بیگ بنگ: دانشمندان دانشگاه واشنگتن در طی اقدامی که به تحقق ژانر علمی- تخیلی به واقعیت شباهت دارد، توانستند یک کامپیوتر را با بدافزار رمزگذاری شده در داخل یک رشته DNA آلوده کنند.

به گزارش بیگ بنگ، تیم تحقیقاتی برای اینکه ببیند آیا امکان آلوده سازی کامپیوتر به این شیوه ممکن است یا خیر، قبل از ایجاد یک رشته DNA  ترکیبی با رمز بدخواهانه، یک آسیب پذیری امنیتی در برنامه پردازش DNA تعریف کرد. سپس، کامپیوتر این رشته آلوده را تجزیه و تحلیل کرد؛ محققان توانستند به دلیل بدافزار موجود در  DNA از راه دور کامپیوتر را مورد استثمار و استفاده قرار بدهند. نتایج این تحقیق در مقاله جدیدی منتشر شده است. «تادايوشى کُنو» استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه واشنگتن گفت: «ما میخواستیم ببینیم چه خطرات امنیت کامپیوتری جدیدی در برهم کنش میان اطلاعات زیست مولکولی و سیستم های کامپیوتری وجود دارد و سپس آنها را تحلیل کنیم.»

واحدهای ساختاری اصلی DNA «نوکلئوتيد» نامیده می شوند و با حروف A ، C ، G و  T ذخیره می شوند. این شیوه مرتب سازی به دانشمندان اجازه می دهد تا مرتبه نوکلئوتيدها را تعیین کرده و اطلاعات ژنتیکی درون رشته ها را تجزیه و تحلیل نمایند. هزینه مرتب سازی به میزان صدهزار برابر در ده سال گذشته کاهش پیدا کرده است. پس از مرتب سازی، داده های DNA با استفاده از چندین برنامه کامپیوتری مورد پردازش و تحلیل قرار می گیرد. فناوری مدرن زمینه را برای پردازش همزمان صدها میلیون رشته  DNA فراهم می آورد. اگرچه کنترل کامپیوترها با استفاده از  DNA فقط در فیلم ها مقدور بنظر می رسید، اما ظاهرا در زندگی واقعی نیز بر آن جامه عمل پوشانده اند.

دانشمندان با تاکید بر اینکه جای نگرانی وجود ندارد، خاطر نشان کردند: «ما هیچ مدارکی برای باور به این مسئله نداریم که امنیت توالی DNA یا داده های DNA مورد حمله قرار گرفته است. ما این نتایج را بعنوان اولین گام برای تامل در خصوص امنیت کامپیوتر در اکوسیستم توالی DNA قلمداد می کنیم.» آنها در ادامه توضیح دادند: «یکی از اهداف اصلی مطالعه حاضر، درک بهتر امکان حملات تزریق رمز DNA محور بود.» ماه گذشته، دانشمندان موفق شدند GIF یک اسب را درون DNA یک باکتری زنده جاگذاری کنند.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: theverge.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه