بیگ بنگ: در آزمایشی که توسط پروفسور «سلما برینگسجورد» از موسسه پلی‌تکنیک Rensselaer نیویورک انجام شد، ربات ثابت کرد که قادر است به یک معمای منطقی پاسخ دهد.

self-aware-robotبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، معمای اصلی بدین ترتیب است که یک شاه سه مرد دانا را به کشورش فرا می‌خواند و به آنها یک کلاه آبی یا سفید می‌دهد تا بر سرشان بگذارند. آنها باید بدون برقراری ارتباط با یکدیگر، رنگ کلاهی که دیگران پوشیده‌اند را تشخیص دهند. تاکنون فقط انسان‌ها و نه ربات‌ها قادر به حل این معما بوده‌اند.

در نسخه جدید از این معما که توسط پروفسور برینگسجورد ارائه شده بود، ربات‌ها طوری برنامه‌ریزی شده بودند که باور کنند به دو مورد از آنها قرص گیج‌کننده داده شده که موجب می‌شد توانایی تکلمشان را از دست دهند. در واقع زمانی که برنامه‌ریز دگمه موجود بر روی سر ربات را فشار می‌داد، ربات‌ها قدرت تکلمشان را از دست می‌دادند. یکی از ربات‌ها دارای دگمه تلقینی بود و قدرت تکلم آن حفظ می‌شد. زمانی که محقق از سه ربات پرسید که چه قرصی را دریافت کرده‌ بودند، رباتی که قادر به تکلم بود پاسخ داد “نمی‌دانم.” ویدئوی مربوطه را در زیر مشاهده کنید:

دانلود ویدئو

این ربات سپس از جا برخاست و دستش را تکان داد و افزود: حالا می‌دانم. من توانستم ثابت کنم که به من قرص گیج‌کننده داده نشده بود. در واقع، ربات توانایی درک قوانین رقابت، تشخیص صدای خود و نشان‌دادن سطحی از خودآگاهی را دارد که بر اساس آن خود را از سایر ربات‌ها متمایز کرد. این تحقیق در آینده دریچه‌ای را برای ارائه ربات‌هایی باز می‌کند که دارای خودآگاهی هستند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: news.discovery

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

8 دیدگاه

  1. بله وجود روح اثبات نشده همون طور که گفتم این نظر شخصی من بود قطعا نظرات با هم متفاوته

  2. خودآگاهی فرایندی تقلیل ناپذیر یا به عبارتی none computable است و قابلیت پیاده شدن توسط الگوریتم های هرچند پیچیده با روالی متوالی و منطقی را ندارد. آنچه که در این ویدئو میبینیم فقط ارائه جنبه های ساده از مقتضیات خودآگاهی نه خود آن توسط پردازش های منطقی است. هیچ انسانی برای بازشناخت خود و درک تفاوت خود از دیگران نیاز به درنگ وتامل ندارد بلکه این امر در نزد او بسیار واضح است بطوریکه اصیلترین تجربه ذهنی هر فرد خودآگاهی او است. اینکه یک ربات با استفاده از روالی منطقی یک معما را حل نماید و همچنین از کلمه من استفاده نموده و مثلا بگوید که من قرص دریافت نکرده ام به معنی این نیست که او واقعا میتواند مانند انسان تفکر نماید و حقیقتا صاحب شخصیت و خودآگاهی است زیرا بازهم تکرار میکنم اصل فرایند خودآگاهی none computable یا محاسبه ناپذیر است ولی ظواهر آنرا میتوان با الگوریتم های پیچیده پیاده نمود. در عمل این ربات ها بسیار کودن هستند و به راحتی با چند مرحله سوال و پاسخ ساده و منطقی فریب میخورند و حتی اصل مسئله را فراموش میکنند.

  3. sinemat عالی بود موافقم. البته بهناز وجود روح ثابت نشده

  4. با علم و دانش الان بشر ممکنه هنوز هوش واقعی یا حس واقعی وجود نداشته باشه….ولی در آینده مثلا 200 سال دیگه مطمئن هستم که روبات ها خیلی پیشرفته خواهند کرد…انسان رو خیلی تحویل نگیریم کلا یک ارگان زنده هست و هرچی که هست فقط یک مغز پیچیده است…..این مغز پیچیده اگر روی هر دستگاهی نصب بشه اون دستگاه زنده میشه…..انسان می تونه تا 200 سال دیگه این مغز رو بسازه مگه اینکه کلا سراغش نره و نخواد…..وگرنه اگر الان به انسان های 200 سال پیش می گفتید یک روز کامپیوتر میاد همه با دهن باز نگاه می کردند الان عادی شده این موضوع….کلمات هرگز و امکان نداره رو با دقت استفاده کنیم….هیچ دیدی نسبت به 200 سال آینده نداریم…..اون موقع حتی نیستیم ببینیم چی میشه پس به همین راحتی نگیم امکان نداره هرگز نمیشه!!! چرا خوبم میشه

    1. sinemat عزیز من نظر مشخصی در مورد اینده مثلا 200 سال دیگه ندارم اما خلاصه بگم نظر شما در باره ی بدن انسان و مغز بسیار ابتدایی هست.
      دوستان گرامی همه می دونیم زیست شناسی یک علم با گرایش های بسیار و تخصصی هست و من تا حالا نشنیدم که از اساتید این علم کسی بگه که : نسان رو خیلی تحویل نگیریم کلا یک ارگان زنده هست و هرچی که هست فقط یک مغز پیچیده است !!!
      پیچیدگی های همین ارگان زنده سال هاست که در حال بررسی هست و ما هنوز دانش کافی نسبت به ساده ترین فرایند های زیستی در سطوح مختلف را نداریم !!

  5. ربات ها می تونن خوداگاهی داشته باشن همانند ما انسان ها .ما نباید خوداگاهی رو به روح نسبت بدیم .اما به نظر من روح ان چیزی که جسم و خوداگاهی رو به شما نسبت می ده برای مثال تا به حال در طول تاریخ انسان های زیاد به وجود امدن با خوداگاهی .اما زمانی شما احساس خوداگاهی کردید وزمانی متوجه وجود خودتون شدید که روحتون به وجود امد بنابراین روح وخوداگاهی و اعمال فیزیکی وزیستی ما در یک راستا باهم عمل می کنن .بنابراین اگر روح نباشه خوداگاهی به طور کامل ایجاد نمی شه وبیشتر نقش خویشتن اگاهی به خودش می گیره واگر خوداگاهی نباشه عملا انسان به یک کامپیوتر تبدیل می شه وروح قادر به فعالیت خودش نیست .البته این فقط یک نظر هست

  6. ربات هرگز به خودآگاهی واقعی مثل انسان و جانداران(حس حضور و بودن) نخواهد شد آنچه در این آزمایش رباتی دیده میشود چیزی شبیه به همان پردازش کامپیوتری است ربات هرگز جاندار نمی شود و واقعی لذت نمی برد