بیگ بنگ: خطاهای دید فقط برای سردرد و تاری دید خوب نیستند. محققان دانشگاه گلاسکو و دانشگاه یورک در انگلیس تحقیقی را انجام داده اند که نشان می دهد قرارگیری در معرض یک خطای دید خاص توانایی افراد برای خواندن متون کوچک را بالا می برد.

به گزارش بیگ بنگ، نویسنده مطالعه، مارتین لیگز از دانشگاه گلاسکو گفت: «کشف کردیم که حدتبینایی– توانایی دیدن جزئیات دقیق – با خطایی که « گسترش اثر بعدی حرکت» نامیده می شود بهبود پیدا می کند – درحالی که با هجی کردن آن، بینندگان می توانند حروفی که خیلی کوچک هستند را بخوانند.» برای بررسی تأثیر خطای دید، محققان حدت بینایی 74 شرکت کننده را با استفاده از چارت لاگ مار(logMAR) آزمایش کردند؛ این نمودار در واقع یک نمودار چشمی کلاسیک است که در اتاق چشم پزشکی مشاهده می کنید و در آنجا حروف در هر ردیف کوچکتر می شوند.

این تیم سپس یک تصویر خطای دید را به آنها نشان دادند که به مدت 30 ثانیه یا در جهت عقربه های ساعت یا برخلاف آن می چرخید و مدت کوتاهی پس از آن یک تست حدت بینایی دیگر از آنها گرفته شد. کسانی که مارپیچ چرخشی در جهت عقربه های ساعت را تماشا کردند (این احساس را می دهد که تصاویر به سمت شما در حال حرکتند) برای مدت زمان کوتاهی حدت بینایی شان بهتر شد، یعنی پس از مشاهدۀ مارپیچ در جهت عقربه ساعت میتوانستند حروف کوچکتر را ببینند. برای کسانی که مارپیچ در خلاف جهت عقربه های ساعت را دیدند، عکس این قضیه صدق می کند.

راب جنکینز از دانشگاه یورک افزود: « از ثبات این اثر نسبتأ تحت تأثیر قرار گرفتیم. مهم نیست چگونه آن را تجزیه می کنیم – بر اساس اندازۀ حرف، بر اساس جایگاه حرف – عملکرد تقویت می شود. و یک همبستگی با توانایی اولیه وجود داشت: هرچه کار برای مردم سختتر بود، خطا بیشتر به آنها کمک کرد.» هر چند، این اثرات کوتاه مدت بودند و دید فورأ به حالت نسبتأ نرمال بازگشت.

بنابراین چه چیزی می تواند این پدیدۀ عجیب و غریب را توضیح دهد؟ در بخش نتیجۀ مطالعه، محققان نوشتند: « توضیح احتمالی این است که “گسترش اثر بعدی حرکت” نمایش عصبی را تغییر ندهد اما «بازخوانی» یا بازشناسی حروف را تسهیل بخشید. اگرچه این آزمایش کمی خنده دار به نظر می رسد، اما در واقع حقایق عمیق تری را نشان می دهد. درحالیک ه خیلی ها تصور می کنند که حدت بینایی تنها با شکل فیزیکی و شرایط چشم دیکته می شود، این مطالعه حاکی از آن است که بینایی تحت تأثیر فرآیندهای ادراکی در مغز نیز قرار می گیرد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ  Psychological Science منتشر شده است.

ترجمه: سحر الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: iflscience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه