راز سنگهای متحرک ِدره مرگ حل شد!

بیگ بنگ: دره مرگ در پارک ملی کالیفرنیا یکی از جاذبه‌های عجیب و غریب جهان است. منطقه‌ای که در قسمت دریاچه‌ای خشکیده قرار دارد. در این دره سنگ‌های بزرگ در آن به شکلی مرموز حرکت می‌کنند، در حالی که کسی هرگز شاهد حرکت کردن آنها نبوده است. از دهه ۱۹۴۰ تا کنون صخره‌ها و سنگ‌های متحرک دره مرگ دانشمندان را متعجب کرده است.

death-valley

محققان با تصویربرداری طولانی مدت از سنگ‌های دره مرگ دریافتند این سنگ‌ها با وزیدن بادی به سرعت ۱۶ کیلومتر بر ساعت دو تا ۶ متر در دقیقه حرکت می‌کنند. سرعت حرکت این سنگهای مرموز برابر سرعت راه رفتن یک انسان تخمین زده شده است. در این منطقه سنگ ها گاه تا مسافت ۴۵۸ متر جا به جا می‌شوند مسیری از براده‌های خاک رس را در امتداد مسیر خود به وجود می‌آورند. دانشمندان در انجام مطالعات خود محدودیتهایی را دارند که مهمترین آنها ممنوعیت جا به جا کردن سنگها و تخریب مسیر حرکت آنها است. مطالعات پیشین نشان داده‌اند عواملی مانند نیروی گرانش یا زمین لرزه می‌تواند حرکات مرموز این اجرام را توضیح دهد.

7157686818_29b319ffc5_h.jpg.CROP.article920-large

اما مطالعات جدید توانسته راز و رمز حرکت سنگ متحرک دره مرگ را توجیح کند. دانشمندان زمانی که در حال مطالعه روی پدیده سنگ‌های لغزان بودند در ماه‌های سرد لایه‌های ضخیم یخی در زیر سنگ‌ها مشاهده کردند که همین عامل می توانست در حین ذوب شدن آنها را به جلو براند، به همین منظور حسگرهای ریزی که به منظور کنترل جریان آب در زیر لایه ای از خاک در این منطقه کار گذاشته شده بودند را بررسی کردند و دریافتند این حسگرها در ماه مارس حرارت انجماد آب را به ثبت رسانده‌اند، محققان دریافته‌اند که لایه‌های نازک یخی در زیر سنگ‌ها بستری لغزنده را ایجاد کرده و باد به راحتی سنگ‌ها را حرکت می‌دهد. به گفته محققان جریان بیشتر آب می‌تواند منجر به شناور شدن و حرکت سنگها توسط باد شود.

مطالعه بیشتر در: news.discovery , cnet

1. رضا گفت:

یعنی هیچ جای دیگه دنیا سنگا یخ نمیزنن و باد هم نمیاد ؟!
    مگه مجبورن یه چیزی رو الکی توجیه کنن ؟
    من نمیدونم که از اینا حمایت میکنه چرت و پرت بگن تا حالا ۱۰۰۰ بار راز این دره کشف شده هر بار هم با یه دلیل بچه گانه !
    یه دو تا نوچه دانشمند میخان یه ۴ تا بشناسنشون یه چیزی میگن

2. مهدي گفت:

باد با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت فقط میتواند کوچک ترین سنگ هایی که در دره مرگ حرکت میکند را حرکت دهد منبع(مستند عجیب ولی واقعی با ویلیام شاتنر)
    چه خوشحال راز حل کردید!؟؟؟؟!