بیگ بنگ: با داشتن بخش عادلانه ای از نظرات منتقدان، آزمون تورینگ به یکی از شناخته شده ترین آزمون ها برای اندازگیری توانایی هوش مصنوعی تبدیل شده است. در حقیقت این آزمون در سال 1950 توسعه یافت و اینگونه بیان شده است که اگر انسانی از طریق برنامه های گفتگو نتواند انسان را از هوش مصنوعی تشخیص دهد، هوش مصنوعی توانسته این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارد.

human-robot_1024به گزارش بیگ بنگ، اما در حال حاضر دانشمندان راه گریز از آزمون تورینگ را کشف کرده اند و آن شامل یکی از قدیمی ترین ترفندهایی است که در کتاب ” تنها ماندن در سکوت” به آن اشاره شده است. به نظر می رسد که سکوت در بخشی از هوش مصنوعی می تواند به منحرف کردن ذهن فردی که در طرف دیگر نشسته کمک کند و آن را به شک بیاندازد که کسی که دارد پاسخ می دهد فردی خجالتی است یا که هوش مصنوعی یک ربات خراب شده است.

دانشمندان در دانشگاه کاونتری انگلستان 6 رونوشت آخر از آزمون تورینگ را بررسی و پی بردند که سکوت ماشین می تواند آن شک را در ذهن فرد قاضی ایجاد کند. در اغلب موارد سکوت هوش مصنوعی بر اساس یک برنامه قبلی در هوش مصنوعی نبوده بلکه تنها به دلیل یک مشکل فنی در آن بوده است. “هوما شاه” یکی از محققان گفت: مشکلات فنی موجب شکست برنامه های کامپیوتری در پاسخ به سوالات قاضی می شود و قضات از این وضعیت آگاه نیستند و در برخی موارد قضات در این شرایط مخاطب خود را با عنوان “مطمئن نیستم ” گزارش می دهند” و اگر قاضی مطمئن نباشد این به معنای موفقیت هوش مصنوعی در آزمون است.

محققان “هوما شاه” و “کوین وارویک” در مطالعه ی خودشان اینگونه آوردند که هنوز اختلاف نظر در مورد قوانین آزمون تورینگ وجود دارد و همچنان این ابهام هست که “آلن تورینگ” سازنده ی این تست، دقیقا اندازگیری چه چیزی را در نظر داشته است. تعبیر استفاده شده در این مورد به صورت پایه “بازی تقلید”، که توسط تورینگ اینگونه شرح داده شده که “هوش مصنوعی قادر است در یک سطح منطقی قانع کننده، تظاهر به انسان بودن بکند. “

فارغ از بحث بر سر شرایط آزمون تورینگ، این مطالعه پیامدهای مختلفی پیرامون فریب دادن متمم پنجم توسط یک ربات را در نظر دارد(ساکت ماندن) اگر یک ماشین بتواند انسان ها را با ساکت ماندن فریب دهد، طبق استدلال محققان، قبولی در آزمون حاکی از فکر کردن هوش مصنوعی بلکه صرفا ساکت ماندن آن است.(که حتی یک سنگ هم می تواند به راحتی با ساکت ماندن، قبول شود) اگر قاضی مطمئن نباشد، به این معناست که هوش مصنوعی موفق بوده و چگونه میتوان قضاوت قطعی کرد زمانی که ماشین هیچ چیزی نگوید؟

CnE6IsVWEAA0Z9rاین تیم نشان داد که ربات های باهوش می توانند به جای درگیر کردن خودشان با جواب احمقانه، تنها سکوت کنند و آزمون تورینگ در آینده می تواند به گونه ای بهینه سازی شود که سکوت به معنای رد شدن در آزمون باشد، هر چند که آن انسان یا هوش مصنوعی باشد! همانطور که “هوما شاه” اشاره کرد، آلن تورینگ با طراحی آزمون خود، ماشین آلات استادانه که به صورت پایدار و رضایت بخشی جواب می دهند را تشویق کند نه صرفا ربات هایی که تلاش می کنند قاضی را با ساکت ماندن فریب دهند. به عبارت دیگر این واقعا یک بازی عادلانه و یا در طبیعت یک آزمون نیست، هر چند که بتواند موثر واقع شود.

شاید پس از تمام محاسباتی که در طول این مسیر از سال 1950 تا کنون انجام شده، ما به یک تست تورینگ جدید برای قرن 21 نیاز داریم. و یا شاید دیگر این آزمون به با توجه به پیشرفت های سرسام آور هوش مصنوعی در چند دهه اخیر آنچنان مناسب نباشد. مدیر عامل مایکروسافت “ساتیا نادلا” به تازگی در مورد آِینده ی هوش مصنوعی پیش بینی کرد که “هوش مصنوعی در تقابل با انسان نخواهد بود” بلکه در مورد چگونگی کمک هوش مصنوعی و بهبود کارهایی انسان می تواند کمک حال باشد.

نقش هوش مصنوعی می تواند کمک به عملکرد انسان با استفاده از عوامل هوشمندانه است. برای مثال یک مربی می تواند از هوش مصنوعی برای نمره دادن به تکالیف و امتحانات دانش آموزان استفاده کند و این وقت را برای نوآوری و الهام بخشیدن به دانش آموزان و تشویق آنها برای شرکت در برنامه های آموزشی صرف کند که برای زندگی بهتر یا به طور کلی برای داشتن جهانی بهتر، بکار می رود. نتایج این تحقیقات در Journal of Experimental & Theoretical Artificial Intelligence منتشر شده است.

ترجمه: امیر علی حریری/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه