بیگ بنگ: مطالعه ی جدید دانشکده ی پزشکی پرلمن و دانشگاه پنسیلوانیا نشان داد که سلول های بنیادی در بزرگسالان که مستقیمأ از چربی انسان جمع آوری شده اند پتانسیل آن را دارند که در درمان های ضدپیری بکار روند.

این پوستر که یک درمان ضدپیری را تبلیغ می کند در روز 15 فوریه ی سال 2017 بر روی دیوار کلینیک مجللِ ایست ورلد در استانبول ترکیه نصب شد.

به گزارش بیگ بنگ، این مطالعه نشان می دهد که سلول های بنیادیِ حاصل از چربی نسبت به سلول های دیگر مقاوم ترند و از آنچه که تصور می کنیم بیشتر پروتئین تولید می کنند. به همین خاطر، سلول های بنیادیِ برگرفته از بافت چربی(ASCs) – یا سلول های بنیادی چربی– این توانایی را دارند که با حفظ پایداری شان تکثیر شوند. آوونا پرسک، رئیس بخش تحقیقات علمی بنیادی در مرکز ظاهر انسان و نویسنده ارشد مطالعه گفت: «تحقیق جدید نشان می دهد که این سلول ها بسیار قوی هستند، حتی زمانیکه از بیماران مسن تر جمع آوری می شوند. این مطالعه همچنین نشان می دهد که این سلول ها را می توان در آینده با امنیت بالایی بکار برد زیرا به حداقل دستکاری و محافظت نیاز دارند.»

محققان برای این مطالعه در ابتدا یک مدل جدید طراحی کردند تا پیر شدگی سلول های بنیادی را به ترتیب زمانی تجزیه و تحلیل کنند. برخلاف سلول هایی که به طور مصنوعی چندین بار تکثیر شدند یا در آزمایشگاه دستکاری شدند، پیری براساس ترتیب زمانی در واقع چرخه ی زندگی طبیعی سلول را نشان می دهد. محققان برای مشاهدۀ پیریِ سلول ها بر اساس ترتیب زمانی یک سیستم را طراحی کردند تا سلول های بنیادی را بدون دستکاری جمع آوری و ذخیره کنند. محققان دریافتند سلول های بنیادی که مستقیمأ از چربی های انسانی جمع آوری می شوند مقاوم تر از بافت های دیگر هستند، حتی سلول هایی که در حال حاضر در درمان های ضدپیری گوناگون بکار می روند.

همچنین، محققان کشف کردند که سلول های بنیادی برگرفته از چربی با یک سرعت ثابت همراه با سن تکثیر می شوند. به همین دلیل، ASCها می توانند پایداری خود را در تمام سنین حفظ کنند؛ این کار راه را برای درمان های آتی ضدپیری و بیماری های مربوط به سالخوردگی باز می کند. در حال حاضر، ASCها به جهت استفاده ی مستقیم هنوز به تأیید سازمان غذا و دارو نرسیده اند. محققان تأکید کردند که تحقیقات بیشتری برای درک کامل پتانسیلِ ASCها در درمان های ضدپیری لازم است. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجلۀ سلول های بنیادی منتشر شده است.

ترجمه: سحر  الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: natureworldnews.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. فقط علم داره به تمام سوالات بشر با گذشت زمان پاسخ میده.
    سوالاتی که فلسفه و عرفان که قادر به پاسخش نبودن در اینده خیلی نزدیک علم بهش دست پیدا خواهد کرد.
    مثل پیری و مرگ و فرازمینی ها و خیلی از مباحث دیگر.
    جالب اینجاست که این همه دستاوردها و اکتشافات و اختراعات همه و همه تمدن نوع صفر هستیم.
    دانشمندان امیدوارم تا سال 2100 و بدون خطرات نیروهای انتروپی وارد تمدن نوع یک میشیم.
    شاید هم قرن 26 تمدن نوع 2 برسیم و تمدن نوع 2 و 3 فعلا در حد تخیلات.
    جالب اینجاست که روبات ها خیلی شبیه ما انسان ها عملکرد خواهند داشت.یعنی روزی میشه که روبات ها اینقدر پیشرفته بشن که در تشخیص از راه دور سخت بشه؟؟؟؟؟؟؟
    درود بر علم.به امید روزی که تمامی سوالات توسط پیشرفت فناوری علم پیدا کنیم