بیگ بنگ: دانشمندان دانشگاه برن روشی جدید برای درمان عفونت های باکتریایی بدون استفاده از آنتی بیوتیک ها ابداع کرده اند که از گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری ها جلوگیری می کند.

pic1

به گزارش بیگ بنگ، از 90 سال قبل که مصرف پنی سیلین گسترش یافت مصرف آنتی بیوتیک ها بهترین روش استاندارد برای مبارزه با عفونت های باکتریایی است. اما همواره سازمان بهداشت جهانی نسبت به ظهور و افزایش باکتری هایی که از خود مقاومت آنتی بیوتیکی نشان میدهند هشدار داده است. در صورت ادامه این روند حتی یک ذات الریه محض نیز میتواند کشنده باشد، روش درمانی جایگزین که منجر به از بین بردن باکتری ها شود اما مقاومت در برابر آنتی بیوتیکی ها را ترویج نکند هنوز وجود ندارد.

یک تیم از دانشمندان بین المللی ماده ای جدید را آزمایش کرده است که توسط Eduard Babiychuk و Annette Draeger از موسسه آناتومی دانشگاه برن در سوئیس ابداع شده است. این ترکیب به منزله یک رویکرد جدید برای درمان عفونت های باکتریایی است. دانشمندان نانو ذرات مصنوعی ساخته شده از چربی به نام لیپوزوم را که کاملا شبیه غشای سلول میزبان است را طراحی کرده اند. این لیپوزومها به عنوان تله برای سم باکتریایی عمل میکنند.

سم باکتری ها لیپوزوم را با غشای سلول میزبان اشتباه گرفته و به آن حمله میکنند به همین دلیل لیپوزوم ها قادر به گرفتن و خنثی کردن سموم باکتری هستند و از رسیدن مواد سمی باکتری به سطح سلول میزبان جلوگیری میکنند. بدون مواد سمی، باکتری بدون دفاع می ماند و توسط سلول های سیستم ایمنی بدن میزبان به راحتی حذف می شود. در پزشکی بالینی ، لیپوزومها برای ارائه داروهای خاص به بدن بیماران استفاده می شود چون براحتی با غشای سلول ادغام شده و دارو را درون سلول میزبان رها می کنند. نتایج بیشتر این تحقیقات در nature منتشر شده است.

ترجمه: علیرضا شعاری/ بیگ بنگ – منبع: phys

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام
    باکتري براي بقاء نياز به سم ندارد و بدون آن نيز بي‌دفاع نمي‌ماند. اين ليپوزومهايي که وصف شدن (من مقاله اصلي را نخوانده‌ام) صرفا بعضي عوارض عفونت را کم مي‌کنند و باعث حذف باکتري نمي‌شوند. پس قابليت جايگزيني با آنتي‌بيوتيک را ندارند.