمدتی که ایشون مسافرت بودن زمان براو متوقف شده نه بر اطرافیان و ابزارش میلینه

23. فیروزه گفت:

خیلی ساده و جذاب بیان شده بود..
    سوال من اینه که کند و تند سپری شدن زمان چطور میتونه سفر در زمان رو توضیح بده؟

24. علی گفت:

چنتا سوال داشتم
    اول جرم که ایجاد گرانش و خمیده شدن فضا زمان میشود پس ماهم قسمتی از فضا زمان رو خم میکنیم و کند شدن زمان میشه انطور گفت ؟
    دوم وقتی جرم هست فضا زمان نیز خمیده میشود میشه گفت که اگه جرمی نباشه زمان ثابته و تغییر در زمان ایجاد نمی شود؟
    سوم میشه اینطور گفت که تمام فضا زمان خمیده است بخاطر وجود اجسام و هیچ قسمتی از فضا زمان کاملا هموار نیست ؟