بیگ بنگ: پژوهشگران بریتانیایی در تلاش هستند تا با اصلاح ژنوم در جنین انسان بسیاری از بیماری‌های خاص را درمان کنند. محققان از سراسر جهان در حال تحقیق روی کریسپر 9 (CRISPR/Cas9) هستند، ابزاری که دانشمندان را قادر می سازد به طور دقیق تغییرات بسیار ریزی در پایگاه داده مولکول DNA بدهند، اکنون پژوهشگران بریتانیایی موسسه پزشکی کریک فرانسیس در لندن از سازمان تنظیم خانواده و لقاح و جنین شناسی بریتانیا درخواست مجوز کردند تا با استفاده از این تکنیک تغییراتی در ژنوم جنین انسان اعمال کنند.

Inherited-geneticدر صورت موافقت، این اولین مجوز برای مطالعه مستقیم مراحل اولیه پیدایش انسان و اولین تایید از طرف سازمان نظارت ملی برای استفاده از کریسپر 9 بر روی جنین انسان خواهد بود؛ در حالی که استفاده از این تکنیک تا به امروز به صورت یک مساله بحث برانگیز باقی‌ مانده است. این خبر جدید چند ماه پس از انتشار اولین مقاله در نشریه Nature و هشدار در مورد عواقب استفاده از این روش منتشر شد و بعد از آن پژوهشگران چینی گزارش کردند که موفق شدند با استفاده از کریسپر9 در جنین در حال رشد انسان ژنی که باعث بیماری خونی به نام بتا تالاسما می‌شود را جداسازی کنند.

کتی نیکان سرپرست گروه تحقیق و نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید که او و تیم تحقیقاتی‌اش تصمیم دارند بدون به کار‌گیری هیچ نرم‌افزار بالینی از کریسپر 9 برای مطالعات پایه استفاده کنند. جنین‌های مورد مطالعه فقط به مدت دو هفته مورد استفاده قرار می‌گیرند و براساس قانون بریتانیا نمی‌توان از آنها برای یک بارداری‌ موفقیت‌آمیز استفاده کرد. براساس مطالب منتشر شده در این مقاله، اطلاعات به دست آمده از این مطالعه موارد کاربردهای بالینی بسیاری، به خصوص در تولید جنین‌های سالم حاصل از لقاح آزمایشگاهی یا در تولید سلول‌های بنیادی، دارد. اطلاعات بدست آمده توسط این روش برای اولین بار در نشریه گاردین منتشر شد.

نیکان در این باره می‌گوید: کاربرد این مطالعه حتی در جنین‌های غیر قابل رشد هم انجام گرفته است. او همچنین می‌گوید: موسسه ملی بهداشت آمریکا در اواخر ماه آوریل سال جاری در تلاش بودند تا ویرایش ژن در جنین انسان را ممنوع اعلام کنند ولی مدت کوتاهی بعد از آن پژوهشگران چینی کاربرد موفقیت آمیز کریسپر 9 در جنین در حال رشد را گزارش کردند. بنابراین کسب مجوز برای کاربرد این تکنیک در جنین به احتمال زیاد جرقه ای برای کاربرد کریسپر 9 در تمام جنین‌های انسانی خواهد بود.

crisprبرخی از پژوهشگران براین باورند که کاربرد ژنوم انسان می‌تواند عواقب ناخوشایندی در نسل‌های بعدی داشته باشد، اما در عین حال برخی دیگر باور دارند که با انجام دادن تحقیقات بیشتر، کریسپر 9 می‌تواند ابزار مهمی برای درمان و حتی پیشگیری برخی بیماری‌های خاص باشد. نیکان در گفت و گو با گزارشگر مجله گاردین می‌گوید: بکارگیری یا عدم بکارگیری این مطالعه جدید هنوز مورد بحث است. با این وجود، پیگیری‌ها و کاربردهای گسترده‌ای که این تکنیک می‌تواند داشته باشد باعث شده تا پژوهشگران سراسر جهان پیشنهاد کنند که می‌توان با مشاوره و بحث زیاد تحقیقات این چنینی را ادامه داد.

آنها همچنین پیشنهاداتی برای کاربرد این روش در تصحیح نقص ژنتیکی و درمان بیماری‌ها ارائه کردند. به تازگی رویترز اعلام کرده است که پژوهشگرانی از آمریکا، چین و بریتانیا تصمیم دارند تا میزبان برگزاری مباحثه‌ای در مورد ژنوم انسان باشند. این کنفرانس قرار است که در اول تا سوم دسامبر امسال در واشنگتن برگزار شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: popsci.com