دانشمندان برای نخستین بار مغز انسان را به اینترنت وصل کردند

بیگ بنگ: آیا از لمس کردن صفحه گوشی هوشمند خود برای جستجو در اینترنت خسته شده اید؟ نگران نباشید، فناوری جدید «مغز نت» می تواند کمک تان کند. تیمی از محققان دانشگاه ویتس ژوهانسبورگ توانسته اند مغز انسان را برای نخستین بار به اینترنت وصل کنند.

به گزارش بیگ بنگ، متصل کردن مغز انسان به یک رایانه به هیچ وجه کار آسانی نیست. وقتی حتی افرادی نظیر ایلان ماسک و بخش علوم مخفی ارتش آمریکا در دسترسی به این فناوری با مشکلات عدیده ای روبرو هستند، قدری تعجب آور به نظر می رسد که موسسه تحقیقاتی دیگری با منبع مالی بسیار پایین موفق به انجام چنین کار بزرگی شده است. خب محققان در این موسسه دقیقا چه کار کرده اند؟

بر اساس خبرهای منتشر شده در مطبوعات، تیم متشکل از دانشمندان اعصاب و مهندسان از دستگاه نوار مغزی(EEG) برای انتقال فعالیت عصبی به رایانه «Raspberry Pi» استفاده کردند. این دستگاه سیگنال های الکتریکی را در مغز شناسایی می کند، سپس داده ها به برنامه ای وارد می شوند که همه می توانند آنها را در روی وب سایت مشاهده نمایند.

پس، این فرایند احتمالا برخلاف تصورات شما است و در واقع یک پنجره فنی به روی فعالیت های عصبی یک شخص می باشد که امکان دسترسی به آن را فراهم می آورد. انگیزه های پشت این پروژه برای ما قابل احترام و با ارزش هستند. «آدام پانتانوویتز» مسئول هماهنگی پروژه و سخنران دانشکده مهندسی اطلاعات و برق ویتز اعلام کرد: «ما سرانجام به دنبال مهیا کردن شرایط برای تحقق فعالیت میان کاربران و مغزشان هستیم؛ بدین ترتیب، کاربران می توانند محرکی را ارائه کرده و واکنش مورد نظر را ببینند.»

این کار به افراد اجازه داد تا بفهمند چه اتفاقی در سرشان می افتد. پانتانوویتز می افزاید که «مغز نت» می تواند بیشتر از این هم ارتقا داده شود تا زمینه برای طبقه بندی موارد ثبت شده از طریق یک برنامه گوشی هوشمند فراهم آید؛ برنامه ای که داده ها را در اختیار یک الگوریتم یادگیری ماشینی قرار می دهد. پس در آینده، امکان انتقال اطلاعات در دو جهت خروجی و ورودی به مغز مهیا خواهد شد.

اگر برنامه نویسی به قدر کافی پیشرفت کند، ما قادر خواهیم بود تا سیگنال های الکتریکی را به مغز فرد ارسال کنیم (شاید در قالب داده). البته این کار به زمان بسیار طولانی نیاز دارد چرا که مغز در مقایسه با رایانه دیجیتال، پردازشگر کاملا متفاوتی است. رایانه ها از سیگنال های صفر و یک (دودوئی) استفاده می کنند؛ یعنی اطلاعات فقط به صورت صفر و یک عرضه می شوند. مغز انسان خاستگاه چندین میلیون انتقال زیست الکتروشیمیایی است که به افکار و اعمال انسان مرتبط می شوند و در قالب «صفر و یک» بیان نمی شوند. برای انجام این کار در انسان ها نه تنها به نوعی وسیله تبدیل داده نیاز هست بلکه راهی نیز برای شناسایی اینکه کدام سیگنال ها در اعمال و افکار انسان نقش دارند، مورد نیاز می باشد که به هیچ وجه کار ساده ای نخواهد بود.

منبع: iflscience.com

منصور نقی لو

کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی. علاقمند به نجوم، کیهان شناسی، فرگشت، اکتساب زبان اول، یادگیری زبان دوم و بعنوان نویسنده علمی- نجومی در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.

بسیار جذاب بود

2. مهران گفت:

واقعا مثل فیلمهای علمی تخیلی میمونه فکر کنم روزی برسه تکنولوژی ها بیولوژیکی مثلا گیاهان هوشمندی که نور تولید میکنه اینترنتی که سرورش روی مغزهای ماس.سلولهایی که روش اطلاعات ذخیره میشه.دوره ای که تکنولوژی با طبیعت یکی میشه!!!

3. Reza گفت:

تکنولوژی هیچ وقت با طبیعت یکی نمیشه…همیشه نابودش کرده.ذات تکنولوژی با طبیعت متضاد.تکنولوژی همیشه به عنوان منبع از طبیعت استفاده کرده و بعدشم تفالش کرده،خالیش کرده.
    توصیه میکنم کتاب پرسش از تکنولوژی هایدگر رو بخونید.یه سخنرانی ام دکتر سروش داره این اواخر تو کانال تلگرامش دیدم.اونم خوب توضیح داده بود خطرات تکنولوژیو.
    البته من مخالف تکنولوژی نیستم و همینطور مشوقش.فقط موندم ببینم واقعا به کدام سمت داره میره.
    الان اگه این امواج مغز رو رمز گشایی بکنن بفهمم تو فکر ما چی میگذره پس حریم شخصی کجا رفته؟چی میشه؟
    سازمان های امنیتی و ارتشی واسه رضای خدا و کمک به مردم دنبال همچین تکنولوژی ها و علومی ان؟!

4. علی معتمی گفت:

طی رشد انسان تکنولوژی هم دوست طبیعت خواهد شد.هنگام به کار بردن واژه های مطلق مانند “هیچ وقت” باید به عمر فیزیکی این واژه ها توجه کر د نه عمر ریاضی آنها.این همان تفاوت بینهایت در ریاضی و فیزیک هست.