بیگ بنگ: محققان هلندی یک دستگاه ذخیره داده قابل بازنویسی در مقیاس اتمی تولید کرده‌اند که می‌تواند 500 ترابایت را در یک اینچ مربع جای بدهد. این میزان برای ذخیره تمام کتاب‌های نوشته شده توسط بشریت بر روی سطحی به اندازه یک تمبر پستی کافی است.

3-1kbatomicmemبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، این دیسک سخت اتمی توسط محققان دانشگاه دلفت ساخته شده و از تراکم ذخیره‌ سازی 500 برابر یک دیسک سخت رایج برخوردار است. محققان از یک میکروسکوپ تونل‌زنی روبشی استفاده کردند که یک سوزن تیز را برای بررسی تک تک اتم‌های یک سطح به کار می‌گیرد. دانشمندان می‌توانند از این کاوشگرها برای حرکت دادن اتم‌ها در اطراف استفاده کنند.

آنها سیستم حافظه خود را در بلوک‌هایی از هشت بایت (64 بیت) سازماندهی کردند. هر بلوک از یک نشانگر برخوردار است که شبیه کدهای کیوآر مورد استفاده در بلیط های هواپیما و کنسرت عمل می‌کند و محل دقیق هر اطلاعات را روی صفحه نشان می‌دهد. این کد همچنین می‌تواند محل آسیب ناشی از بروز خطا در سطح را نیز نشان بدهد. این امر اجازه می‌دهد تا بتوان حافظه را در اندازه‌های بزرگتر نیز تولید کرد.

legendof1kbm.jpgرویکرد جدید چشم اندازی بسیار عالی از نظر پایداری و مقیاس‌پذیری ارائه می‌دهد. البته این دیسک سخت در آینده نزدیک در بازار نخواهد آمد و کار بیشتری برای توسعه نیازمند است. در حال حاضر، این سیستم تنها در شرایط خلاء بسیار تمیز و در دمای نیتروژن مایع کار می‌کند. جزئیات این سیستم جدید در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / gizmag.com