بیگ بنگ: تحقیقات علمی نشان می‌دهد که ماجراجویی جنسی اجداد ما، هومو ساپینس‌ها، بسیار بیشتر از آن چیزی است که پیشتر تصور می‌شد. شواهد رابطه‌های جنسی تنوع‌طلبانه اجداد ما با نوع‌های دیگر انسان که نسل همه ی آنها منقرض شده است، در ژنوم انسان امروزی هنوز باقی است.

E098716B-1323-4178-B590-216498748ABC_w640_r1_sتحلیل اطلاعات ژنتیک ۱۵۰۰ نفر از نقاط مختلف جهان نشان می‌دهد که حداقل چهار اپیزود آمیزش جنسی در اجداد ما در دهها هزار سال پیش دیده می‌شود که سه نوع آن با نزدیکترین گونه انسان تبارها که نسل همه آنها منقرض شده انجام گرفته؛ به عبارت دیگر این رابطه‌های جنسی نادر و تصادفی نبوده است. در این میان، دی‌ان‌ای انسان امروزی میراث‌دار نئاندرتال‌ها، دنیسوواها و نوع دیگری از انسان‌تبارها است که هنوز هویت آن مجهول است، اما آثار ژن‌های آنها در انسان امروزی وجود دارد.

این گزارش که جزییات آن در مجله «ساینس» منتشر شده می‌افزاید که ساکنان کنونی جزایر استوایی دوردست، خصوصاً منطقه ملانزی، تنها انسان‌هایی هستند که میزان محسوسی از ژن‌های انسان تبارهای نوع دنیسووا را به ارث برده‌اند. ملانزی‌های امروزی همچنین مانند اکثر انسان‌های امروزی وارث ژن‌های نئاندرتال‌ها هم هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که نیاکان ما در ۱۰۰ هزار سال گذشته به غیر از نوع خود، حداقل با ۳ نوع دیگر انسان در رابطه جنسی بوده است، موضوعی که تا ۱۰ سال پیش کاملاً برای ما ناشناخته بود.

Denisova_Molar.jpgجاشوا آکی دانشمند علوم فرگشت ژنتیک دانشگاه واشینگتن که در این تحقیقات مشارکت داشته، می‌گوید که برخی ژن‌های وراثتی از تبارهای دیگر انسان‌ها که نسل همه آنها منقرض شده، برای وارثان کنونی آنها مفید هم بوده است. به‌ویژه دستگاه ایمنی بدن، همچنین بیولوژی پوست و موی انسان امروزی وامدار ژن‌هایی است که از گونه‌های دیگر انسان‌ها برای ما به ارث رسیده است.

توالی دی‌ان‌ای ۳۵ ساکن جزایر شمال ملانزی‌ نشان می‌دهد که دو درصد میراث‌دار ژن‌های نئاندرتال‌ها هستند، اما سهم انسان‌تبارهای دنیسووا در دی‌ان‌ای آنها ۲ تا ۴ درصد است. آکی می‌گوید که انسان‌های غیرآفریقایی کنونی ۱٫۵ تا ۴ درصد حامل ژن‌های نئاندرتال‌ها هستند. در این میان، آفریقایی‌ها هیچ ژنی از نئاندرتال‌ها یا دنیسوواها به ارث نبرده‌اند، چرا که هیچ‌کدام از این انسان‌تبارها در این قاره زندگی نکرده‌اند.

HallofHumanOrigins2دنیسوواها برای نخستین بار در دهه گذشته کشف شدند. در یک غار در سیبری شمالی یک بند انگشت و دو دندان از این نوع انسان کشف شده و تحقیقات ژنتیک بر روی آنها انجام شده است. اما در مورد نئاندرتال‌ها شواهد و استخوان‌های زیادی بر جای مانده است، این نوع انسان در قسمت اعظمی از اروپا و آسیا زندگی می‌کردند و نسل آنها منقرض شد. درباره دنیسوواها اطلاعات چندانی در دسترس نیست، اما آثار ژن‌های آنها در انسان‌های امروزی نشان می‌دهد که این نوع انسان‌ها در بخش‌های وسیعی از آسیا زندگی کرده‌اند.

آندری مریوتر دیگر محقق از دانشگاه بینگهمتون می‌گوید که دانشندان همچنین در انسان‌های امروزی ژنوم به ارث مانده از یک نوع دیگری از انسان را نیز پیدا کرده‌اند که هنوز هیچ اطلاعی درباره آنها نداریم. به‌گفته وی، تحقیقات نشان می‌دهد که نیاکان ما در ۱۰۰ هزار سال گذشته به غیر از نوع خود، حداقل با ۳ نوع دیگر انسان در رابطه جنسی بوده است، موضوعی که تا ۱۰ سال پیش کاملاً برای ما ناشناخته بود. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی science منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ  /منابع بیشتر: sciencemag.org , sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. درود
    بسیار جالب بود و کاملا منطقی هم به نظر می‌رسد
    حیف که گونه های دیگر انسان نما ها منقرض شدند، هرچند اگر هم بودند در هوموساپین ها حل میشدند یا نابود!!!

  2. با سلام شما گفته اید
    اما آثار ژن‌های آنها در انسان امروزی وجود دارد.
    حالا پرسش در چند دهه دیگر که نسل انسان و فکر ان رو به دگرگونی برود ایا ژنها تغییر خواهند کرد.