بیگ بنگ: نتایج یک پژوهش که توسط سازمان هواشناسی بریتانیا انجام شده نشان می دهد که دو سال آینده ممکن است از زمان آغاز ثبت و ضبط دمای هوا به بعد، گرم ترین سال ها در سراسر کره زمین باشد.

_85498503_elninoبه گزارش BBC، این سازمان هشدار داده است که با افزایش تأثیر گازهای گلخانه ای بر روندهای طبیعی، سیستم آب و هوای زمین ممکن است با تحولات بزرگی روبرو شود. پژوهش مذکور نشان داده که یک پدیده ال نینوی عظیم در اقیانوس آرام در حال شکل گرفتن است که انتظار می رود دماه هوای کره زمین را به طور کلی بالا ببرد. اما سازمان هواشناسی بریتانیا در عین حال می گوید در حالی که دنیا گرمتر می شود، تابستان های اروپا ممکن است خنک تر شود.

دانشمندان تأیید کرده اند که دمای سطح زمین در طول سال جاری میلادی (۲۰۱۵) نزدیک بالاترین رکورد قبلی و ۶۸ صدم درجه گرم تر از معدل دما بین سال های ۱۹۶۱ تا ۱۹۹۰ بوده است. پروفسور استیون بلچر، رئیس اداره تغییرات اقلیمی سازمان هواشناسی بریتانیا می گوید: « می دانیم که الگوهای طبیعی هر سال بر دمای کره زمین اثر می گذارد، اما دمای بسیار بالایی که امسال تاکنون تجربه کرده ایم، نشان دهنده ادامه تأثیر گازهای گلخانه ای (ناشی از فعالیت های بشری) است.»

extreme-weatherبه گفته او، احتمال اینکه سال آینده هم مثل امسال گرم باشد نشان می دهد که آب و هوای زمین کماکان در حال تغییر کردن است. پروفسور روان ساتن از دانشگاه ردینگ هم تأیید می کند که “به نظر می رسد که سال های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در میان گرم ترین سال ها از زمان ثبت دما خواهند بود”. او گفت که این پدیده اتفاقی نیست: «ما شاهد حبس شدن انرژی در اقیانوس ها و جو زمین در اثر گازهای گلخانه ای هستیم.»

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه