بیگ بنگ: محققان دانشگاه استنفورد موفق به انتقال بی سیم برق میان دو حلقه الکترومغناطیسی شدند. این محققان گام بزرگی برای شارژ کردن بی سیم وسایل نقلیه الکتریکی برداشته اند.

به گزارش بیگ بنگ، محققان دانشگاه MIT در سال 2007 میلادی توانستند یک شیء ثابت را در چند متر دورتر بصورت بی سیم شارژ نمایند. اما دانشمندان در آزمایش های اخیر خود توانستند با راهکار مشابهی، برق را بصورت بی سیم به یک چراغ LED محرک انتقال بدهند. اگر محققان بتوانند راهی برای شارژ وسایل نقلیه الکتریکی در هنگام حرکت پیدا کنند، بزرگترین معایب اتومبیل ها برطرف خواهد شد؛ یعنی دیگر با مسئله دامنه محدود رانندگی و زمان شارژ طولانی مواجه نخواهیم بود.

شانهوى فان، محقق ارشد و استاد مهندسی برق در دانشگاه استنفورد طی مصاحبه خبری اعلام کرد: از دیدگاه نظری، راننده میتواند بدون نیاز به توقف جهت شارژ مجدد وسیله نقلیه مدت زمان نامحدودی را به رانندگی بپردازد. امیدواریم روزی فرا برسد که بتوانیم اتومبیل های خود را حتی به هنگام حرکت در جاده نیز شارژ کنیم. کويل (coil) موجود در بخش تحتانی وسیله نقلیه میتواند برق را از یک سری کويل های متصل به جریان الکتریکی تعبیه شده در جاده دریافت کند.

شارژ بی سیم در اثر پدیده ای موسوم به کوپلينگ رزونانس مغناطیسی انجام می گیرد. بار برقی که در اطراف تایر می چرخد، میتواند یک میدان مغناطیسی در حال نوسان ایجاد کند. لذا جریانی از نیروی برق برانگیخته میشود. اما به منظور برقراری جریان مداوم برق، مجموعه کويل ها باید بصورت دستی تنظیم شوند تا فرکانس رزونانس در هنگام حرکت وسیله نقلیه حفظ شود.

دانشمندان استنفورد با تعویض منبع فرکانس رادیویی انتقال دهنده و نصب یک تقویت کننده ولتاژ و مقاومت بازخورد درصدد حل مسئله برآمدند. بنابراین، زمینه برای محاسبه خودکار فرکانس صحیح با تغییر فاصله میان کويل ها فراهم می آید. سید آساوراويت، مؤلف ارشد مقاله و دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد گفت: علی رغم تغییر جهت کويل های دریافت کننده، افزودن تقویت کننده امکان انتقال کارآمد و پر بازده قدرت را در دامنه سه فوتى مهیا می کند. بنابراین، نیازی به تنظیم خودکار و پیوسته هیچ یک از جنبه های مدار نخواهد بود.

تیم دانشمندان از یک تقویت کننده معمولی نسبتا ناکارآمد استفاده کرد. بنا به یافته های تحقیق، دستکاری بیشتر میتواند مقدار برق انتقالی را افزایش دهد. فان در پایان اظهار داشت: ما میتوانیم نه تنها درباره شیوه برق رسانی به اتومبیل های خود تجدید نظر کنیم، بلکه چنین کاری را میتوان در خصوص دستگاه های کوچکتر نیز انجام داد. این کار برای هر وسیله ای که از شارژ بی سیم و دینامیک بهره می برد، حائز اهمیت فراوانی است. محققان این دستاورد بزرگ شان را در مجله Nature مطرح کردند.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه