بیگ بنگ: از آنجایی که مغز انسان پیچیده ترین ماشین در عالم است، ناشناخته های بسیاری در مورد آن باقیمانده است، دانشمندان تاکید دارند که دانسته های موجود از مغز انسان از نادانسته ها کمتر است؛ اما یک ابزار تصویربرداری جدید دانشمندان را قادر ساخته تا به مغز انسان از نمایی بسیار نزدیک بنگرند و امکان نگاه کردن به طور واضح به هر جزء یاخته ای یا زیر یاخته ای را ممکن ساخته است. این کار کمک شایانی به درک بهتر از چگونگی حرکت سیگنال ها به داخل و خارج از مغز (دندريت به اکسون به عصب) و دیگر فرایندها که توجه زیادی به آن نشده خواهد کرد.

brain_scan-700x432به گزارش بیگ بنگ، پژوهشگران در دانشکده ی پزشکی بوستون و دانشگاه هاروارد این روش تصویربرداری را توسعه داده اند که دستگاه نوار جمع کن خودکاری مجهز به چاقوی الماس را برای نمونه برداری از بخش های بسیار نازک به کار می برد و سپس این برش ها زیر میکروسکوپ الکترونی اسکن می شوند. توسط نرم افزاری که دانیل برگر (Daniel Berger) هم-مولف این پژوهش تولید کرده است، رنگ هایی گوناگون به اجزای یاخته ای مختلف اختصاص می یابد.

اولین نمونه ی آزمایش یک موش بالغ بود. بخش حسی مربوط به سبیل این موش مورد مطالعه قرار گرفت و به درون پوسته ی بیرونی مغز (neocortex) این موش زوم شد. دستگاه تصویربرداری امکان مشاهده ی دقیق شکاف های سیناپسی (فضای مابین اکسون های همجوار و دندریت ها) را فراهم آورد. کیسه های محتوی انقال دهنده های عصبی که وسیکل(vesicle) نام دارند قطری کمتر از 40 نانومتر دارند. مشخص شد که حساسیت موجود در سبیل های موش بیشتر از حساسیت نوک انگشت انسان است!

WeissCollageبه گفته ی قانون پیتر می توان از روی موقعیت اکسون ها و دندریت ها به اتصال مابین شان پی برد. این فرضیه هیچگاه اثبات یا رد نشده است، اگرچه ارائه دهنده ی این نظریه مخالف آن است. این دستگاه تصویر برداری سرانجام اشتباه بودن این فرضیه را ثابت کرد. اکسون ها گونه های بسیاری دارند و حتی شاید سه دندریت داشته باشند که به جای یک سیناپس چندین سیناپس داشته باشد.

نارایانان کستورای (Narayanan “Bobby” Kasthuri) نخستین نویسنده ی این پژوهش می گوید “ما این طرح مشخص را داشتیم که چگونه نظمی به این زیبایی بر نحوه ی اتصال عصب ها به هم وجود دارد.” و توضیح می دهد : « اما اگر به خود ماده نگاه کنید اینطور به نظر نمی آید. این اتصالات آنقدر به هم ریخته هستند که به سختی می توان نقشه ای را برای آن تصور کرد. اما ما بررسی کردیم و به وضوح الگویی وجود دارد که نمی توان گفت تصادفی است.» دانشمندان در مخالفت کردن با این توسعه ی جدید توافق دارند، چرا که خیلی ها گمان می برند که کاوش در مورد چیزی به بزرگی و بی انتهایی مغز انسان، هدر دادن پول است. دیگران آن را به عنوان شانسی برای یادگیری می بینند و اینکه ” دلیلی برای متوقف شدن وجود ندارد مگر اینکه نتایج کسل کننده شوند.”

ترجمه: حسین طریقی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: technologyvista

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.