بیگ بنگ: تحقیقات صورت گرفته توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا در ایروین نشان می‌دهد، سلول‌های بنیادی استخراج شده از مغز استخوان در بهبود سکته مغزی مفید هستند.

-inme_216315094

به گزارش ایسنا، محققان نتایج 46 پژوهش که اثربخشی سلول‌های استرومای مزانشیمی (MSCs) – نوعی از سلول‌های بنیادی بالغ مشتق شده از مغز استخوان – را برای درمان سکته مغزی در مدل‌های حیوانی آزمایش کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند. محققان دریافتند، اثربخشی سلول‌های MSCs بدون در نظر گرفتن میزان دوز دریافتی، بطور قابل توجهی باعث بهبود عملکرد حیوان می‌شود؛ این سلول‌ها حتی اگر یک ماه پس از سکته بصورت مستقیم به مغز یا از طریق تزریق وارد عروق خونی شوند، اثربخشی مشابهی دارند.

سلول‌های MSCs در پاسخ به سیگنال منتشر شده از طرف نواحی آسیب دیده مغز، در این مناطق جذب شده و شروع به آزاد کردن طیف گسترده‌ای از مولکول‌ها می‌کنند. از این طریق فعالیت‌های هماهنگ متعددی شامل ایجاد رگ‌های خونی برای افزایش گردش خون، محافظت از سلول‌های در حال مرگ و رشد سلول‌های مغزی آغاز می‌شود که در نهایت به بازسازی مغز پس از سکته منجر می‌شود.

زمانیکه این سلول‌ها به جریان خون می‌رسند، در بخش‌هایی از بدن مستقر می‌شوند که سیستم ایمنی بدن را کنترل و به بازسازی مغز کمک می‌کنند. به گفته دکتر «استیون کرامر» سرپرست تیم تحقیقاتی، سلول‌های MSCs بدلیل مشتق شدن از مغز استخوان بسیار ویژه هستند؛ کشت آنها در آزمایشگاه آسان بوده و برای درمان سایر بیماری‌ها نیز مفید هستند. نتایج مطالعه محققان مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی Sue & Bill Gross دانشگاه کالیفرنیا، ایروین در مجله Neurology منتشر شده است.

مطالعه بیشتر در : sciencedaily

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.