بیگ بنگ: درگیر شدن افکار عمومی با دانش باتوجه به فیلمهای علمی تخیلی خیلی آسان به نظر میرسد، به همین دلیل غافلگیر کننده نخواهد بود که پس از اکران نسخه ی جدید مجموعه فیلم های سینمایی پیشتازان فضا به اسم Star Trek Beyond، جدیدترین مقاله ی پروژه های علمی “زانی” (zany science projects) دانشگاه لستر بر روی این مجموعه تمرکز کرده باشد.

star-trek-3-beyond-trailer-star-warsبه گزارش بیگ بنگ، چهار تن از دانشجویان این دانشگاه محاسباتی را در مورد اینکه چه چیزهایی برای ساخت اژدرهای فوتونی دنیای پیشتازان فضا لازم است انجام داده اند و مشخص شد که دانش آن خیلی پیچیده نیست. در فیلم، اژدر یک محفظه حاوی پادماده دارد که به محض انفجار با ماده، واکنش نشان می دهد و انفجاری مهیب رخ می دهد. در دنیای واقعی، پادماده را نمی توان ذخیره کرد؛ به همین دلیل برای ایجاد واکنش های نابودی ماده-پادماده مکانیزم متفاوتی نیاز است.

این گروه تحقیقاتی پدیده ای را پیشنهاد می دهند که به اسم آبشار الکترومغناطیسی شناخته می شود؛ که حاصل یک بارش ذره است هنگامی که یک ذره ی پرانرژی به یک ماده ی چگال برخورد می کند. ذره ی اولیه، ذرات ماده و پادماده را ایجاد می کند. متعاقباً انرژی و جفت ذرات ماده– پادماده دیگری آزاد می شوند که نهایتاً واکنش زنجیره ای مورد نظر را ایجاد می کند.

extra_large-1469204466-cover-imageبا توجه به انفجار ساختگی فیلم، محققان تخمین زده اند که میتوان بر مبنای سه کیلوگرم ماده و پادماده یک آبشار الکترومغناطیسی با همان میزان انرژی آزاد شده، ساخت. به منظور جاسازی درون یک اژدر 2.1 متری، برای ایجاد این واکنش زنجیره ای باید از یک فلز ناپایدار سنگین همانند آهن، سرب و یا اورانیوم به عنوان ماده ی چگال ِ هدف استفاده کرد. در کنار این تحقیقات، دانشمندان یک معضل مهم را در شبیه سازی خود یافتند. شروع فرآیندهای این اژدر فوتونی به اشعه لیزر و یا اشعه گامای بسیار پرانرژی نیاز دارد که فراتر از تکنولوژی امروز بشری است. امّا ممکن است در سال 2233 هنگامی که این اژدرها در ناوگان ستاره ای استفاده می شوند به آسانی در دسترس باشد.

مجموعه فیلم های پیشتازان فضا به کرات به دلیل پیش بینی تقریباً درست در مورد بعضی فناوری ها، کنفرانس های از راه دور و اشعه های انتقال دهنده مورد تمجید قرار گرفته است. شاید بتوان اژدر فوتونی را به این فهرست این پیش بینی ها اضافه کرد. همچنین میتوان امیدوار بود که دستیابی به سرعت بالا برای سفرهای فضایی و همچنین صلح جهانی نزدیک باشد. یافته های این گروه تحقیقاتی در مجله ی Physics Special Topics منتشر شده است. این مجله یک نشریه ی دانشجویی ابتدایی است که توسط دپارتمان فیزیک و ستاره شناسی دانشگاه لستر اداره می شود.

ترجمه: احسان بهشتی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: iflscience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.