بیگ بنگ: سازمان انرژی (DOE) و مؤسسه ملی سلامت (NIH) در سال 1990 به همکاری با آژانس های بین المللی پرداختند تا همهٔ سه میلیارد جفت باز موجود در ژنوم انسان را مرتب کنند. ماحصل این فعالیت مشترک به “پروژه ژنوم انسان(HGP) ” معروف شد که هدف از آن، شناسایی ابزارهای تحقیقاتی قدرتمند بود. زمینه برای دستیابی به درکی بهتر، تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری ها هموار می شود. تحلیل های اجتماعی، اخلاقی و قانونی در تمامی مراحل توسعه بر این پروژه سایه افکنده بود. داده های حاصل آمده خیلی زود بصورت آنلاین در دسترس عموم قرار گرفت.

به گزارش بیگ بنگ، پروژه ژنوم انسان آمریکا را به یک رهبر جهانی در زیست فناوری تبدیل کرده و بر شعله های یک انقلاب نوآوری جهانی افزود. این پروژه دو سال زودتر در سال 2003 میلادی به پایان رسید. از آن زمان تاکنون بیش از 1800 ژن بیماری شناسایی شده و بیش از 2000 آزمایش تشخیص ژنتیکی انجام گرفته است. حداقل 350 فرآورده زیست فناوری نیز در حال آزمایش یا استفاده می باشد. تمامی اینها ارتباطی مستقیم با پروژه ژنوم انسان دارند. گروهی از دانشمندان در ماه جولای 2015 از برنامه های خود برای ترکیب ژنوم مخمر خبر دادند. انتظار می رود این پروژه طبق برنامه ‌ریزی ها در سال 2017 تکمیل گردد. دانشمندان به این نکته رسیدند که نسخه دوم بعنوان توسعه منطقی بعدی در دستورکار قرار می گیرد؛ یعنی نوشتن ژنوم انسان.

در ماه می 2016، بیش از یکصد دانشمند، رهبر تجاری و وکیل در هاروارد نشستی برگزار کردند تا در خصوص ساخت ژنوم انسان از DNA ترکیب شده به صورت شیمیایی بحث و تبادل نظر نمایند. اعضای مطبوعات و رسانه‌ اجازه حضور در این جلسه را نداشتند. نتیجه این جلسه به GP-Write یا “پروژه نوشتن ژنوم انسان” ختم شد که در ژوئن 2016 بصورت علنی در رسانه ها اعلام گردید. جورج چرچ ( ژنتیک دان هاروارد ) و جف بوک ( ژنتیک دان دانشکده پزشکی NYU ) به گفتگوی در این زمینه پرداختند.

هدف نهایی پروژه، ایجاد ژنوم انسان با سه میلیارد جفت باز در یک سلول زنده میباشد که کاملاً ترکیب شده است. بر اساس برآوردها، یک میلیارد دلار برای این پروژه لازم است که در عرض 10 سال تکمیل شود. بنابراین، تامین مالی پروژه، گام بعدی می باشد. مسئولان سازمان دهی پروژه امیدوارند تا پایان سال 2017 مبلغ ده میلیون دلار را جمع آوری کرده‌ باشند.

کاربردها و خطرات

هدف اصلی پروژه GP-Write ایجاد تسهیل در نوشتن رشته های طولانی از رمز ژنتیکی با ارتقای فناوری های ترکیبی (سنتز) است. در حال حاضر، DNA در طی دو مرحله ساخته می شود: ابتدا، طراحی شده و به کمک یک نرم افزار که طرح رشته را ترسیم می کند به یک الگو تبدیل می شود. سپس، دستگاه های موجود در آزمایشگاه این رشته را با استفاده از الگو ترکیب و تولید می کند. این پروسه هنوز روند کندی دارد و محققان را به رشته های کوتاه محدود کرده است. در صورت موفقیت پروژه جدید، دانشمندان به احتمال زیاد خواهند توانست رشته های بلندتری را در طی چند ساعت نوشته و تولید نمایند.

محققان از کاربردهای عملی پروژه نوشتن ژنوم انسان اظهار امیدواری کرده اند زیرا این پروژه به شیوه های زیر در صدد بهبود وضعیت سلامت انسان و افزایش طول عمر خواهد کوشید: رشد اندام های قابل پیوند در انسان، ایجاد خطوط سلولی زنده برای آزمایش های داروسازی، ایجاد خطوط سلولی با ایمنی مهندسی شده در برابر ویروس های مختلف، مقاومت در برابر سرطان. کاهش هزینه ویرایش ژنی با CRISPR یا جایگزینی ویرایش ژنی در صورت ساده تر بودن ایجاد DNA اصلی در قیاس با ویرایش رادیکال، تولید داروهای اثر بخش تر، کم هزینه تر و ایمن تر، توسعه بازرگانی فناوری های ژنومى جدید برای تحلیل، تولید، طراحی، آزمایش و ترکیب و سنتز.

فارغ از تمامی این منافع کاربردی، پروژه یاد شده زمینه ساز پیشرفت های قابل توجهی در حوزه فناوری خواهد شد. لذا از میزان هزینه ها کاسته شده و نوآوری بیشتری عرضه می شود. با این حال، پروژه با موانع اخلاقی هم دست و پنجه نرم می کند. عده زیادی از راه ندادن خبرنگاران به نشست محققان بهت زده شدند. توانایی ساخت مجموعه ای کامل از کروموزم های انسان باعث تولید نوزادان بدون والدین زیستی خواهد شد. این سوال مطرح شده که محققان چطور می خواهند ژنوم ترکیبی شان را مورد آزمایش قرار داده و موفقیت آن را بسنجند. خب هنوز بسیاری از موارد شفاف سازی نشده اند.